بی‌خانمانی ۶۵ میلیون نفر در جنگ‌ها و کشتارهای ۲۰۱۵

(بسم الله الرحمن الرحیم)

کمیساریای عالی پناهجویان سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرد در سال 2015  در رکورد جدید، 65 میلیون و 300 هزار نفر از مردم جهان به واسطه جنگ‌ها و کشتارها مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده‌ و از کشورهایشان متواری شده‌اند.

بنابه گزارش خبرگزاری فرانسه، طبق آخرین گزارش سالانه کمیساریای عالی پناهجویان سازمان ملل ، از آغاز مناقشه سوریه در سال 2011 میلادی تاکنون، هر ساله پیوسته به رقم بی‌خانمان‌های جهان افزوده می‌شود و این در حالیست که این رقم در فاصله زمانی سال‌های 1996 تا 2011 همواره نسبتا ثابت بوده است.

بر اساس این گزارش، شمار مردمی که طی سال 2015 میلادی به واسطه جنگ‌ها، کشتارها و شکنجه‌ها در کشورهایشان مجبور به ترک خانه و کاشانه و کشور خود شده‌اند، در مقایسه با سال 2014 میلادی 9.7 درصد افزایش داشته است.

«فیلیپو گراندی» کمیسر عالی پناهجوبان سازمان ملل طی ارائه این گزارش در ژنو که به مناسبت روز جهانی پناهجویان منتشر شده بود، اعلام کرد: «این 63 میلیون و 300 هزار بی‌خانمان بیش از جمعیت کل انگلیس هستند و باید بگوییم که ما در جهانی نامتعادل و نابرابر زندگی می‌کنیم، جهانی مملو از جنگ‌ها و مناقشات که مردم در آن حق دارند به سمت جهانی امن‌تر حرکت کنند.»

از سوی دیگر، «جان اگلند» دبیرکل سازمان غیردولتی نروژی NRC (شورای پناهجویان نروژ) که در نگارش و تهیه این گزارش سهیم بوده نیز اعلام کرد که پناهجویان قربانیان از کارافتادگی  و فلج کامل دولت‌هایی در جهان هستند که مسئولیت‌های خود را بر عهده نمی‌گیرند.

به گفته گراندی، اغلب بحران‌هایی که موجب می‌شوند بی‌خانمان‌ها راه تبعید را در پیش بگیرند، شبیه هم و یکسان هستند و سوری‌ها در جایگاه نخست و افغان‌‌ها در جایگاه دوم این بی‌خانمان‌ها قرار دارند.

بر اساس این گزارش، از میان این 65 میلیون و 300 هزار بی‌خانمان در سراسر جهان، 21 میلیون و 300 هزار نفر پناهجویانی هستند که کشورهای خود را ترک کرده‌اند، 40 میلیون و 800 هزار نفر آوارگان داخلی هستند که تنها خانه‌های خود را ترک کرده‌‌اند اما از کشورشان خارج نشده‌اند و 3 میلیون و 200 هزار نفر متقاضیان پناهجویی در کشورهای صنعتی هستند.

طبق اعلام کمیساریای عالی پناهجویان سازمان ملل، در حال حاضر یک نفر از هر 113 انسان در جهان بی‌خانمان، پناهجو، آواره داخلی یا متقاضی پناهندگی است.


- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:31 خرداد 1395 - 14:59

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد