بررسی روایات پیرامون نابودی بغداد

(بسم الله الرحمن الرحیم)

ملاحم ابن منادی از جرير بن عبدالله بجلى نقل كرده است كه رسول خدا فرمود : «شهرى بين دجله و دجيل و صراة و قطربل شناخته مى شود (يعنى بغداد) كه گنج هاى زمين در آن ديار بوده اما سريع تر از آهن داغى كه در زمين نرم فرو برود ، در زمين فرو مى رود !
تذكره قرطبى 2/681 و 697 ; كشف والبيان 8/302 ; جامع سيوطى 4/772 ; موضوعات ابن جوزى 2/61 .

 بررسی روایات پیرامون نابودی بغداد
با پژوهشى كه در روايات فرو رفتن و نابودى بغداد انجام شده است  ، نظر بيشتر بر اين است كه اين اخبار ، توسط پيروان بنى اميه جعل شده است ، چون خيلى زود بغداد جاى شام ( مركز امويان ) را گرفت (و جايگاه آن را دارا شد كه خوشايند بنى اميه نبود) ، همچنين امير مؤمنان(عليه السلام) از ويرانى شام به دست فرزندش مهدى(عليه السلام) خبر داده است ، از اين رو نمى توان به چنين رواياتى اعتماد كرد ، به ويژه زمانى كه مى گويد نابودى بغداد به دست سفيانى است !

تاريخ بغداد  از ابو الأسود دوئلى آورده است كه على بن ابى ابوطالب فرمود : شنيدم حبيبم محمد(صلى الله عليه وآله) فرمود : « به زودى شهرى براى عموزادگانم در سمت شرق بين دجله و دجيل و قطربل و صراة (= بغداد)خواهد بود كه با آجر و چوب و گچ و طلا ساخته مى شود . شرورترين آفريدگان خدا و ستمگران امتم در آن ساكن مى شوند اما به دست سفيانى نابود مى شود. به خدا ! گويى مى بينم كه بام هايش يكسر فرو ريخته است!»

روايت مى گويد كه بنى اميه برگشته و از بنى عباس انتقام مى گيرند . همين عبارت كافى است كه دلالت كند روايت توسط طرفداران بنى اميه جعل شده است .

  • وعده صادق

- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:16 خرداد 1392 - 5:27

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد