313هزار تشکل فرهنگی مهدوی در 110 کشور راه‌اندازی می‌شود

(بسم الله الرحمن الرحیم)

رییس ستاد مرکزی بزرگداشت ایام شعبانیه در نشست تشریح برنامه‌های این ستاد گفت: بیش از 313 هزار تشکل فرهنگی در 110 کشور جهان سوم تا پانزدهم تیرماه فعال می‌شوند.

 

قدرت‌الله زنجانی رییس ستاد مرکزی بزرگداشت ایام شعبانیه پیش از ظهر امروز در نشست تشریح برنامه‌های این ستاد گفت: حماسه امسال ما با حماسه سیاسی و اقتصادی در کشور مصادف است و نخستین فعالیتمان نیز پرشور کردن 24 خرداد است. در حوزه اقتصادی تلاش کرده‌ایم تا بیش از 95 درصد اقلام جشن‌های شعبانیه از اقلام داخلی تهیه شود.

وی با تاکید بر اینکه اعیاد شعبانیه امسال با ائتلاف بیش از 10 نهاد در داخل کشور چون حوزه علمیه، صداوسیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ... برپا می‌شود، گفت: خوشبختانه بیداری اسلامی هم در کشورها اوج گرفته و غربت اسلامیون از بین رفته است و بیش از 20 میلیون علاقه‌مند به ویژه جوانان در کشور جشن‌های شعبانیه را برپا می‌دارند.

زنجانی درباره نحوه برپایی اعیاد در داخل کشور گفت: 313 منطقه در 110 محله آماده برپایی جشن در کشور شده است، آذین‌بندی میادین و خیابان‌های اصلی برعهده شهرداری‌ها قرار گرفته و کوچه‌ها، مغازه‌ها، محله‌ها و ایستگاه‌های صلواتی را مدیریت می‌کنند. مساجد،‌حسینیه‌ها و بسیج مردمی نیز با مردم همکاری می‌کند تا هرچه بیشتر و بهتر این جشن‌ها برپا شود.

وی درباره برخی از برنامه‌های ستاد مرکزی شعبانیه گفت: فراهم‌سازی زمینه حضور و مشارکت اقشار مختلف مردم در کلیه امور فرهنگی، تلاش در جهت ارتقاء سطح دانش افراد نسبت به فلسفه انتظار، بهره‌گیری از ظرفیت و توانمندی‌های مردم در جهت تزیین و زیباسازی و آذین‌بندی معابر، همکاری گسترده با نیروهای نظامی و انتظامی، بسیج مردمی،‌ نهادها و ارگان‌ها، صدا و سیما در برنامه‌های شاد رسانه ملی، اقلام تزیینی با یارانه از طریق دفاتر مناطق در اختیار مردم قرار می‌‌گیرد.

کالاهای یارانه‌دار ایام شعبانیه

وی در ادامه افزود: پرچم، ریسه پارچه‌ای، کتاب،‌ شربت، ریسه توپی، لامپ و ... برخی از کالاهای یارانه‌ای را تشکیل می‌دهد. در کلیه مناطق نمایشگاه‌های عکس و پوستر و لوح فشرده رایانه به ویژه درباره امام زمان(عج) در ایستگاه‌های صلواتی و مسابقات فرهنگی، هنری، ورزشی و جنگ جوان دایر است. با توجه به اینکه روز ولادت به عنوان روز جهانی مستضعفان نامگذاری شده بنابراین همکاری با امدادگران وظیفه ستاد است و همینطور اردوهای مسافرتی برون شهری بویژه جمکران نیز برپا خواهد شد.

وی درباره دیگر برنامه‌های اعیاد شعبانیه گفت: مراسم نورافشانی ویژه ولادت در سطح میادین اصلی شهر، آذین‌بندی ساختمان‌های ادارات، سازمان‌ها و نهادهای کشور توسط معاونت‌های فرهنگی اجتماعی، توزیع ویژه نامه شعبانیه، تیزرهای تلویزیونی و رادیویی، کتب امام زمان (عج) و چهل حدیث، مراسم مولودی خوانی و مدیحه سرایی بانوان، گلباران مساجد ملقب به القاب امام عصر(عج) ، نشست پرسش و پاسخ مهدوی دیگر برنامه‌ها را تشکیل می‌دهد.

نامگذاری ایام دهه مبارک مهدویت از 5 تا 15 شعبان

وی عناوین روزهای اعیاد شعبانیه را بدین ترتیب اعلام کرد: جمعه: پنجم شعبان «نیایش ، مهدویت و حماسه حضور»، شنبه: ششم شعبان «مهدویت و معرفت»، یک‌شنبه : هفتم شعبان «مهدویت و اطاعت»، دوشنبه: هشتم شعبان «مهدویت و فرهنگ جهادی»، سه‌شنبه: نهم شعبان «مهدویت و خانواده»، چهارشنبه : دهم شعبان «مهدویت و بانوان منتظر»، پنج‌شنبه : یازدهم شعبان «مهدویت و جوان»، جمعه : دوازدهم شعبان «مهدویت و انقلاب اسلامی»،‌ شنبه : سیزدهم شعبان «مهدویت و رسانه»، یک شنبه : چهاردهم شعبان «منجی و وحدت ادیان» و دوشنبه : پانزدهم شعبان «مهدویت و بیعت»

فعالیت‌های نهادها و سازمان‌ها در ایام شعبانیه

زنجانی یادآور شد: مراجع عظام تقلید و حوزه‌های علمیه سراسر کشور دراین ایام به احیاء شب نیمه شعبان و بزرگداشت دهه مبارک مهدویت پرداخته و پیام مراجع نیز در این ایام در رسانه‌ها منعکس می‌شود. ادارات و نهادها برنامه‌هایی چون پیاده روی خانوادگی در دهه مهدویت و ویژه برنامه روز یازدهم شعبان را دستور کار خود دارند.

وی ادامه داد: قربانی برای تعجیل در ظهور و سلامتی حضرت مهدی (عج) و توزیع بین فقرا از مهمترین برنامه‌های اصناف و بازاریان و برگزاری مراسم بیعت با امام زمان (عج) بین نماز ظهر و عصر در ایام دهه مبارک مهدویت توسط نیروهای مسلح، ترویج وقف مهدوی با برگزاری همایش در مهدیه‌ها و بقاع متبرکه، برگزاری مراسم بیعت با امام زمان (عج) و زیارت آل یس در شب و شام نیمه شعبان و مراسم دعای ندبه و احیاء در شب نیمه شعبان توسط ائمه جماعات و مساجد، تجلیل از فعالان مهدوی قبل از زمان برگزاری نماز جمعه، اختصاص یک خطبه از خطبه‌های نماز جمعه به بحث مهدویت در این ایام و برگزاری نمایشگاه مهدوی در صحن نماز جمعه از دیگر برنامه‌هاست.

پخش کتاب و بروشور مهدویت در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی سراسر کشور و اعزام مبلغ و کارشناس به مراکز فرهنگی از سوی معاونت تبلیغ حوزه و سازمان دفتر تبلیغات اسلامی و رونمایی از محصولات مهدوی نیز توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز سایر برنامه‌های مهدوی در ایام مبارک شعبان بود که زنجانی به آن‌ها اشاره کرد.


- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:19 خرداد 1392 - 6:06

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد