اصغر فرهادی برای مردانگی کدام جامعه نسخه می‌پیچد؟

(بسم الله الرحمن الرحیم)
اگر حرمت قلم اجازه میداد کمی از این خوراک به کارگردان میخوراندیم تا ببینیم اگر او در این وضعیت قرار بگیرد واکنشش چه خواهد بود؟ کاری که گمان میکنم تمام منتقدان از انجامش شرم داشته باشند و متاسفانه کارگردان توانای ما آن را برای مردم کشور خودش تجویز می‌کند.
 فیلم فروشنده اصغر فرهادی درباره یک زوج با گرایشات شبه روشنفکری است که هردو بازیگر تئاتر. مرد در کنار بازیگری، معلم هم هست. نسبت به زن تعرضی صورت می‌گیرد. در واقع، مردی دیگر، ناموس زن را در حمام گیر می اندازد و ... از اینجا به بعد کارگردان نسخه ترحم و انتقام نگرفتن را می‌پیچد و حتی هشدار میدهد که کمترین و کوچکترین انتقام، ممکن است بهایی بسیار سنگین را به انتقام گیرنده تحمیل کند. و اینکه باید نسبت به فاحشه‌ها هم قضاوت نکنی و بدانی که آنها آدمهای بدی نیستند و ... و تازه، اینها علاوه بر تمام کنایات و اشارات سیاسی و اجتماعی دیگریست که در فیلم گنجانده شده است.
 
اگر نسخه اصغر فرهادی برای خودش پیچیده شود
نسخه فارسی فیلم اصغر فرهادی با عنوان «فروشنده» اکران می‌شود/ در حالی که نسخه فرانسوی آن با نام «مشتری» در جشنواره کن به روی پرده رفت.

اگر نسخه «فروشنده» اصغر فرهادی برای خودش پیچیده شود 

در مواجهه با این فیلم نظرات مختلفی وجود دارد. بعضی ها میگویند این فیلم چه خطری دارد؟ چه مشکلی ایجاد می‌کند؟ مگر به نظام تعرضی کرده است؟ مگر توصیف و صحنه‌های غیراخلاقی در فیلم بوده است؟ مگر...پس تا اینجا را داشته باشید. مقدمه ای بگویم و بعد، پاسخ...

بعضی فیلمها هستند که ادعای جریان سازی و هدایتگری و ...ندارند. اصلا هیچ ادعایی ندارند. فقط ساخته می‌شوند که بخندانند یا بخشی از زمان را به مخاطب نشان دهند یا کارکردهایی از این دست.
 
بعضی دیگر اما مدعی هستند. مدعی گفتن یک پند و نصیحت یا ارائه نسخه‌ای برای تغییر شیوه زندگی مخاطبان و ... این فیلم‌های مدعی هم دو دسته اند. دسته اول فیلمهای کم مایه و شعاری یا فیلمهایی مانند فیلمفارسی‌ها که از همان آغاز و به گونه‌ای غیرهنرمندانه شروع می‌کنند به فریاد زدن همه چیز الا چیزی که دو ساعت وقت دارند تا طرحش کنند. دست آخر هم در ده دقیقه پایانی یک خروار پند به مخاطب می‌دهند.

با اینهمه فیلمفارسی‌ها حسابشان روشن است. دو ساعت نمایش صحنه های جنسی و غیراخلاقی و رقص و آواز و داستانهای بند تنبانی که در انتها یک بیانیه اخلاقی یا آموزه اجتماعی میچسبد به پایانش و همه چیز ختم به خیر می‌شود .
 
اگر نسخه اصغر فرهادی برای خودش پیچیده شود 
 
درست مثل آدمی که قتل و دزدی و  همه کاری از او انتظار می‌رود و (اینکه انجامشان می‌دهد یا نه، اینجا مهم نیست) اما دست آخر ده دقیقه سرو رو شانه میزند و یک نصیحت و پند به شما حقنه میکند و یک لبخند مصنوعی و پایان.این حکایت اخلاق مداری فیلمفارسی هاست.

فیلمهای شعاری هم که آنقدر از همان اول مثل نقل و نبات شعار و پند به خوردت می‌دهند که به نیم ساعت نکشیده حالت بد می‌شود و حتی شنیدن نصیحتهای غرغرو‌ترین و نصیحت‌کن‌ترین آدم فامیل را به دیدن فیلم ترجیح میدهی. در هر دوی این موارد پیام و پند و تجویزی که برای مخاطب می‌شود، کمترین تاثیری ندارد. این تاثیر وقتی است که فیلمساز یکی باشد مثل اصغر فرهادی. با تسلط بسیار بر ابزاری که در اختیار دارد، آشنایی با عناصر داستانش و اشراف بر تمام وجوه شخصیتهایی که در داستان او سیر می‌کنند.
 
 
اصغر فرهادی برای مردانگی کدام جامعه نسخه می‌پیچد؟
 
 
وقتی کارگردانی بر ابزار سینما تسلط کاملی دارد و اساسا اهل سینمای زیرپوستی و هنرمندانه است آن وقت او میتواند فیلمی بسازد که جریان ساز باشد و تاثیرش را در کوتاه مدت و بلند مدت حس کرد.

اما ازسوی دیگری با اینهمه شاید از میان انبوه فیلمهایی که هر سال ساخته می‍‌شود تنها فیلمهایی ممکن است خطرات جدی داشته باشند که یک کارگردان متبحر با تسلط بر سینما آموزه هایی اشتباه را در فیلمش القا کند.

مثلا وقتی فروشنده را میبینید با یک فیلم خوش ساخت و حرفه ای طرف میشوید که به واسطه فضاسازی و شخصیت پردازیهای درست و بازیهای عالی شما را تا پایان فیلم نگاه میدارد. این یک ظرف شیک و تمیز و زیباست. اما اینکه در این ظرف بزرگ چه چیزی ریخته می‌شود مهم است. طبیعتا افرادی سراغ این ظرف می‎‌آیند که اهل شیک بودن و استفاده از خوراکی‌های تمیز و سالمند. آنها که اصلا این چیزها برایشان مهم نیست ترجیح میدهند با هرچیزی که دم دستشان بود خودشان را سیر کنند و معمولا آنها مخاطب این ظرف نیستند. پس گروهی که جایگاه اجتماعی (و نه اقتصادی) متوسط به بالا دارند به واسطه شیک و مرتب بودن این ظرف به سراغش می‌آیند. از اینجا به بعد اگر نوشیدنی یا غذای مسمومی داخل ظرف باشد، اتفاقی خواهد افتاد که به این سادگی‌ها نمیشود جمعش کرد. خصوصا اگر پخش کننده فیلم که احتمالا یک نهاد انقلابی است (و متعجبم که چرا به این روز افتاده است) علامت استانداردش را روی ظرف حک کرده باشد.
 
اصغر فرهادی برای مردانگی کدام جامعه نسخه می‌پیچد؟
 

مخاطب از همه جا بیخبر به واسطه به به و چه چه بین المللی و علامت استاندارد فلان نهاد انقلابی و شیک بودن ظرف ، با اظمینان و لاجرعه آن را سر میکشد. محتویات ظرفی که سالم نیست. عدم سلامتی که یا به واسطه اشتباه غیرعمد کارگردان شکل گرفته است یا خدای ناکرده تعمدی از جانب شخصی غیر از دست اندرکاران فیلم.

فروشنده یک نسخه برای مخاطبش می‌پیچد. برای مخاطبی که از طبقه اجتماعی متوسط به بالاست. مخاطبی که اهل هنر هم هست. آدم با آبرویی هم هست ( آنقدر که حتی خجالت می‌کشد ماجرای تعرض را به پلیس بگوید). از قضا مرد هم معلم است و حتی در فیلم، تجربیات و آموزه‌هایش را منتقل میکند. آموزه هایی که یکیش فیلم " گاو" است و حکایت استحاله عجیب "مشد حسن".

نسخه‌ای که برای مرد پیچیده می‌شود این است که حتی اگر به ناموست تعرض شد کاری نداشته باش. اگر به فکر پیدا کردن متعرض باشی اخمو میشوی. بی خواب میشوی. همه مسخره‌ات می‌کنند. پیدایش هم که کنی چیزی عایدت نمی‌شود. به هر دلیلی پلیس نرو. یا اعتماد نکن. یا به هر دلیلی از خیرش بگذر. دست آخر هم اگر بخواهی کوچکترین نوع انتقام را بگیری و مثلا یک پس گردنی به او بزنی ممکن است اتفاقی جبران ناپذیر برایش بیفتد و تازه آن وقت همه و همه پشت سر شخصیت متعرض قرار خواهند گرفت. از مردم و مخاطبان فیلم تا همکاران مرد و حتی زنی که به او تعرض شده است.

کاش میشد اگر حرمت قلم اجازه میداد کمی از این خوراک به کارگردان میخوراندیم تا ببینیم اگر او در این وضعیت قرار بگیرد واکنشش چه خواهد بود؟ کاری که گمان میکنم تمام منتقدان از انجامش شرم داشته باشند و متاسفانه کارگردان توانای ما آن را برای مردم کشور خودش تجویز می‌کند.
 
* حسین سلیمانی

- لینک کوتاه این مطلب

» مشرق
تاریخ انتشار:24 مرداد 1395 - 19:02

نظر شما...
    • محمد

      به نام خدا
      با بدونیم که در جامعه مردم هر روز در حال دانلود فیلم های روز هالییود و پخش کردن اون بین خودشون تازه اگه ماهواره نداشته باشن که از روی اون ببینن....
      ..
      .
      ..
      باید کمی منصف باشیم و تا کسی که مخالف ما فکر فیلم می سازه نباید به اون حمله کنیم

      خدمت شما لازم به ذکر رسانه وسینما جای نشان دادن عقیده های مختلفه وباید به زاویه دید کارگردان احترام گذاشت
      یا علی
    • مدافع حرم

      بنظرم آقای فرهادی در تمام فیلم های که میسازه به دنبال تخریب چهره ایران تو دنیاست و همچنین زیر سوال بردن اصل نظام ایران اگه نقد چند تا از فیلمهاش دیده باشین متوجه حرفم میشین.
    • حرف حق

      با سلام
      اول از همه بایستی خدمت این برادر روشنفکر عرض کنم که برای انقلاب و پسوند اسلامی که برای کشور عزیزمان انتخاب شده مجاهدتهای بیشماری صورت گرفته و خاک مقدس اسلامی ما به خون هزاران شهید مزین و معطر شده و انتقاد دوستان به ساخت و اکران همچین فیلم هایی با درون مایه دیووثی در شان انقلاب، اسلام و حتی غیرت ایرانی نیست...به همین دلیل با اصغر فرهادی منورالفکر هم بایستی مباحثه صورت گرفته و مشخص شود که آیا خودشون به محتوا و پیام فیلم فروشنده اعتقاد قلبی دارن یا خیر...اگر پیام فیلمشون را قبول ندارن اونوقت باید مورد مواخذه قرار بگیرن که این محتوای دیوثی را برای کدام جامعه و ملت تجویز کرده ان؟؟ و اگر محتوا را قبول دارن آیا برای خانواده خودشون هم تجویز میفرماین ؟ و تحمل فرهنگی بالایی برای این مساله پیدا کرده ان که هر تجاوزی را فقط با یک سیلی پاسخ بدهند؟
    • محدثه

      نقل قول: محمد
      به نام خدا
      با بدونیم که در جامعه مردم هر روز در حال دانلود فیلم های روز هالییود و پخش کردن اون بین خودشون تازه اگه ماهواره نداشته باشن که از روی اون ببینن....
      ..
      .
      ..
      باید کمی منصف باشیم و تا کسی که مخالف ما فکر فیلم می سازه نباید به اون حمله کنیم

      خدمت شما لازم به ذکر رسانه وسینما جای نشان دادن عقیده های مختلفه وباید به زاویه دید کارگردان احترام گذاشت
      یا علی

      بله نسبیت اخلاق همین رو می گوید. همه عقاید محترم اند(که ملکه انگلیس در معابد هندوستان برای فریب هندی ها گفت) نظر شماست. در حالی که دنیا و آخرت جبهه حق علیه باطل است. مثلا دروغ گویی همواره بد است. غیرت داشتن در مقابل تعرض بیگانگان به نوامیس و خاک و وطن همواره خوب است.
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد