نگرانی «پرنس چارلز» از گسترش احساسات ضدصهیونیستی در انگلیس

(بسم الله الرحمن الرحیم)

پرنس چارلز ولیعهد انگلیس، در میهمانی شامی که به افتخار یکی از خاخام‌های ارشد یهودی ترتیب داده شده بود، نسبت به گسترش نگران کننده احساسات ضدصهیونیستی در انگلیس هشدار داد.

 

رشد احساسات ضدصهیونیستی در اروپا در حال افزایش است. این سیر صعودی به گونه‌ای است که حتی به میهمانی شام مقامات رده بالا و شاهزاده‌های سلطنتی نیز کشیده شده و به عنوان یکی از خبرهای قابل توجه، مورد بحث قرار می‌گیرد. از این رو در این گزارش تلاش می‌شود تا از دیدگاهی نو به مسئله‌ای که به عنوان آنتی سمیتیسم (یهودستیزی) موجب نگرانی افرادی مانند پرنس چارلز و سایر مقامات رده بالای اروپا و آمریکا شده است، پرداخته شده و جایگاه آن از لحاظ شناخت و تبیین درست در اذهان مخاطبان ایرانی مورد بررسی قرار گیرد.

برخی پدیده‌ها و موضوعات در ایران، به دلیل شعارزدگی و تکرار بدون استدلال و بدون پشتوانه علمی، به مسائلی خسته کننده، تکراری و غیرجاذب برای مخاطب تبدیل شده است. مواردی مانند صهیونیسم، صهیونیست‌ها، توطئه‌های صهیونیستی و... از مهمترین این وادی‌ها به شمار می‌آیند در حالیکه بیشتر مخاطبان در تعریف صهیونیست و تفاوت جایگاه آنان با یهودیان دچار مشکل هستند. همانطور که گفته شد مهمترین دلیل این امر را باید در ارائه غیرعلمی و استفاده گسترده از این مفاهیم به عنوان ابزار دستیابی به اعتبار ارزشی و نیز تأکید و اثبات رویکرد دشمن‌ستیزانه از سوی مراجع ارسال خبر و نیز اشخاص و حتی نهادها دانست. سخن گفتن در مورد این پدیده‌ها بدون آشنایی با موجودیت و مبانی شناخت آنها، پیگیری این مفاهیم را در میان مخاطبان بویژه جوانان تضعیف کرده است. این در حالی است که به همان میزانی که جایگاه مباحث ضدصهیونیستی در کشور به صورتی امری روتین و معمولی درآمده، در کشورهای اروپایی و نیز آمریکا، سیری صعودی داشته و به امری پرمخاطب تبدیل شده است.

مهمترین نکته در تفاوت جایگاه این دو روند، بررسی غیرشعارگونه، استدلالی و واقعی از اقدامات محافل، نهادها و لابی‌های یهودی مختلفی است که در کشورهای مختلف مشغول به فعالیت هستند. از این رو بررسی عملکرد این شبکه گسترده مطمئناً بیش از پرداختن به مسائلی مانند انکار هولوکاست و ...می‌تواند کارساز بوده و همچنین از آسیب فعلی آن یعنی عدم علاقه جوانان برای پیگیری این حوزه‌ها، مصون بماند.

آنتی سمیتیسم که در کشور ما به عنوان «یهودستیزی» ترجمه می‌شود، یکی از مهمترین مشکلات حال حاضر کشورهای اروپایی است. رسانه‌ها برای انعکاس اخبار مربوط به این پدیده که به صورتی قابل توجه در حال افزایش است، از اصطلاحاتی مانند احساسات ضدصهیونیستی استفاده می‌کنند که اگرچه تا حدودی خبر و رویدادهای مربوط به آن را روشن می‌کند اما در نهایت حق مطلب را ادا نکرده و بخش مهمی از آن را نارسا می‌گذارد.

آنتی سمیتیسم به احساسات و اقدامات ضدیهودی گفته می‌شود که از سوی غیریهودیان در سطوح مختلف مانند مدارس، دانشگاه‌ها، جوامع یهودی کشورها و حتی اماکنی مانند کنیسه‌ها و قبرستان‌های یهودی در جریان است.

صهیونیست‌ها به معنای اسرائیل و نیز نهادها، اشخاص و سازمان‌هایی که به بازگشت یهودیان به سرزمین موعود (فلسطین) اعتقاد داشته و نیز ادعا می‌کنند که تمامی یهودیان جهان این آرزو را در سر می‌پرورانند، احساسات آنتی سمیتیستی را مربوط به اقدامات اسرائیل نمی‌دانند و آن را نه پدیده‌ای مدرن بلکه مربوط به کل تاریخ بشریت معرفی می‌کنند. از دیدگاه آنها آنتی سمیتیسم مربوط به دشمنی پیروان دین مسیحی نسبت به نژاد یهود است که در دوره هیتلر در جنگ جهانی دوم اوج گرفت و منجر به کشتارهای دسته جمعی یهودیان شد.

اما واقعیت ماجرا این است که آنتی سمیتیسم پدیده‌ای است که به واسطه اقدامات اسرائیل و نیز وابستگان آن در جهان و نیز مسئله فلسطین روی داده و یهودیان غیرصهیونیست را نیز فدای صهیونیست‌ها که گروهی متشکل از یهودیان، مسیحیان و لائیک‌ها هستند، می‌کند.

مبنای آنتی سمیتیسم اگرچه با اقدامات اسرائیل اوج گرفته است اما شبکه‌های وسیع صهیونیستی اعم از سرمایه داران، رؤسای رسانه‌ها، سازمان‌ها و لابی‌ها نقش بسیاری را در آن ایفا می کنند. نوع فعالیت های این نهادها که در راستای منافع خاصی در حال جریان است، مهمترین دلیل این امر را به وجود آورده است. به عنوان نمونه تصویب قوانینی که صهیونیست‌ها از آنها به عنوان حفاظت از یهودیان در کشورهای مختلف به اجرا در می‌آورند، یکی از مهمترین این موارد تلقی می‌شود. نظارت نهادها و سازمان‌های مختلف صهیونیستی به بهانه این قوانین به گونه‌ای است که دعوای پسربچه‌ها در مدارس و در بازی‌های کودکانه نیز کنترل شده و در صورتی که یکی از طرفین یهودی باشد، با مداخلات بسیار، رسانه‌ای کردن آنها و برچسب آنتی سمیتیست، به رویداد مذکور جنبه‌ای سیاسی و ساختگی می‌دهند. این مثال و نیز نمونه‌های بسیاری از این دست منجر به افزایش رویه‌های آنتی سمیتیستی احساسی و عملی در میان افکار عمومی شده است.

همانطور که اشاره شد اگرچه مسئله فلسطین یکی از بخش‌های غیرقابل انکار پدیده آنتی سمیتیسم در جهان است، اما فعالیت‌های شبکه گسترده صهیونیستی در بخش‌های سیاسی، اقتصادی و رسانه‌ای این امر را دوچندان کرده و خشم غیریهودیان نسبت به یهودیان را برانگیخته است.

نکته جالب توجه در این میان، سوءاستفاده نهادهای وابسته به اسرائیل از پدیده آنتی سمیتیسم در جهان است. آنها تلاش می‌کنند با دامن زدن، بزرگنمایی رویدادها و حتی مدیریت و برنامه ریزی اقداماتی که به عنوان آنتی سمیتیسم معرفی می‌شود، این تهدید را تبدیل به فرصت کرده و با القای حس ناامنی در میان یهودیان آنها را ترغیب به مهاجرت به سرزمین‌های اشغالی کنند.

در نهایت اینکه توجه به پدیده صهیونیسم و شبکه‌های مختلف آن در بستری واقعی و به دور از شعارزدگی نه تنها ابعاد مبهمی از اتفاقات عرصه بین‌الملل را روشن می‌سازد بلکه دنبال کردن چگونگی اقدامات و شناخت بخش‌های مختلف آن و نیز زیرمجموعه‌هایی مانند آنتی سمیتیسم، قدرت تحلیل را افزایش داده و بسترهای جدیدی را در اذهان کنجکاو ایجاد می‌کند.

  • منبع: فارس

- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:6 تیر 1392 - 14:58

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد