بالاترین مقام پیامبر اعظم(ص)/ چه کسانی رستگار می‌شوند؟

(بسم الله الرحمن الرحیم)

آیت‌الله ضیاءآبادی در درس تفسیر آیه 61 سوره مبارکه «اسراء» به تشریح ویژگی‌های اخلاقی پیامبر اعظم(ص) پرداخت.

«وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِکَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِیسَ قَالَ أَأَسْجُدُ لِمَنْ خَلَقْتَ طِینًا؛ و هنگامى را که به فرشتگان گفتیم براى آدم سجده کنید پس [همه] جز ابلیس سجده کردند گفت آیا براى کسى که از گل آفریدى سجده کنم». (اسراء/ 61)

خداوند در قرآن می‌فرماید: به مردم بگو بدانید که خداوند پیغمبر (ص) می‌دانند که شما چه می‌کنید. مومنان یعنی امامان (ع) نیز می‌دانند. پس ما مسئول اعمال و نیات خود خواهیم بود. بالاترین مقام پیامبر (ص) این است که آگاهی بخش و آشنا کننده افراد با خداوند است. پیامبر (ص) از همه در بین مردم مقرب‌تر است پس ما هم باید به دستورات ایشان عمل کنیم تا خداوند را اطاعت کرده باشیم.

خداوند به پیامبر (ص) در سوره شورا خطاب می‌کند: تو خبر نداشتی قبل از وحی، قرآن و معارف آن چیست. من وحی نازل کردم، ایمان و قرآن را فهمیدی. من در جان تو نور قرار دادم.

پیامبر (ص) بالاترین کمال را از وحی دارد. خداوند کمال مطلق است و پیامبر (ص) به اذن پروردگار به کمال رسیده است. پیامبر (ص) سراج مبین است یعنی سراسر وجودش نور است و افکار و اعمالش نور است و روشنگری می‌کند. دشمنان در کمین هستند که نور ایمان را خاموش کنند. پیامبر(ص) در عین اینکه جهاد می‌کند باید مبارزه هم کند.

 دعوت پیامبر(ص) به اسلام تا سه سال مخفیانه بود بعد از آن آیه آمد که دوران آرامش سپری شده برخیز و قیام کن. پیامبر(ص) 3 سال در مکه گرفتار فشارهای مشرکان بود. یک روز آنقدر به ایشان سنگ زدند که به خانه رسید و بیهوش شد.

حضرت خدیجه(س) کنارش نشست و سرش را به دامن گرفت و زخم‌ها را بست. پس از اینکه به هوش آمد حضرت خدیجه(س) فرمود: خیلی اذیت شدید. پیامبر(ص) در پاسخ فرمودند: نه اینها چیزی نیست در این مسیر همه چیز را به جان می‌خرم.

ایشان به اهل قریش می‌فرمود: به خداوند قسم جوری می‌شوید دوست خواهید داشت کسی که دشمن او هست. در آیه‌ای از قرآن داریم: رستگاران کسانی هستند که از پیامبر اطاعات می‌کنند وظیفه شما مسلمانان این است که پیامبر(ص) و قرآن را اطاعت کنید.

خداوند، گناهان ما را بیامرز و فرزندان ما را محب اهل‌بیت (ع) قرار بده.



- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:26 دی 1395 - 23:02

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد