افشاگری «گاردین» از همکاری‌های گسترده مایکروسافت با آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا

(بسم الله الرحمن الرحیم)

«آوت‌لوک»، «اسکای‌درایو»، «هات‌میل» و «اسکایپ» تنها بخشی از برنامه‌ها و خدماتی هستند که دسترسی به محتوای اطلاعات کاربران آن‌ها با کمک «مایکروسافت» برای آژانس امنیت ملی آمریکا مقدور شده است.

 

«شرکت مایکروسافت اطلاعات رمزبندی‌شده کاربرانش را در اختیار آژانس امنیت ملی آمریکا قرار می‌دهد». 

اسناد اطلاعاتی که این روزنامه به دست آورده، از همکاری نزدیک مایکروسافت با آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا خبر می‌دهد. کمک به آژانس امنیت ملی برای گشودن رمز پیام‌های رمزبندی‌شده کاربران مایکروسافت تنها یکی از موارد همکاری این شرکت با آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا است.

این اسناد که مهر «به کلی سری» (بالاترین طبقه‌بندی اسناد اطلاعاتی) روی آن‌ها خورده و «ادوارد اسنودن» افشاگر آمریکایی آن‌ها در اختیار گاردین قرار داده، محتوی چند نکته مهم هستند:

- برنامه جدید «آوت‌لوک» جزو دغدغه‌های آژانس اطلاعاتی آمریکا بوده، چراکه امکان رمزگشایی از آن وجود نداشته. اما مایکروسافت این دغدغه آژانس امنیت ملی آمریکا را برطرف کرده و روش رمزگشایی از این برنامه را در اختیار سرویس اطلاعاتی آمریکا قرار داده.

- آژانس امنیت ملی آمریکا روش رمزگشایی از ایمیل‌های بر مبنای «آوت‌لوک» نظیر «هات‌میل» را نیز از مایکروسافت دریافت کرده است.

- این شرکت در همکاری با «اف‌بی‌آی» به آژانس‌ امنیت ملی آمریکا (ان‌اس‌ای) اجازه داده است که به اطلاعات ذخیره شده در برنامه «اسکای‌درایو» که اکنون بیش از 250 میلیون کاربر دارد، دسترسی داشته باشد. در اسکای‌درایو از شیوه ذخیره‌سازی ابری استفاده شده و «ان‌اس‌ای» با در قالب برنامه «پریسم» (بزرگترین برنامه جاسوسی اینترنتی آژانس امنیت ملی آمریکا که به تازگی افشا شد) به محتوای اطلاعات آن دست یافته است.

-  مایکروسافت همچنین به «واحد ردزنیِ داده» اف‌بی‌آی کمک کرده است که محتوا و مشخصات ایمیل‌هایی را که کاربران آن‌ها از ویژگی «نام مستعار» در «آوت‌لوک» استفاده کرده‌اند، بفهمد.

- جولای سال گذشته، تنها 9 ماه بعد از آنکه برنامه «اسکایپ» به مالکیت مایکروسافت درآمد، توان برنامه «پریسم» برای ضبط و جمع‌آوری اطلاعات مکالمات تصویری برنامه «اسکایپ» سه برابر شد.

- اطلاعاتی که در قالب برنامه «پریسم» جمع‌آوری می‌شود، عموما در اختیار اف‌بی‌آی و سیا نیز قرار می‌گیرد. به طوری که آژانس امنیت ملی آمریکا این پروژه را یک «ورزش گروهی» توصیف کرده است.

تنش میان دولت و شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات از دیگر مواردی است که این اسناد از آن‌ها پرده برمی‌دارد. این اسناد نشان می‌دهد تقریبا تمام شرکت‌های فناوری اطلاعات از دولت آمریکا خواسته‌اند که این همکاری‌های اطلاعاتی و نقض حریم شخصی به اطلاع مردم برسد.

در ماه ژوئن بود که روزنامه گاردین از دسترسی برنامه «پریسم» به اطلاعات بسیاری از شرکت‌های فعال در بستر آنلاین از جمله مایکروسافت، اسکایپ، اپل، گوگل، فیس‌بوک و یاهو پرده برداشت.

این همکاری‌ها در حالی صورت گرفته که مدیران مایکروسافت و دیگر شرکت‌های فناوری اطلاعات در واکنش به این افشاگری‌ها ادعا کرده‌اند که اطلاعی از دسترسی آژانس اطلاعاتی به این داده‌ها نداشته‌اند. اما اسنادی که اخیرا گاردین منتشر کرده، از کذب بودن ادعای مدیران این شرکت‌ها حکایت دارد.

در حالی که مایکروسافت در شعار تبلیغاتی جدید خود می‌گوید «حریم شخصی شما، حریم شخصی ماست»، اما نامه‌های درون سازمانی آژانس امنیت ملی آمریکا نشان می‌دهد که این دسترسی به این داده‌ها با اطلاع مسئولان شرکت‌ها انجام شده و همچنان نیز با قوت ادامه دارد.

اسناد جدیدی که اسنودن منتشر کرده، مربوط به بخش عملیات منبع ویژه آژانس امنیت ملی آمریکا است. این بخش مسئول تمام برنامه‌هایی است که با هدف نظارت بر ارتباطات آمریکایی‌ها طراحی شده است.

این اسناد نشان می‌دهد آژانس امنیت ملی آمریکا از همان زمان که سرویس چت رمزبندی‌شده «آوت‌لوک» در ماه جولای سال گذشته راه افتاد، نسبت به آن نگرانی پیدا کرده است. در عرض پنج ماه بعد از آن، مایکروسافت و اف‌بی‌آی توانستند برای رمزگشایی از این اطلاعات دست یابند و آن را در اختیار آژانس امنیت ملی قرار دادند.

در یکی از نامه‌ها به تاریخ 26 دسامبر 2012، آمده است: مایکروسافت و اف‌بی‌آی برنامه جاسوسی طراحی برای حل این موضوع طراحی کرده‌اند. این برنامه با موفقیت تست شده و از 12 دسامبر 2012 نیز عملیاتی شده است.

دو ماه بعد از این تاریخ بود که مایکروسافت رسما سامانه Outlook.com راه‌اندازی کرد.

یک نامه دیگر هم نشان می‌دهد دسترسی «پریسم» پیش از این هم به محتوای ایمیل‌ها «هات‌میل» و «لیو» دسترسی داشته است.

در یکی از نامه‌های آژانس امنیت ملی آمریکا در مورد قابلیت دسترسی به اطلاعات «اسکای‌درایو» مایکروسافت هم آمده است: این قابلیت جدید امکان جمع‌آوری کامل‌تر و منظم‌تر اطلاعات را فراهم کرده است. این موفقیت حاصل ماه‌ها همکاری اف‌بی‌آی و مایکروسافت جهت دستیابی به این شیوه جمع‌آوری و ذخیره‌سازی اطلاعات است.

در بخشی دیگر از این اسناد به قابلیت استفاده از نام مستعار در ایمیل‌های «آوت‌لوک» اشاره شده است. «واحد فناوری ردزنیِ داده» اف‌بی‌آی در یکی از نامه‌ها به همکاری با مایکروسافت برای حل این مسئله اشاره کرده است. این واحد اشاره کرده است که این قابلیت توان جمع‌آوری اطلاعات را کاهش داده و به همین جهت مایکروسافت در تلاش برای حل این مسئله برای آژانس‌های اطلاعاتی است.

آژانس امنیت ملی آمریکا در طول دو سال گذشته تلاش زیادی کرده است تا با همکاری مایکروسافت بتواند توانایی خود بر اطلاعات منتقل شده در «اسکایپ» را افزایش دهد. تعداد کاربران جهانی «اسکایپ» 663 میلیون نفر برآورد شده است.

این اسناد نشان می‌دهد که «اسکایپ» از فوریه 2011 یعنی هشت ماه پیش از آنکه به تملک «مایکروسافت» درآید، به برنامه «پریسم» پیوسته بوده.

گاردین در یک ماه گذشته موجی از افشاگری‌ها را علیه آژانس‌های امنیت ملی آمریکا آغاز کرده است. این افشاگری‌ها از برنامه‌های گسترده جاسوسی آمریکا پرده برداشته و حتی مذاکرات پیمان بازرگانی آمریکا و اروپا نیز تحت‌الشعاع قرار داده است. «ادوارد اسنودن» کارمند سابق یکی از شرکت‌های وابسته به آژانس امنیت ملی آمریکا است که این اطلاعات را در اختیار گاردین قرار می‌دهد. وی اکنون متواری است و آمریکا در تلاش است با بازداشت وی از افشاگری‌های بیشتر او جلوگیری کند.

  • منبع: فارس

- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:21 تیر 1392 - 16:13

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد