گفت‌وگوی «السفیر» با امام خمینی؛ «ملت صاحب اختیار است»

(بسم الله الرحمن الرحیم)

«طلال سلمان» سردبیر روزنامه «السفیر» لبنان حدود دو هفته قبل از بازگشت امام خمینی (ره) به ایران در تاریخ 18/1/1979 (1357 ه.شمسی) گفت‌وگویی با امام در «نوفل‌لو‌شاتو» فرانسه انجام داد.

روزنامه السفیر که تا پایان سال 2016 منتشر و از ابتدای سال جاری (2017) به دلیل مشکلات مختلف دیگر منتشر نشد، برخی از گزارش‌ها و مصاحبه‌های تاریخی و مهم خود را در وبگاه خود، بازنشر کرده است.

یکی از این مصاحبه‌های تاریخی، به مصاحبه سردبیر این روزنامه با امام خمینی (ره) بازمی‌گردد.

بخش اول این گفت‌وگو به شخصیت امام خمینی و فضای اطراف او و نیز تصور وی از جمهور اسلامی و بخش دوم بر موضع امام خمینی علیه اسرائیل و نیز موضع او درباره عرب‌ها، همراه با مکثی در برابر موضوع «خلیج (فارس) و نقش ایران در آن و در بخش سوم به موضع امام خمینی به شخصیت زن به صورت ویژه و نیز دوره کنونی پرداخته شده است.

در مقدمه مصاحبه‌ای که 38 سال پیش در روزنامه السفیر منتشر شده آمده است که «مصاحبه با خمینی چه سخت، چه طاقت‌فرسا و چه لذت‌بخش است؛ فقط نشستن در کنار این شیخ جلیل‌القدر که در آستانه هشتاد سالگی است، تو را دستپاچه می‌کند و کاستی‌های درونت را آشکار؛ تو را وارد آزمایشی حقیقی برای میزان شناختت از خودت، آگاهی از تاریخ کشورت و میزان آگاهی از حقایق زندگی اطرافت وارد می‌کند».

«گفت‌وگو با پیرمردی تبعید شده که بسیار کند حرکت می‌کند اما صدایی رسا و نگاهی نافذ دارد، این‌ها (ویژگی‌های ذکر شده) متأثر از فریاد انقلاب مردمی است که در خیابان‌های تهران، اصفهان، قم، مشهد، شیراز و دیگر شهرها پیچیده است. صدای فریاد (این انقلاب) اینجا نیز تو را محاصره کرده و احساس می‌کنی که صدای حرکت تاریخ است».

«با درک سطحی از تاریخ، مجالی برای تعامل با امام خمینی نخواهد بود؛ هم‌چنین زمانی که تلاش شود او در داخل دوره محمدرضا پهلوی و پدرش رضاخان محصور شود یا اینکه از نظر جغرافیایی در داخل مرزهای ایران محصور شود، مجالی برای گفت‌وگو با او باقی نخواهد ماند؛ خمینی یک اسوه است، اسوه‌ای برای حرکت در چارچوب اسلام و اسلامی پیامی فرستاده شده برای انسانیت در تمام زمان‌ها و مکان‌هاست».

«به همین دلیل کسانی که اطراف او بودند از اصرار ما برای طرح سوال‌هایمان به صورت مستقیم و شنیدن جواب‌ها از خود شخص خمینی تعجب می‌کردند و (می‌گفتند): باور کنید ما کاملا می‌دانیم او چه جوابی (به این سوال‌ها) خواهد داد؛ کم پیش می‌آید که سوالی جدید باشد و موضوعاتی که سید (امام خمینی) مواضعش را درباره آن مشخص نکرده،‌ نادر است. پس مراعات  سن بالای او را داشته باشید و گفت‌وگو را طولانی نکنید».

«زمانی که وارد اتاق برای گفت‌وگو با امام خمینی شدیم و سوال کردن را شروع کردیم؛ فهمیدیم آنچه (درباره وی ) می‌گویند، صحیح است ، او در مقابل سوال‌ها و غافلگیری‌ها، واکسینه بود (آگاهی بسیار بالا داشت)، با اسلام واکسینه شده بود و کاملا به آن اشراف داشت، با تجربه مبارزه طولانی‌مدت و ممتد 16 ساله خود واکسینه شده بود و همه اینها کافی بود تا جواب‌هایی (قانع‌کننده) برای پایه‌گذاری جمهوری اسلامی بدهد».

السفیر با بازنشر مقدمه گفت‌وگوی تاریخی، بخش ناچیزی از متن گفت‌وگو را نیز منتشر کرد که در زیر می‌آید: 

السفیر: تاریخ ملت ایران، تاریخ مبارزه‌ای تلخی دارد ، این ملت بیش از یک بار انقلاب کرده و شکست خورده است؛ دلایل موفقیت‌های انقلاب کنونی مردمی در ایران از دید شما چیست؟

امام خمینی: شکی نیست شکست‌هایی که ملت در طول مبازه طولانی‌مدت خود برای ساخت فردایی بهتر متحمل شده است، آن را باتجربه کرده و این یکی از شروط پیروزی است. مبارزره ایران در برهه کنونی، تصویری دیگر به خود گرفته. این مبارزه صد در صد رنگ و بوی اسلامی به خود گرفته است.

ملت اسلام این بار به پا خواسته تا با تمام قدرت از اسلام دفاع کند و آثار رژیم دشمن با اسلام که شاه آن را بنا نهاده، از بین ببرد. این ملت همانگونه که شما و جهان شاهد آن هستید، در مسیر دفاع از ایمان به اسلام و تامین پیروزی آن آماده هرگونه فداکاری است.

این طبیعی است که مبازره‌ای با این رنگ و بو به پیروزی برسد، زیرا مبارزه‌ای است که ملت وارد آن شده تا نه تنها کرامت و حقوق سرکوب شده آن پس بگیرد بلکه قبل از آن بر هویت خود و بازپس‌گیری آن از دشمنی وحشی که قصد نابودی این هویت و عقاید اسلامی را دارد، تأکید کند؛ ما اطمینان داریم در نتیجه آگاهی و بیداری ملت، دشمن با این شکست از بین خواهد رفت.

السفیر: در صورتی پیروزی انقلابی مردمی علیه شاه (تمامی حاضران و امام خمینی زیر لب گفتند: ان‌شا‌ءالله) به نظر شما تمامی طرف‌های سیاسی و اجتماعی که اکنون در مبارزه حضور دارند، وحدت خود را حفظ خواهند کرد و کار مشترک را ادامه خواهند داد یا اینکه شرایط، روش ائتلافی دیگری را تحمیل خواهد کرد؟

امام خمینی: در هر صورت، ملت صاحب اختیار است، همانگونه که باید تاکید کرد عوامل مؤثر اصلی بر این تصمیم و مهم‌ترین آن «بافت فرهنگی و ارزش‌های اسلامی» است، برای این عوامل تأثیرگذارنده ، نقشی پررنگ در تصمیم‌گیری‌ها و مشخص کردن ماهیت آن وجود دارد.



- لینک کوتاه این مطلب

» فارس نیوز
تاریخ انتشار:12 بهمن 1395 - 14:53

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد