دانلود ترتیل جزء ۲۷ قرآن کریم / کدام سوره‌ها پیامبر(ص) را پیر کرد

(بسم الله الرحمن الرحیم)

آیه 31 سوره ذاریات تا آخر، کل آیات سوره‌های طور، نجم، قمر، الرحمن، واقعه و حدید در بیست و هفتمین جزء از قرآن کریم واقع شده است.

 

فضیلت تلاوت سوره ذاریات 

محور بحث در این سوره در درجه اول مسائل مربوط به معاد و رستاخیز و پاداش و کیفر مؤمنان و مجرمان است.

در حدیثى از امام صادق (ع) آمده است: هر کس سوره ذاریات را در روز یا شب بخواند خداوند وضع زندگى و معیشت او را اصلاح مى‏کند روزى وسیعى به او مى‏دهد و قبر او را با چراغى روشن مى‏سازد که تا روز قیامت مى‏درخشد! کراراً گفته‏ایم تنها لقلقه زبان براى رسیدن به این همه پاداش عظیم کافى نیست بلکه هدف تلاوتى است اندیشه برانگیز و اندیشه‏اى عمل آفرین! ضمناً نامگذارى سوره به ذاریات به تناسب نخستین آیه این سوره است.

سوره طور

این سوره نیز از سوره‏هایى است که سنگینى بحث‌هاى آن روى مسأله معاد و سرنوشت نیکان و پاکان از یکسو و بدان و مجرمان در آن روز عظیم از سوى دیگر است هر چند مطالب دیگرى در زمینه‏هاى مختلف عقیدتى نیز در آن دیده مى‏شود.

به پیامبر اکرم(ص) در زمینه صبر و استقامت و تسبیح و حمد پروردگار و وعده حمایت او از سوى خداوند بحث‏هاى گذشته را پایان مى‏بخشد و به این ترتیب یک مجموعه منسجم گیراى منطقى و عاطفى را تشکیل مى‏دهد که قلوب شنوندگان را مسخر خود مى‏سازد.

ضمناً نامگذارى این سوره به «طور» به تناسب نخستین آیه آن است.

فضیلت قرائت سوره طور

در حدیثى آمده که پیامبر (ص) فرمود: هر کس سوره «طور» را بخواند بر خدا است که او را از عذابش ایمن سازد و او را در بهشتش متنعم دارد.

در حدیث دیگرى از امام باقر (ع) مى‏خوانیم: کسى که سوره «طور» را تلاوت کند خداوند خیر دنیا و آخرت را براى او جمع مى‏کند.

سوره نجم

این سوره به گفته بعضى نخستین سوره‏اى است که پیامبر (ص) بعد از علنى کردن دعوت خود آن را آشکارا و با صداى بلند در حرم مکه تلاوت کرد و مشرکان به آن گوش دادند و همه مؤمنان آن روز و حتى مشرکان سجده کردند!

این سوره به عقیده بعضى از مفسران در ماه مبارک رمضان سال پنجم بعثت نازل گردید.

بعضى گفته‏اند این سوره نخستین سوره‏اى است که آیه سجده واجب در آن نازل شده ولى با توجه به اینکه طبق نقل معروف سوره إقرأ قبل از آن نازل شده و در پایان آن آیه سجده است این نقل بعید به نظر مى‏رسد.

فضیلت تلاوت سوره نجم

در روایات فضایل مهمى براى تلاوت این سوره بیان شده است: در حدیثى از رسول الله (ص) مى‏خوانیم: هر کس سوره نجم را بخواند خداوند به عدد هر یک از کسانى که به پیامبر ایمان آوردند و کسانى که او را انکار کردند ده حسنه به او عطا مى‏کند.

و در حدیثى از امام صادق(ع) مى‏خوانیم: کسى که پیوسته سوره نجم را در هر روز یا در هر شب تلاوت کند در میان مردم فردى شایسته شناخته مى‏شود خداوند او را مى‏آمرزد و محبوبیت در میان مردم به دست مى‏آورد.


دانلود

سوره قمر

این سوره ویژگى سوره‏هاى مکى که بحث‌هاى داغ از مبداء و معاد است در بر دارد و مخصوصاً بیانگر کیفرهاى گروهى از اقوام پیشین است که بر اثر لجاجت و عناد و پیمودن راه کفر و ظلم و فساد یکى، پس از دیگر به عذاب‌هاى کوبنده الهى گرفتار و هلاک شدند.

و به دنبال هر یک از این سرگذشت‌ها جمله «وَلَقَدْ یَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّکْرِ فَهَلْ مِن مُّدَّکِرٍ» ما قرآن را براى تذکر سهل و آسان ساختیم آیا کسى هست که پند گیرد تکرار مى‏کند تا درسى باشد براى مسلمین و کفار.

فضیلت قرائت سوره قمر

در حدیثى از پیغمبر گرامى اسلام مى‏خوانیم: هر کس سوره اقتربت را یکروز در میان بخواند روز قیامت در حالى برانگیخته مى‏شود که صورتش همچون ماه در شب بدر است و هر کس آنرا هر شب بخواند افضل است و در قیامت نور و روشنایى صورتش بر سایر خلایق برترى دارد.

مسلما این درخشندگى صورت در صحنه قیامت نشانه ایمان قوى و راستینى است که در سایه تلاوت این سوره و تفکر و سپس عمل به آن حاصل شده است نه تلاوت خالى از اندیشه و عمل.

نامگذارى سوره به نام قمر به مناسبت نخستین آیه این سوره است که از شق القمر بحث مى‏کند.

سوره الرحمن

این سوره به طور کلى بیانگر نعمت‌هاى مختلف معنوى و مادى خداوند است که بر بندگان خود ارزانى داشته و آنها را غرق در آن ساخته است به طورى که مى‏توان نام این سوره را سوره رحمت یا سوره نعمت گذارد و به همین دلیل با نام مبارک الرحمن که رحمت واسعه الهى را بازگو مى‏کند آغاز شده و با جلال و اکرام خداوند پایان گرفته است و 31 بار جمله «فَبِأَیِّ آلَاء رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ»که به وسیله آن از بندگانش اقرار بر نعمت‌هاى خود مى‏گیرد در آن ذکر شده.

بنابراین از یک نظر مجموع سوره الرحمن یک بخش به هم پیوسته پیرامون نعمتهاى خداوند منان است

فضیلت تلاوت سوره الرحمن

از آنجا که این سوره حس شکرگزارى را در انسان‌ها به عالی‌ترین وجهى برمى‏انگیزد و بیان نعمت‌هاى مادى و معنوى دنیا و آخرت شوق طاعت و بندگى را در دل او افزایش مى‏دهد فضیلت‌هاى فراوانى براى تلاوت آن در روایات آمده است البته تلاوتى که در اعماق روح انسان نفوذ کند و مبدأ حرکت گردد نه مجرد لقلقه زبان.

از جمله در حدیثى از رسول خدا(ص) مى‏خوانیم: هر کس سوره الرحمن را بخواند خداوند به ناتوانى او در اداى شکر نعمت‌ها رحم مى‏کند و حق شکر نعمت‌هایى را که به او ارزانى داشته خودش ادا مى‏کند.

در حدیث دیگرى در ثواب الاعمال از امام صادق (ع) مى‏خوانیم: تلاوت سوره الرحمن و قیام به آن را هرگز رها نکنید چرا که این سوره در قلوب منافقان هرگز استقرار نمى‏یابد و خداوند آن را در قیامت در صورت انسانى قرار مى‏دهد که زیباترین چهره و خشبوترین رایحه را دارد سپس در جایى قرار مى‏گیرد که از همگان به خداوند متعال نزدیکتر است! خداوند از این سوره مى‏پرسد: چه کسى در زندگى دنیا به محتواى تو قیام داشت و تلاوت تو را ادامه مى‏داد؟ در پاسخ مى‏گوید: خداوندا! فلان و فلان در این حال صورت‌هاى آنها سپید مى‏شود خدا به آنها مى‏فرماید: اکنون هر که را مى‏خواهید شفاعت کنید آنها تا آنجا که آرزو دارند شفاعت مى‏کنند و براى هیچکس شفاعت نمى‏کنند مگر اینکه به آنها گفته مى‏شود وارد بهشت شوید و هر کجا مى‏خواهید ساکن شوید!

و در حدیث دیگرى از آن حضرت آمده است: هر کس سوره الرحمن را بخواند و هنگامى که به آیه «فَبِأَیِّ آلَاء رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ» مى‏رسد بگوید: لا بشى‏ء من الایک رب اکذب: خداوندا هیچ یک از نعمت‌هاى تو را انکار نمى‏کنم اگر این تلاوت در شب باشد و در همان شب بمیرد شهید خواهد بود و اگر در روز باشد و در همان روز بمیرد نیز شهید خواهد بود!.

فضیلت تلاوت سوره واقعه

در باره تلاوت این سوره روایات زیادى در منابع اسلامى ذکر شده است از جمله در حدیثى از رسول خدا(ص) مى‏خوانیم: کسى که سوره واقعه را بخواند نوشته مى‏شود که این فرد از غافلان نیست. چرا که آیات سوره آنقدر تکان‌دهنده و بیدار کننده است که جایى براى غفلت انسان باقى نمى‏گذارد.

به همین دلیل در حدیث دیگرى از پیامبر (ص) مى‏خوانیم: وقتى از آن حضرت سؤال کردند: چرا با این سرعت آثار پیرى در چهره مبارک شما ظاهر شده است؟ در پاسخ فرمود: سوره‏هاى هود و واقعه و مرسلات و عم(نبأ) مرا پیر کرد! چرا که در این سوره‏ها اخبار تکان دهنده‏اى از قیامت و رستاخیز و حوادث هولناک و مجازات مجرمان آمده همچنین داستان‌هاى تکان‌دهنده‏اى از سرگذشت اقوام پیشین و بلاهایى که بر آنها نازل شد.

در حدیث دیگرى از امام صادق (ع) مى‏خوانیم: هر کس سوره واقعه را در هر شب جمعه بخواند خداوند او را دوست دارد و نزد همه مردم محبوب مى‏کند و هرگز در دنیا ناراحتى نمى‏بیند و فقر و فاقه و آفتى از آفات دنیا دامن‌گیرش نمى‏شود و از دوستان امیر مؤمنان (ع) خواهد بود.

در حدیث دیگرى آمده است که عثمان بن عفان به عنوان عیادت وارد بر عبد الله بن مسعود شد در همان بیمارى که با آن از دنیا رفت پرسید: از چه ناراحتى؟ گفت: از گناهانم گفت: چه میل دارى؟ گفت: رحمت پروردگارم! گفت: اگر موافق باشى طبیب براى تو بیاوریم؟ گفت: طبیب بیمارم کرده گفت: اگر مایل باشى دستور دهم عطاى تو را از بیت المال بیاورند گفت: آن روز که نیازمند بودم به من ندادى و امروز که بى‏نیازم به من مى‏دهى؟! گفت: مانعى ندارد براى دخترانت باشد گفت: آنها هم نیازى ندارند چرا که من سفارش کردم سوره واقعه را بخوانند من از رسول خدا (ص) شنیدم که مى‏فرماید: هر کس سوره واقعه را هر شب بخواند هرگز فقیر نخواهد شد.


- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:14 مرداد 1392 - 12:33

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد