محل هبوط حضرت آدم و حوا +تصاویر

(بسم الله الرحمن الرحیم)
نام آدم (علیه السلام) به تفکیک زیر در 25 آیه از آیات قرآن ذکر شده است:

بقره آیات: 31 ـ 33 ـ 34 ـ 35 ـ 37

آل عمران آیات: 33 و 59

مائده آیه: 27

اعراف آیات: 11ـ 19 ـ 26 ـ 27  ـ 31 ـ 35 ـ 172

اسراء آیات : 61 و70

کهف آیه: 50

مریم آیه: 58

طه آیات: 115 ـ 116 ـ 117 ـ 120 ـ 121

یاسین آیه: 60

 

در آیات 30 تا 39 سوره مبارکه بقره و آیات 115 تا 124 سوره مبارکه طه به چگونگی خلقت، استقرار در بهشت، وسوسه شیطان، توبه ... و هبوط حضرت آدم و حوّا بیان شده است اما سوال اینجا است که محل هبوط (فرود) آدم و حوا در روی زمین کجا بوده است؟

 

 

از ابن عباس روایت شده که آدم و حوّا و ابلیس و ... در مکانی به نام "دجنه" میان مکه و طائف فرود آمدند. هم چنین، گفته شده است که آدم در صفا و حوّا در مروه(دو کوه معروف مکه) فرود آمدند. باز در روایت دیگری از ابن عباس حرف از هندوستان به میان آمده است.

 

در این روایت که از ابن عباس نقل شده و نام هندوستان در میان است آمده است: آدم در جایی در هندوستان فرود آمد در حالی که حوّا در جده هبوط کرد و آدم آنقدر به دنبال حوّا گشت تا او را در مُزدلفه یافت و تا امروز زائران [حج تمتع] در مزدلفه گرد می آیند.

 

کلمه مُزدلفه از فعل "ازدلف" و به معنی نزدیک شدن و به هم رسیدن گرفته شده است. برخی معتقدند نام مزدلفه ناشی از آن است که حوا درآن جا به آدم رسید و ملاقات آنها با هم در این سرزمین رخ داده است.

 

مسجد مزدلفه

 

در روایتی که از عبدالله بن عمر روایت شده آمده است: وقتی خداوند آدم را فرود آورد او را در سرزمین هندوستان فرود آورد. سپس به مکه و از آنجا به شام (سوریه و نواحی اطراف آن) رفت و در همان جا از دنیا رفت.

 

از این روایات و موارد مشابه در می یابیم که:

آدم در هندوستان روی کوهی به نام "بُوذ " در سریلانکا(سرندیب/ سیلان) واقع در جنوب شبه قاره هند، فرود آمد.جالب است که مردمان این منطقه هنوز حضرت آدم را با نام "بابا" و حضرت حوّا را به نام "ماما" خطاب می کنند.

 

در مورد محل دفن حضرت آدم نیز نقل است: که در کوه ابوقبیس مدفون است. البته بر طبق نظر دیگر، محل دفن آدم کوه "بُوذ " در سریلانکا همان حا که نخستین بار او بر زمین فرود آمد، می باشد. در برخی منابع هم ذکر شده است که حضرت نوح پس از طوفان، حضرت آدم را دربیت المقدس دوباره دفن کرده است.

 

از میان این روایات روایتی که ترجیح داده شده این است: پس از آنکه خداوند آدم را بخشید، جبرئیل آدم را به کوه عرفات[حبل الرحمه] برد و مناسک حج را به او آموخت و او را در آن جا وفات یافت و در پای کوه ابوقبیس دفن شد.

 

حجاج بر روی جبل الرحمه

 

وهابیون که مخالف ساخت گنبد و بارگاه هستند خود نماد شیطان را بر روی جبل الرحمه نصب کردند!

 

جبل الرحمه که زژیم آل سعود با نصب"ابلیسک"(نماد شیطان)  بر روی آن تعجب مسلمانان را برانگیخت!


  • منبع:‌جام

- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:8 مهر 1392 - 12:15

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد