«جنبش مسلحانه» یا آنچه ما می‌گوییم؛ فرصت نظام رو به اتمام است!

«جریان خاص» چه کسی را متهم اصلی مشکلات اقتصادی می‌داند؟!

«جنبش مسلحانه» یا آنچه ما می‌گوییم؛ فرصت نظام رو به اتمام است!

«فیاض زاهد»، فعال سیاسی اصلاح‌طلب اخیرا در مصاحبه با خبرگزاری دولتی ایرنا، به صحبت‌های چندی قبل خود مبنی بر اینکه فرصت نظام اسلامی برای اصلاحات نرم در حال اتمام است![1] ارجاع داشته و گفته است:

«به تازگی در مصاحبه‌ای که با یکی از سایت‌های داخلی داشتم گفتم اصلاح‌طلبان آخرین سنگر نظام جمهوری اسلامی هستند و این چنین نخواهد بود که مردمی که از جریان اصلاح‌طلبی ناامید شده‌اند سراغ جناح رقیب بروند بلکه مایوس شدن مردم از اصلاح‌طلبان به طور قطع فضا را تند و رادیکال‌تر می‌کند. جا دارد اینجا یادی از مرحوم مهندس بازرگان کنیم که مرداد 42 خطاب به دادگاه نظامی گفت ما آخرین گروهی هستیم که با شما به زبان مسالمت‌آمیز و قانونی حرف می‌زنیم. همین طور هم شد و پس از محاکمه ایشان و دوستانشان، "جنبش‌های چریکی مسلحانه" در ایران شروع شد.»[2]

 

*زاهد کسی است که پیش از این گفته بود: در ماه‌های آینده نیز این اعتراضات (اغتشاشات دیماه 96) بیشتر خواهد شد.[3]

او 4 سال قبل نیز اظهار کرد: ما از انقلاب 57 خاطره خوشی نداریم![4]

از این سابقه گذشته اما اظهارات جدید او مبنی بر تشبیه کردن ضمنی نظام اسلامی به رژیم شاه، تشبیه کردن اصلاح‌طلبان به سلف خود یعنی مرحوم بازرگان و مژده تلویحی «جنبش‌های چریکی مسلحانه» به نظام اسلامی در راستای اغتشاشات 96! به هیچ وجه یک رفتار تصادفی و یا از روی تحلیل شخصی نیست و برخی معتقدند تمام این رفتارها پروژه‌ایست در راستای استقبال جریان سیاسی خاص از «حکومت بعدی».

زیرا اصلاح‌طلبان پس از اغتشاشات دیماه 96 نه تنها 2 مرتبه صراحتا از حکومت بعدی و مانایی اصلاحات در «فردای براندازی» نیز صحبت کرده‌اند[5] بلکه به کرّات از تکرار تندتر اغتشاشات 96 خبر داده‌اند و حتی از «اغتشاش میلیونی علیه نظام» نیز صحبت کرده‌اند.[6]

برخی محافل تحلیلی معتقدند، جریان سیاسی خاص که رخدادهای این روزها موسوم به «فتنه اقتصادی» را طراحی کرده است و خود مسبب‌الاسباب ناراضی‌سازی کسانی از مردم بوسیله بزرگنمایی از فساد، تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی است، هر روز و هر شب در سودای «ایجاد اغتشاش اقتصادی» علیه نظام اسلامی به سر می‌برد و حتی در این زمینه آدرس کف خیابان را نیز به مردم داده است.

آدرسی که مشاهده می‌کنیم اکنون با کنایه‌های جنبش چریکی مسلحانه و میلیونی بودن نیز همراه شده است...

 

***

 

«جریان خاص» چه کسی را متهم اصلی مشکلات اقتصادی می‌داند؟!

«سیدمحمود میرلوحی»، فعال اصلاح‌طلب و عضو شورای شهر تهران، طی یادداشتی در روزنامه آرمان امروز با اشاره طرح سؤال از رئیس‌جمهور در مجلس نوشته است:

«اگر قرار است که رئیسجمهور در مجلس حاضر شود و دلواپسانی بخواهند پرچمداری کنند که کشور را در 10 سال اخیر به این اوضاع انداخته‌اند، و به رئیسجمهور بیاحترامی شود، این اقدام جز هزینه فایدهای ندارد.»

او همچنین می‌نویسد:

اقدامات رئیسجمهور بینقص نبوده است ولی به هر حال حرف زیادی برای گفتن به ویژه در مقابل رقبای خود دارد و میتواند یکسال و نیم بعداز انتخابات و مسائلی که بر دولت گذشته، از جمله در مورد برجام و موانعی که ایجاد شد، مسائل بانکها و پشتپرده آنها و مسائل مربوط به صندوقها و موسسات مالی را بیان کند. همچنین آقای روحانی باید در مورد فعالیت بخشها، نهادها و نحوه واگذاری اصل 44 و مشکلاتی را که در پیشروی جامعه است، توضیح دهد. اگر بخشهایی از این مسائل را تحلیل کند، جامعه ما در مورد مسائل و مشکلاتی که وجود دارد آگاهی پیدا میکند. این مسائل فقط مربوط به وضعیت اقتصادی کشور نیست. برخی از مشکلات مربوط به اختیارات محدوده دولت نیست.[7]

 

*در کنار میرلوحی، علی‌اوسط هاشمی، استاندار سابق سیستان و بلوچستان در دولت یازدهم نیز طی اظهاراتی در مصاحبه با آرمان امروز گفته است: آیا امروز پدیده دولت در دولت در حال مشکل‌آفرینی است یا دولت‌های پنهان در سایه‌ای که از قدرت حمایت و پشتیبانی برخوردار هستند، ایجاد مشکل می‌کنند؟[8]

قبل از این افراد، محمدعلی وکیلی، از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس نیز اینطور گفته بود که رئیس‌جمهور روحانی در وضع موجود، بیشتر از 10 درصد سهم ندارد![9]

ما قضاوت درباره اظهارات اصلاح‌طلبان پیرامون نقش نداشتن رئیس‌جمهور روحانی در وضع موجود و مشکلات اقتصادی فعلی را به عهده مخاطبان محترم وا می‌گذاریم.

البته ناگفته پیداست که افکار عمومی ایران در حال حاضر شاهد یکی از عجیب‌الخلقه‌ترین بهانه‌های سیاسی در جهان هستند که می‌گوید رئیس جمهور، مقصر وضع موجود نیست!

جالب است که رئیس‌جمهور قبلی مقصر کارنامه 8 ساله‌اش بود اما گویا آقای روحانی هیچ نقشی در وضع موجود ندارد.

ضمن اینکه آقایان طوری رفتار می‌کنند کأنه تصمیم خطرناک فروش سکه در بانک مرکزی، تنش ارزی، کم کاری دولت، حقوق‌های نجومی و غیره تماما توسط منتقدان رئیس‌جمهور، نهادهای کلان کشور مثل سپاه و نهادهای کلان نظام طراحی و اجرا شده‌اند!

برخی معتقدند همین قبیل ناراستی‌ها موجب شده جریان سیاسی خاص طی 17 سال گذشته در هیچ انتخاباتی نتواند رأی اکثریتی مردم ایران را از آنِ خود کند...

 

***

 

توضیحات محسن هاشمی درباره «بهمن فقر»

«محسن هاشمی»، فعال اصلاح‌طلب و رئیس شورای شهر تهران که اظهارات اخیر وی مبنی بر وقوع بهمن آسیب‌های اجتماعی در ماه‌های آینده، سونامی فقر و بروز موج تورمی در نیمه دوم سال، انتقادات زیادی را متوجه او کرده بود[10] طی سخنانی در جلسه علنی شورای شهر تهران، توضیحاتی را درباره این حرف‌ها ارائه کرد.

او گفته است:

برخی از دیدگاههای افراطی در فضای مجازی، با تفسیر نادرست سخنانم در همایش آسیبهای اجتماعی درصدد ایجاد تفرقه و خوراک برای رسانه های بیگانه هستند، زمانی که رهبرمعظم انقلاب خودانتقادی می کنند، چرا باید سایر مسئولان از انتقاد مصونیت داشته باشند و زمانی که ایشان به صراحت نگرانی خود را از کوچک شدن سفره مردم و اقشار آسیب پذیر بیان می کنند چرا باید در مورد خطر ازدیاد فقر در جامعه بی تفاوت ماند و ابراز نگرانی نکرد؟

به گزارش فارس، هاشمی می‌افزاید:

باید بدانیم همه ما با هرسلیقه و گرایش سیاسی در کشتی جمهوری اسلامی ایران هستیم و هر آسیبی به این جامعه و کشور وارد شود، دامنگیر همه ما خواهد شد، پس بر طبل تفرقه واختلاف نکوبیم و امروز فرصت را برای خدمت به مردم و کاهش نارضایتی جامعه غنیمت شماریم شاید فردا دیر باشد.[11]

 

*مشخص نیست اینکه هاشمی در تحلیلی ناصحیح، از وقوع بهمن آسیب‌های اجتماعی و شکل‌گیری موج تورم در چند ماه آینده صحبت کرده است، با مقوله «انتقاد» چه تطابقی وجود دارد؟!

از طرفی بحث اصلی بر سر اینست که چرا هاشمی اصرار داشته این صحبت‌ها را بلافاصله پس از بیانات مهم رهبر انقلاب در هفته گذشته مبنی بر مذمت القای ناامیدی و توصیف کشور در شرایط بن بست؛ اظهار کند؟

برخی معتقدند اظهار سیاه‌نمایی و القای ناامیدی از اوضاع کشور، سبب‌ساز ایجاد فضای روانی در ذهن مردم و بروز «فتنه اقتصادی» می‌شود.

مفهومی که طی سال‌های گذشته بارها در کلام رهبر معظم انقلاب مورد اشاره قرار گرفته است.

گفتنیست، غیر از هاشمی، اسحاق جهانگیری نیز بلافاصله پس از بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب اما از این گفت که فساد به مسئولان بالای کشور رسیده است!

این در حالیست که رهبری در همین سخنرانی فرموده بودند:

«بعضی‌ها وقتی درباره‌ی فساد حرف میزنند، افراطی حرف میزنند، حواستان باشد! یک‌جوری حرف میزنند که گویا همه فاسدند، همه‌ی مدیران را و همه‌ی دستگاه‌ها را فساد گرفته! نه آقا، این‌جوری نیست؛ یک تعداد کمی فاسدند. بله! فساد، کمش هم زیاد است و باید با آن مواجهه بشود؛ امّا این یک حرف است، اینکه شما جوری حرف بزنی که شنونده خیال کند همه جا را فساد گرفته [حرف دیگری است]. بعضی‌ها تعبیرات فرنگی هم به‌ کار میبرند: «فساد سیستمی»؛ نه آقا! آن کسی که فساد را سیستمی میبیند، در مغز خودش فساد هست، در چشم خودش فساد هست. این‌همه مدیر پاک‌دست، این‌همه کارگزار مؤمن و پاک‌دست در سرتاسر کشور در همه‌ی دستگاه‌ها وجود دارند، دارند زحمت میکشند؛ چرا به اینها ظلم میکنید؟ چرا خلاف میگویید؟ چرا به نظام اسلامی ظلم میکنید؟»[12]

 

***

 

1_ mshrgh.ir/884903

2_ http://www.irna.ir/fa/News/83002077

3_ mshrgh.ir/884903

4_ https://www.farsnews.com/news/13931027001315

5_ mshrgh.ir/880914

6_ mshrgh.ir/878667

7_http://www.armandaily.ir/fa/print/main/230405

8_http://www.armandaily.ir/fa/print/main/230395

9_mshrgh.ir/885295

10_mshrgh.ir/884600

11_http://fna.ir/bnwloz

12_mshrgh.ir/885310

- لینک کوتاه این مطلب

» مشرق نیوز
تاریخ انتشار:29 مرداد 1397 - 9:59

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد