عملی که به تنهایی نصف دین انسان را حفظ می‌کند

پیامبر اکرم (ص) فرمود: هر گاه آدمى ازدواج كند نصف دين را به دست آورده است و براى نصف ديگر بايد تقواى خدا پيشه كند.

ازدواج عملی که به تنهایی نصف دین انسان را حفظ می‌کند

به این مطلب امتیاز دهید
0% 0% بازدید

يكى از مهم‏ترين دام‏هاى شيطان كه به وسيله آن بسیاری افراد را از صراط مستقيم الهى و دين حق منحرف می‌کند و به گرداب معصيت و گناه می‌‏اندازد مسأله غريزه جنسى است.  رسولُ خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: إذا تَزَوَّجَ العَبدُ فقدِ استَكمَلَ نِصفَ الدينِ فَلْيَتَّقِ اللّه َ في النِّصفِ الباقي. (1) « هر گاه آدمى ازدواج كند نصف دين را به دست آورده است و براى نصف ديگر بايد تقواى خدا پيشه كند.»

 

اگر چه خداوند متعال در قرآن کریم نیز کسانی را که توان ازدواج ندارند و راهی برای ارضای این غریزه جنسی ندارند امر به تقوی و پرهیزکاری کرده است و عدم امکان ازدواج را دلیل موجهی بر گناه نشمرده است و این قدرت را در اراده انسان دیده است که با تقوا و استقامت در راه خدا خود را از انحرف و گژی حفظ نماید (2) اما به طور معمول وقتى انسان مورد حلالى براى ارضاى اين غريزه و خاموش كردن اين آتش سوزان داشته باشد ديگر فكر خيانت به نواميس ديگران و آلوده شدن به گناهان ديگر از سرش بيرون می‌رود.

 

همچنين مرتكب گناهان ديگرى كه مقدمه براى بعضى از كارها است مثل دروغ حيله و مكر خودكشى قتل و.... نمی‌‏شود. آرى «اگر كسى ازدواج كند در واقع نصف دينش را حفظ كرده پس بايد راجع به نصف ديگرش تقوا پيشه كند» چون نصف ديگر گناهان هم منشأ ديگرى دارد مثل ربا خوارى رشوه ظلم و تعدى حب رياست كه منشأ آنها حب و علاقه به دنيا است.

 

1. كنز العمّال : 44403 .پ

2. وَ لْيَسْتَعْفِفِ الَّذِينَ لا يَجِدُونَ نِكاحاً حَتَّي يُغْنِيَهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِه. (نور/33) « و كساني كه امكاني براي ازدواج نمي‌يابند بايد پاكدامني پيشه كنند تا خداوند از فضلِ خود آنان را بي‌نياز گرداند... .»

 

- لینک کوتاه این مطلب

»
تاریخ انتشار:3 شهریور 1397 - 1:00

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد