بانک جهانی: رشد جمعیت ایران 64 درصد از منطقه عقب است!

(بسم الله الرحمن الرحیم)
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به همایش ملی «تغییرات جمعیتی و نقش آن در تحولات مختلف جامعه» با اشاره به اهمیت موضوع جمعیّت و ضرورت فرهنگ‌سازی برای اقناع نخبگان در ارتباط با نیاز کشور به افزایش جمعیت، خاطر نشان کرده بودند: مسئله ی نمای جوان برای کشور یک مسئله ی اساسی، مهم و تعیین کننده است و کشورهایی که در دنیا دچار پیری جمعیت شده‌اند به دشواری راه علاجی برای مشکلات ناشی از آن یافته‌اند که لازم است برای حل این مشکل کار علمی، عمیق و اساسی صورت پذیرد و امروز کشورهایی که در دنیا دچار پیری شده اند و قدرت زاد و ولد خودشان را از دست داده اند، بدُشواری میشود گفت که راه علاجی برای حلّ این مشکل دارند. ما هم طبعاً با همین مشکل مواجه خواهیم شد؛ و نباید بگذاریم به اینجا برسد.



چند هفته بعد از این پیام بانک جهانی از نرخ رشد جمعیت کشورهای جهان گزارشی ارائه داده که در آن گزارش، نرخ رشد سالانه جمعیت ایران در فاصله سال‌های 1970 تا 1990 از میانگین منطقه بیشتر بود اما از آن پس با نزولی شدید مواجه شد به طوری که در سال‌های 1992 تا 1995 رشد جمعیت ایران حتی به کمتر از رقم میانگین جهانی رسید.

پس از آن تا سال 1998 رشد جمعیت ایران دوباره اندکی افزایش یافت ،اما مجددا از سال 1999 موج دوم کاهش رشد جمعیت ایران آغاز شد.

در سال 2012 نرخ رشد جمعیت ایران کمی بیشتر از میانگین جهانی است و البته فاصله قابل توجهی نسبت به رشد جمعیت منطقه‌ای دارد.



طبق این آمار، میانگین رشد جمعیت در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در 10 سال اخیر 64 درصد بیشتر از رشد جمعیت ایران بوده است.

میانگین رشد جمعیت ایران در 10 سال گذشته 1.215 درصد بوده در حالی که میانگین منطقه 2 درصد است.
 
صندوق جمعیت ملل متحد نیز در گزارشی به کاهش رشد جمعیت در ایران اشاره کرده و نوشته است: «جمعیت ایران در نیمه دوم قرن بیستم به شدت افزایش یافت. اگرچه در سال‌های اخیر نسبت تولد در ایران به حد چشمگیری کاهش یافته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد کندی نسبت رشد جمعیت ایران تا سال ۲۰۵۰ که در بالای ۹۰ میلیون نفر تثبیت می‌شود، ادامه خواهد یافت.»
  • فارس

- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:19 آبان 1392 - 11:48

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد