ديپلماسي حجاب با طعم قهرمانی +عکس

(بسم الله الرحمن الرحیم)
مريم هاشمي، قهرمان مسابقات جهاني ووشو در مالزي، براي دومين بار مدال طلاي خود را تقديم رهبر انقلاب كرد. خانم محجبه‌اي كه با حضور مقتدرانه در اين دوره از مسابقات نه تنها دومين مدال طلاي جهاني خود را كسب كرد بلكه در مصاحبه‌هاي خود نيز از جمهوري اسلامي دفاع كرد.

حضور اين بانوي ايراني در بيت رهبري باعث شنيده شدن سخناني از زبان رهبر معظم انقلاب شد كه بازخواني آن خالي از لطف نيست.

«شما با نمایش شخصیت و هویتزن مسلمان ایرانی نشان دادید كه در میادین ورزشی نیز یك زن مسلمان می‌تواند با حفظ حجاب و حدود دینی، حضوری مقتدر و عزت آفرین داشته باشد. یكی از برنامه‌های ثابت جنگ روانی دشمنان علیه جمهوری اسلامی، القای این ادعای نادرست است كه نخبگان عرصه‌های مختلف با نظام اسلامی میانه‌ای ندارند كه شما با اقدام خود، وابستگی به نظام اسلامی را از یك سكوی جهانی اعلام كردید.»



امروزه ديپلماسي عمومي تبديل به مفهومي پرپيمانه و البته نام‌آشنا شده است. ديپلماسي عمومي را به معناي تقويت منافع ملي از طريق شناخت، اطلاع رساني و تأثيرگذاري بر مردم كشورهاي ديگر و گسترش گفتگو ميان شهروندان و نهادهاي يك كشور و همتايان خارجي آنان تعريف مي‌‌كنند. ديپلماسي عمومي روش‌ها و مدل‌هاي فراواني دارد كه يكي از آن‌ها "زيپ ديپلماسي" است. زيپ‌ديپلماسي به معناي نوعي ديپلماسي است كه در آن گروه‌ها و افراد به عنوان دنده‌هاي يك لبه زيپ با گروه‌ها و افراد هم سطح خود در دنيا ارتباط برقرار كرده و به مثابه دو لبه يك زيپ در كنار يكديگر قرار گرفته و پيوند مي‌يابند. زيپ‌ديپلماسي يكي از شيوه‌هاي بالقوه براي عرصه ديپلماسي عمومي است. ديپلماسي تجاري، ورزشي، دانشگاهي و ... از اين دست مي‌باشند؛ يكي از مهم‌ترين اين گروه‌ها كه خود به تنهايي جايگاهي سترگ دارد، ديپلماسي زنان است. و در ادامه آن شاهد نوع جديدي از ديپلماسي هستيم كه جلب توجه كرده و در عين سادگي، مفهومي بسيار عميق را به مخاطب خود در سراسر جهان منتقل مي‌كند: ديپلماسي حجاب.

در حالی که زنان نماینده نیمی از جمعیت جهان هستند، بسیاری از کسانی که به مطالعه توسعه انسانی می‌پردازند، دیپلماسی عمومی را وسیله‌ای برای پیشرفت و توانمندسازی زنان و دختران در سراسر جهان ارزیابی می‌کنند. با اين وصف، در كشورمان شاهد وقوع امري جالب بوديم چرا كه قهرمان زن كشورمان در يك رشته‌ي رزمي پس از دريافت مدال طلاي خود و اهداي بلافاصله آن به رهبر انقلاب، سخني ژرف با زنان دنيا در ميان گذاشت و آن اينكه، در عين صلابت و اقتدار، به هيچ مرد اجنبي‌اي اجازه چشم‌چراني و هرزگي نمي‌دهد؛ سخني كه تقريبا همه زنان آن را از درون خود نيز مي‌شوند و اين بار آن را از بلندترين قله‌هاي جهاني ورزش شنيده‌اند. به علاوه، اين حركت بانوي ورزشكار ايراني نه تنها از سر ترس و اجبار نبوده بلكه آن را عزت‌مندانه به تفكرات اسلامي و ولايي خود مرتبط مي‌كند.

رهبر معظم انقلاب همواره در سخنان خود به عبارت «عزت، حكمت، مصلحت» در سياست خارجي اشاره داشته و ذكر كرده‌اند كه ديپلماسي ايراني بايد هميشه در اين مثلث ديني و قرآني حركت كند. همان‌طور كه پيش‌تر از نظر گذشت رهبر معظم انقلاب در سخنان ديروزشان، حضور اين زن ورزشكار را حضوري مقتدر و عزت‌آفرين دانسته‌اند.

قهرماني جهان مريم هاشمي در رشته ووشو كه همراه با دفاع از پاسداري جمهوري اسلامي بود، همان عزت مورد نظر حضرت آقا را به وجود آورده و توامان حكمت حضور زنان ورزشكار محجبه در عرصه‌هاي بين‌المللي كه همان دفاع از اسلام باشد را به رخ همگان كشيد.


مهم‌ترین و اساسی‌ترین علت هراس و دشمنی غرب از حضور زنان مسلمان محجبه در عرصه‌های مختلف از جمله ورزشی؛‌ ترس از الگو شدن زن مسلمان برای دیگر زنان دنیا است. به ویژه آن که در شرایط كنونيِ بحران‌هاي خانوادگي و فرهنگي و اقتصادی جهان غرب، خدشه‌ای جبران‌ناپذیر بر پيكره آخرین نسخه تمدنی غرب یعنی لیبرال دموکراسی وارد می‌آورد. حضور زنان محجبه مسلمان در میان توجه تماشاگران مسابقات جهاني از سراسر عالم می‌تواند پیام بلند و رسایی باشد در مقابل دیدگاه محدودیت و انزوای زن در اسلام كه از سوي فمينيست‌هاي داخلي و خارجي عنوان مي‌شود.



دانلود

از آثار ديپلماسي حجاب، جذب زنان مظلوم و مغفولي است كه در سراسر دنيا تنها به دليل زن بودن، از سوي مردان شهوت‌ران جوامع مدرن مورد آزار و اذيت‌هاي فراوان قرار گرفته و مي‌گيرند. رهبر معظم انقلاب اسلامي در این باره می‌فرمایند: «غربي‌ها مدعي‌اند كه حجاب يك مسئله ديني است و در جوامع لائيك نبايد ظهور پيدا كند اما علت واقعي مخالفت غرب با حجاب اين است كه سياست راهبردي و بنياني غرب درباره زن؛ يعني عرضه شدن و هرزه شدن زن را با چالش روبرو مي‌كند و مانع تحقق آن مي‌شود

 حجاب، سفير اسلام در پهنه گيتي بوده و بالاترين سطح ديپلماسي عمومي در عرصه‌ي عمومي زنان جهان را به خوبي مديريت مي‌كند. استفاده از اين فرصت حياتي براي نشان دادن آزادي واقعي و آزادگي زن محجبه‌ مسلمان در دنيا ضروري مي‌نمايد .

  • مشرق

- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:21 آبان 1392 - 14:20

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد