افشای ابعاد تازه‌ای از فاجعه غرق شدن قایق حامل پناهجویان در آب‌های یونان

یک رسانه غربی با استناد به گفته‌های بازماندگان حادثه غرق شدن قایق حامل پناهجویان در سواحل یونان از افشای ابعاد تازه‌ای از این فاجعه از جمله حضور حدود 100 کودک و 750 سرنشین در این قایق که سرنوشت بسیاری از آن‌ها مبهم است خبر داد.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری ، هفته نامه اشپیگل در گزارشی نوشت: پس از غرق شدن اخیر یک قایق حامل پناهجویان در سواحل یونان، بازماندگان از شرایط موجود در کشتی گزارش می‌دهند. آنچه آنها برای بی‌بی‌سی بریتانیا توصیف می‌کنند، باعث می‌شود نگرانی‌ها درباره وقوع بدترین ها ایجاد شود.

بر این اساس، زمانی که این کشتی در روز چهارشنبه در حدود 50 مایل دریایی جنوب غربی شبه جزیره پلوپونز یونان غرق شد حدود 750 نفر سرنشین داشته باشد. گارد ساحلی تاکنون توانسته است 104 نفر را نجات دهد، 78 نفر نیز کشته شده‌اند. هر چه عملیات جستجو بیشتر طول بکشد، شانس یافتن بازماندگان کمتر می‌شود.

بی بی سی در گزارش‌های خود عمدتاً به پزشکانی اشاره می‌کند که از بازماندگان مراقبت می‌کنند این رسانه به نقل از یک متخصص قلب در بیمارستان کالاماتا می‌گوید: بازماندگان به ما می‌گویند که بچه‌های زیادی و همچنین زنان و کودکان در داخل کشتی بودند. مانولیس ماکاریس، متخصص قلب بیشتر توضیح داد که به او اعدادی بین حضور 50 تا 100 کودک که احتمالا در کشتی حضور داشته اند داده شده است.

تصاویر گارد ساحلی یونان قایق ماهیگیری را قبل از غرق شدن نشان می‌دهد. در این تصاویر عرشه کاملاً پر از جمعیت است، اما شما نمی‌توانید فضای داخلی را ببینید.

به گفته گارد ساحلی یونان بیشتر مسافران از سوریه، افغانستان و پاکستان می‌آیند.کشته شدگان کشف شده روز پنجشنبه به آتن آورده شدند و در آنجا تلاش‌ها برای شناسایی اجساد با استفاده از نمونه‌های DNA و موارد دیگر در حال انجام است.

بر اساس آخرین یافته‌های مقامات، این قایق ماهیگیری چند روز پیش از مصر حرکت کرد سپس در طبرق لیبی توقف کرد و تعداد بیشتری پناهجو را سوار کرد. سپس قاچاقچیان راهی ایتالیا شدند.

پس از غرق شدن این قایق، گارد ساحلی یونان 9 بازمانده را دستگیر کرد. گفته می‌شود که آنها به عنوان قاچاقچی عمل می‌کردند. همانطور که رادیو دولتی (ERT) شامگاه پنجشنبه گزارش داد، این مردان مصری از جمله به تشکیل یک سازمان جنایتکار متهم هستند. آنها باید نزد دادستان عمومی شهر بندری کالاماتا معرفی شوند.

بالا گرفتن انتقادها از رفتار گارد ساحلی یونان

هم زمان انتقادات فزاینده‌ای از رفتار گارد ساحلی یونان در قبال پناهندگان شکل می‌گیرد. ساعاتی قبل از غرق شدن قایق، عکس‌های هوایی منتشر شده که توسط مقامات یونانی منتشر شد، ده‌ها نفر را در عرشه‌های بالایی و پایینی قایق نشان می‌داد که برخی با دست‌های دراز شده به بالا نگاه می‌کردند. با این حال، گارد ساحلی یونان در این زمان مداخله نکرد.

از سوی دیگر، به گزارش گاردین، الکسیس سیپراس، رهبر اپوزیسیون یونان و نخست وزیر سابق، در جریان بازدید از بندر کالاماتا گفت که بازماندگان به او گفته‌اند که درخواست کمک کرده‌اند. وی این سوال را مطرح کرد که چه پروتکلی با نجات یک قایق مملو از جمعیت در شرف غرق شدن مخالف است؟

این فاجعه مرگبارترین حادثه در سواحل یونان از زمان آغاز بحران مهاجران در سال 2015 است و نگرانی از افزایش تلفات همچنان وجود دارد. علت این حادثه هنوز به طور رسمی مشخص نشده است.

یونان با داشتن مرزهای دریایی طویل به موازات مرزهای خارجی اتحادیه اروپا در شرق مدیترانه، گذرگاهی مطلوب برای پناهجویانی به شمار می‌رود که معمولاً از مبدا ترکیه عازم شمال اروپا هستند.

بسیاری از کشتی‌های حامل پناهجویان اغلب در دریای اژه که یونان و ترکیه را از هم جدا می‌کند دچار حوادث مرگبار شده‌اند؛ این در حالیست که یونان اغلب متهم به بازگرداندن «غیرقانونی» قایق‌های حامل پناهجویان است.

علاوه بر این گذرگاه، مهاجران همچنین سعی می‌کنند با عبور از آب‌های دریای مدیترانه در جنوب پلوپونز یا جزیره کرت، مستقیماً عازم ایتالیا شوند.

افزایش رد پناهندگان در مرزها توسط آلمان
کار سخت "سوناک" در پیشبرد سیاست‌های خود در قبال پناهندگان
بالا گرفتن مناقشات در دولت ائتلافی آلمان بر سر سیاست پناهندگان اتحادیه اروپا

انتهای پیام/

- لینک کوتاه این مطلب

» تـسنــیــم نــیوز
تاریخ انتشار:26 خرداد 1402 - 15:59

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد