«رویاهای برباد رفته»؛ کودکان، قربانی نخست تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه

با گذشت سه هفته از پایان جنگ پنج روزه رژیم صهیونیستی علیه گروه‌های مقاومت در نوارغزه، کودکان فلسطینی همچنان از آثار مخرب روانی تجاوزات این رژیم و از دست دادن نزدیکانشان رنج می برند، دست کم 6 کودک در جنگ اخیر به شهادت رسیدند.

- اخبار بین الملل -

به گزارش سایت عربی خبرگزاری ، با وجود سپری کردن روزهای خونین جنگ و بمباران منازل و مناطق مسکونی نوار غزه توسط ارتش رژیم صهیونیستی، آثار روانی و اجتماعی آن بر روی کودکان، زنان و سالمندان همچنان به قوت خود باقی است و قربانیان جنگ با آسیب‌های ناشی از تجاوزات رژیم صهیونیستی و ویرانه‌های خانه‌هایی که بر سرشان خراب شده، دست و پنجه نرم می‌کنند.

در جریان نبرد اخیر موسوم به «انتقام آزادگان»، نوار غزه، پنج روز را زیر بمب‌های جنگنده های رژیم صهیونیستی پشت سر گذاشت که پیامد آن 33 شهید از جمله 6 کودک و 3 زن بود.

رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , فلسطین ,

برخی کارشناسان علوم روانشناسی با اشاره به پیامدهای منفی بمباران مناطق مسکونی بر کودکان و خردسالان ساکن در غزه معتقدند که در کنار صدمات و آثار سوء روحی و معنوی، مهمترین عوارضی که کودکان نوار غزه در نتیجه حملات رژیم صهیونیستی از آن رنج می‌برند، کم خوابی، استرس و شب اداری غیر ارادی است که مستلزم مراقبت هرچه بیشتر والدین و جلوگیری از حضور آنها در جمع می‌شود.

حسان فرج الله کارشناسی روانشناسی تربیتی در گفتگو با خبرنگار در نوار غزه اظهار داشت: با توجه به اینکه حملات علیه نوار غزه سبب افزایش بمباران‌ها و به تبع آن خرابی‌ها و ویرانی‌ها می شود، این مسئله پیامدهای منفی خود را بر کودکان نوار می‌گذارد، چون کودکان صدای جنگنده‌ها و صداهای ترسناک بمباران ها و انفجارها را می‌شنوند و در مواردی خود کودکان به همراه خانواده هایشان در داخل منازلشان هستند که بمباران می شود.

این روانشناس فلسطینی در ادامه افزود: کودکان غزه این صحنه‌های ترسناک را می بینند، صداهای انفجار موشک‌های صوتی در زمین‌های زراعی و منازل را می‌شنوند و همه این رخدادها عمدتا در ساعاتی از شبانه روز رخ می‌دهد که در خواب هستند و در نتیجه ترس و وحشت کودکان را دو چندان می‌کند.

حسن، یکی از کودکان مجروح فلسطینی در جریان نبرد اخیر در گفت‌وگو با خبرنگار در نوار غزه در تشریح جزئیات بمباران منزل مسکونی شان در روزهای جنگ اظهار داشت: ما خیلی می‌ترسیم، خواهرانم وقتی بمباران شروع می‌شود، خیلی می‌ترسند، می‌ترسند، خانه روی سرمان خراب شود و من خیلی نگران خواهرانم هستم.

رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , فلسطین ,

حمزه عدس، دیگر کودک فلسطینی که دو خواهر وی در طول نبرد «انتقام آزادگان» به شهادت رسیدند، با تشریح جزئیات بمباران منزل‌شان در شب حادثه گفت: من در اتاق مجاور بودم، صدای بسیار بلندی شنیدم، به بیرون دویدم .. پدرم مرا بغل کرد و پیش مادرم برد .. پدرم رفت تا خواهرانم را نجات دهد ، اما خواهرم به شهادت رسیده بود. چند ساعت بعد به ما خبر رسید که خواهر دیگرم نیز در بیمارستان شهید شد. بعد از شنیدن این خبرها خیلی ناراحت شدم و شب‌ها خوابشان را می‌بینم.

رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , فلسطین ,

ابو حمزه، پدر این کودک فلسطین در تشریح شرایط نامساعد روحی و روانی فرزندش پس از شهادت دو خواهرش اظهار داشت: پسرم دو، سه روز اول پس از این حادثه تنها گریه می‌کرد... آرام نمی‌شد... خواب نداشت... نمی‌توانست بخوابد... مرتب از خواب می‌پرید... نه خوب می‌خوابید نه در بیداری آرامش داشت. مشکل بزرگ اینجا بود که امتحانات پیش رو بود، هرچه از او می‌خواستیم، درس بخواند، زیر بار نمی‌رفت، نه می‌خواست مدرسه برود و نه درس بخواند و نه امتحان بدهد. هرچه تلاش می‌کردم تا تسلی‌اش بدم و به او بگویم که آنها در بهشت هستند و این قضا و قدر الهی است، بی فایده بود، بعد از سه هفته هنوز مشکل رفع نشده، او را باشگاه ثبت نام کردم تا شاید روحیه‌اش بهتر شود، فعلا همان طور است، موقتا فراموش می‌کند، اما بعد از مدتی دوباره به همان حال سابق بر می‌گردد.

رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , فلسطین ,

از ده‌ها کودک فلسطینی که رژیم اشغالگر اسرائیل به شهادت رسانده، 6 کودک در جریان حمله اخیر این رژیم به نوار غزه شهید شدند. این آمار و ارقام رژیم صهیونیستی را در فهرست سیاه حمله به کودکان و غیر نظامیان قرار می‌دهد. اعمال مجازات برای رژیم صهیونیستی به سبب ارتکاب این جنایات مستمر به ویژه علیه زنان و کودکان فلسطینی نیازمند تلاش‌ها و اقدامات حقوقی بین‌المللی است.

اگرچه تجاوز رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه پایان یافته، اما آثار منفی آن بر روی کودکانی که پدران و مادران خود را طی تجاوز رژیم صهیونیستی از دست دادند، همچنان پا برجاست؛ تجاوزی که علاوه بر زیرپا گذاشتن مرزهای انسانیت با درخواست‌های بین‌المللی و حقوقی به منظور محاکمه این رژیم اشغالگر به سبب جنایت‌های بی پایانش علیه ملت فلسطین همراه شده است.

«ترور رویاها»؛ کودکان، قربانی نخست حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه
شهادت یک جوان فلسطینی به ضرب گلوله نظامیان صهیونیستی
112 عملیات مقاومتی فلسطینیان علیه صهیونیست‌ها در اراضی اشغالی

انتهای پیام/

- لینک کوتاه این مطلب

» تـسنــیــم نــیوز
تاریخ انتشار:27 خرداد 1402 - 11:59

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد