لبنان: گزینه سیاسی اروپا برای حل بحران آوارگان سوری از 12 سال قبل شکست خورده است

وزیر امور اجتماعی دولت موقت لبنان با اشاره به عواقب زیان‌بار ماندن آوارگان سوری در این کشور تاکید کرد که گزینه سیاسی اتحادیه اروپا برای حل این بحران از 12 سال قبل شکست خورده است.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری ، «هکتور حجار» وزیر امور اجتماعی در دولت پیشبرد امور لبنان در واکنش به سنگ‌اندازی‌های جدید غرب و اتحادیه اروپا در مسیر بازگشت آوارگان سوری اعلام کرد که سازمان ملل در یافتن راهکار برای حل بحران آوارگان سوری شکست خورده است.

هکتور حجار در گفتگو با المیادین اظهار داشت که «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جریان کنفرانس موسوم به «کنفرانس حمایت از سوریه و منطقه» در بروکسل با لحنی تحقیرآمیز گفت که اتحادیه اروپا هرگز مسیر عادی‌سازی با نظام سوریه را پیش نمی‌گیرد و به تبع آن، بازگشت آوارگان سوری به کشورشان در زمان فعلی غیرممکن است. بورل همچنین به کشورهای میزبان آوارگان سوری وعده حمایت مالی داد.

این وزیر لبنانی به مسئله فلسطین اشاره و اعلام کرد که 75 سال است که همه منتظر راهکار سیاسی برای مسئله فلسطین مانده‌اند و فلسطینی‌ها هنوز هم در سراسر جهان آواره هستند.

وی افزود، لبنان با آغوش باز از آوارگان سوری استقبال کرد و بیش از 12 سال بار آنها را به دوش کشید. آوارگان سوری بیش از 30 درصد جامعه لبنان را تشکیل می‌دهند و ما 12 سال بر اساس موازین بشردوستانه با این موضوع تعامل کردیم اما نتیجه آن نه برای آوارگان سوری خوب بود و نه جامعه لبنان که از آنها میزبانی می‌کند.

حجار در ادامه خطاب به اتحادیه اروپا گفت که گزینه سیاسی شما درباره آوارگان سوری از 12 سال قبل شکست خورده و اگر شما نیز مایل به پذیرش 7 میلیون آواره سوری در اروپا هستید ما آماده‌ایم از این طرح حمایت کنیم (به میزبانی از آوارگان سوری ادامه دهیم)؛ مشروط به اینکه در صورت وجود یک راه حل سیاسی روشن برای بحران سوریه آنها به کشورشان برگردند.

موضع اتحادیه اروپا درباره آوارگان سوری مشکوک است

«محمد وسام المرتضی» وزیر فرهنگ دولت موقت لبنان نیز در واکنش به موضع جدید اتحادیه اروپا درباره آوارگان سوری اعلام کرد، موضع جوزپ بورل و اتحادیه اروپا کاملا مشکوک است. دولت لبنان تصمیم خود را گرفته و مصمم به فعال‌سازی مجدد روابط با کشور برادر سوریه است و هیئتی از وزرای لبنانی برای بحث درباره حل معضل آوارگان سوری به دمشق سفر خواهد کرد.

وی تصریح کرد، خطاب به کسانی که برای اسکان آوارگان سوری در لبنان برنامه‌ریزی می‌کنند و هم‌زمان در تلاش برای ناامید کردن لبنانی‌ها و تشویق آنها به مهاجرت هستند می‌گوییم که فریبکاری و نقشه‌های شما شکست خواهد خورد.

«میشل عون» رئیس جمهوری سابق لبنان نیز در همین زمینه اعلام کرد، پروژه ادغام آوارگان سوری در جامعه لبنان با هدف ویرانی سیستماتیک این کشور است و سوال مهمی درباره نقش فرانسه و آلمان در این زمینه مطرح می‌شود مبنی براینکه چه کسی به آنها اجازه داده با سرنوشت لبنان بازی کنند؟ اصلا چرا و به نفع چه کسی؟ شما از کدام آینده برای لبنان و سوریه صحبت می‌کنید و چگونه می‌خواهید از این کشورها حمایت کنید درحالی که همه تلاش خود را برای تخریب ساختار دو کشور و ضربه زدن به پایه‌های آنها، به کار گرفته‌اید.

وی تاکید کرد، پروژه ادغام آوارگان سوری در لبنان، بازگشت این آوارگان به کشورشان را لغو می‌کند و این امر پیامدهای زیادی برای هر دو کشور لبنان و سوریه در سطوح مختلف دارد. این تصمیمی است که هر دو جامعه لبنان و سوریه را با هم تضعیف می‌کند و آنها باید به هر قیمتی این تصمیم را رد و در برابر آن مقاومت کنند و یک هماهنگی بین دو کشور برای بازگشت شرافتمندانه و امن آوارگان ایجاد شود.

تعلیق کمک‌های سازمان ملل به آوارگان سوری در لبنان
لبنان: بازگشت داوطلبانه آوارگان سوری به زودی از سر گرفته می‌شود
پروژه جدید غرب و سازمان ملل برای ادغام آوارگان سوری در جامعه لبنان

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پنجشنبه هفته گذشته در کنفرانس موسوم به کنفرانس «حمایت از سوریه و منطقه» در بروکسل با این ادعا که شرایط کنونی اتحادیه اروپا برای تغییر سیاستهایش در قبال سوریه مساعد نیست اعلام کرد که اتحادیه اروپا به تحریم‌ها علیه سوریه ادامه خواهد داد.

وی گفت: اتحادیه اروپا از تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط میان سوریه با کشورهای عربی و ترکیه حمایت نمی‌کند. رویداد بسیار مهمی در هفتم ماه مه رخ داد؛ زمانی که اتحادیه عرب تصمیم گرفت سوریه را بار دیگر در خود جای دهد. تلاش‌هایی برای کار بر روی روابط طبیعی و عادی میان کشورهای عربی و نظام سوریه وجود دارد و اتحادیه اروپا نیز تلاش‌های ترکیه در خصوص احیای روابط با دولت سوریه را دنبال می‌کند. اما این راهی نیست که کشورهای اروپایی در روابط خود با سوریه آن را طی کنند.

پیش از این نیز « بسام مولوی» وزیر کشور دولت موقت لبنان اعلام کرد که درباره پرونده آوارگان سوری ما در هماهنگی مستقیم با کانال‌های امنیتی ومدیر کل اداره امنیت عمومی لبنان که تاکنون دو بار به سوریه سفر کرده، هستیم تا روند بازگشت آوارگان سوری از سر گرفته شود و به زودی روند بازگشت داوطلبانه آنها شروع می‌شود. مقامات سوریه درخواست کرده‌اند تا کار امنیتی با اقدامات سیاسی همراه باشد و کمیته وزیران لبنان هیئتی را تشکیل داده که به زودی به سوریه سفر خواهند کرد و احتمالا وزیر خارجه و وزیر امور اجتماعی در کنار نماینده وزارت کشور در این هیئت حضور داشته باشند.

به گزارش ، درحالی که اواخر 2022 اولین مرحله طرح بازگشت داوطلبانه آوارگان سوری از لبنان وارد فاز اجرایی شده و طی آن 2 گروه از آنها در امنیت کامل و در میان استقبال مقامات سوری به کشورشان برگشتند و تحت حمایت قرار گرفتند، تحرکاتی که سازمان ملل با همکاری غرب و برخی طرف‌های داخلی لبنان انجام داده مانع از تکمیل این طرح می‌شود.

کمیساریای عالی پناهندگان در سازمان ملل و نمایندگی آن در لبنان بارها اعلام کرده که با بازگشت آوارگان سوری مخالف است. این کمیساریا و همچنین دیگر نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد بیانیه‌های هشدارآمیزی نیز با این مضمون که «سوریه برای بازگشت آوارگان، امن نیست» صادر کرده و در تلاش برای تحریک پناهجویان سوری به ماندن در لبنان هستند.

انتهای پیام/

- لینک کوتاه این مطلب

» تـسنــیــم نــیوز
تاریخ انتشار:27 خرداد 1402 - 11:59

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد