آشنایی با تشکیلات نظامی و مخفی ارتش رژیم صهیونیستی|6-یگان‌هایی که از ترس حزب‌الله تشکیل شدند

ارتش رژیم صهیونیستی بعد از جنگ اول با لبنان در دهه هشتاد بعد از غافلگیری در پی عملیات‌های حزب‌الله، به فکر تاسیس چند یگان تخصصی به ویژه در زمینه جنگ در مناطق مسکونی افتاد.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری ، از آن‌ جایی که رژیم موقت صهیونیستی بر مبنای زور و اشغالگری تأسیس شده است، تشکیلات نظامی و ایجاد یک ارتش مجهز در صدر اولویت‌های تصمیم‌سازان این رژیم قرار داشت و صهیونیست‌ها تحت حمایت آمریکا و متحدان اروپایی از همان ابتدا عمده تمرکز خود را معطوف به ساختار نظامی کردند و توجه چندانی به بخش اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و... نداشتند.

بر همین اساس ارتش رژیم اشغالگر یکی از ارکان اساسی این رژیم محسوب می‌شود که استراتژی امنیت داخلی اسرائیل بر پایه آن بنا شده است. ارتش رژیم صهیونیستی همچنین همواره به‌عنوان ابزار اصلی این رژیم برای سرکوب ملت فلسطین و غصب زمین‌های آنها مورد استفاده قرار گرفته است. سران صهیونیست از ابتدا با تکیه بر حمایت عظیم و نامحدود ایالات متحده، تلاش کردند شرایط لازم را برای تأسیس یک ارتش کارآمد با سلاح‌های پیشرفته فراهم کنند و در این میان همواره روی حمایت‌های مالی هنگفت آمریکا حساب باز کرده‌اند.

در واقع صهیونیست‌ها که به ماهیت رژیم جعلی خود آگاه بودند و می‌دانستند برای بقا باید همواره درحال جنگ باشند، اصرار زیادی بر تجهیز ارتش خود به انواع سلاح‌های مدرن و پیشرفته داشتند و همان‌طور که گفته شد به این منظور حساب زیادی روی آمریکا باز می‌کردند و هنوز هم این گونه است. سران رژیم اشغالگر همچنین اقدامات زیادی در سطح حمایت روانی و آماده‌سازی روحیه نظامیان و سربازان جهت مشارکت در جنگ‌های زمینی انجام دادند اما در این زمینه ناکام بودند؛ چرا که اغلب جوانان صهیونیست که در جریان مهاجرت یهودیان وارد فلسطین اشغالی شده‌اند، خود را متعلق به این سرزمین نمی‌دانند و انگیزه‌ای برای دفاع از آن ندارند.

خودکشی، فرار از خدمت، دزدی در ارتش، نافرمانی و درگیری با فرماندهان و... همگی ناشی از همین احساس بی‌انگیزگی میان سربازان در ارتش رژیم صهیونیستی است، این وضعیت به‌ویژه بعد از شکست سنگین این ارتش در جنگ جولای 2006 با حزب‌الله به‌مراتب بدتر شد و ضربه بزرگی که نیروی زمینی ارتش اسرائیل دریافت کرد موجب شد نظامیان این رژیم در جنگ 2008 و 2009 با نوار غزه نتوانند وارد نبرد زمینی شوند.

ترس و وحشت میان عناصر نیروی زمینی ارتش اسرائیل در هریک از جنگ‌های این رژیم با مقاومت فلسطین بعد از جنگ جولای کاملاً مشهود بود و به همین منظور فرماندهی ارتش تصمیم گرفت برای تشویق نظامیان به حضور در درگیری‌های زمینی، برای هریک از یگان‌های نیروی زمینی یک خاخام استخدام کند، اما هیچ یک از این اقدامات نتیجه نداشت و به‌مرور فرماندهان ارتش اسرائیل از نیروی زمینی ناامید شده عمده تمرکز خود را معطوف به نیروی هوایی و تجهیز آن کردند، به همین دلیل نیروی زمینی ارتش رژیم صهیونیستی به «پاشنه آشیل» این ارتش معروف شده است.

ازآن‌جایی که شناخت دشمن به‌ویژه در سطح تشکیلات نظامی و نقاط ضعف و قوت آن نقش مهمی در پیروزی در هر جنگی دارد، سعی داریم در مقاله‌ای چندشماره‌ای به معرفی بخش‌های مختلف تشکیلات نظامی و امنیتی و ساختار ارتش رژیم صهیونیستی بپردازیم.

یگان ایگوز

ایگوز یک یگان ویژه در تیپ گولانی است که در نبردهای کوچک و جنگ‌های چریکی تخصص دارد و در سال 2005 به دلیل عملیات‌های پیشرفته و متنوع مدال ویژه را از ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی دریافت کرد. روش جنگی این یگان، جنگ از فواصل نزدیک است و بر همین اساس اعضای آن باید قدرت تهاجمی غافلگیرکننده و واکنش سریع داشته باشند. آنها تکنیک‌های رزمی متناسب با وضعیت در درگیری‌های پیچیده را آموزش می‌بینند و اغلب از نارنجک و سلاح‌های آتشین سریع استفاده می‌کنند.

یگان ایگوز در سال 1995 به عنوان یک یگان رزمی کیفی برای جنگ در شرایط سخت در جنوب لبنان با حزب‌الله تاسیس شد. هدف از تاسیس این یگان، ایجاد یک گروه کوچک کماندویی بود تا بتواند در شرایط سخت جنگی در جنوب لبنان ماموریت خود را به عنوان یک نیروی پیشرفته وابسته به ارتش اسرائیل انجام دهد.

«عمیرام لیوین» فرمانده وقت منطقه شمالی در ارتش رژیم صهیونیستی، موسس یگان ایگوز است که شرایط سخت جنگی در برابر حزب‌الله را تجربه کرده بود. از آنجایی که تیپ گولانی وابسته به فرماندهی منطقه شمالی ارتش رژیم صهیونیستی است، یگان ایگوز نیز از نظر عملیاتی تابع تیپ گولانی محسوب می‌شود؛ البته هیچ ارتباطی میان تیپ گولانی و یگان ایگوز وجود ندارد.

دوره آموزشی این یگان حدود یک سال و 4 ماه طول می‌کشد که در طی آن سربازان یگان برنامه‌های آموزشی مختلفی را پشت سر می‌گذارند و مهارت‌های مختلفی از جمله مهارت جنگیدن در نبردهای کوتاه، دوره فرود چتر نجات، دوره استتار و ... را به دست می‌آورند.عناصر یگان ایگوز همچنین برای جنگ در مناطق مسکونی و استفاده از نقشه‌های توپوگرافی، کمین کردن و ...یک دوره آموزش می‌بینند.

آشنایی با تشکیلات نظامی و مخفی ارتش رژیم صهیونیستی| 5 ـ باندهای جاسوسی در پوشش یگان‌های امنیتی
آشنایی با تشکیلات نظامی و مخفی ارتش رژیم صهیونیستی|4- عملیاتی که برادر نتانیاهو را به کام مرگ کشاند
آشنایی با تشکیلات نظامی و مخفی ارتش رژیم صهیونیستی| 3- بزرگترین یگان تروریستی اسرائیل

یگان یحلوم (الماسه)

یحلوم یک یگان ویژه وابسته به مهندسی سلاح در ارتش اسرائیل بوده و در زمینه مهندسی جنگ و انفجارها و مین‌گذاری فعالیت دارد و توسط افسری با درجه سرهنگ اداره می‌شود. البته یگان یحلوم با تیپ‌های مهندسی و انفجاری وابسته به نیروی زمینی تفاوت زیادی دارد؛ زیرا عناصر این یگان دارای تخصص‌های پیشرفته و حرفه‌ای در زمینه مهندسی نظامی هستند و این یگان تخصصی‌ترین یگان ارتش اسرائیل در زمینه مهندسی مواد منفجره محسوب می‌گردد.

هدف اصلی از تشکیل یگان یحلوم، تشکیل یک گروه حرفه‌ای سطح بالاست که در زمینه‌های مهندسی رزمی ویژه تخصص داشته باشد. ما اینجا درباره یگانی صحبت می‌کنیم که عناصر آن در همه زمینه‌های مهندسی جنگ مانند بمباران دقیق، ساخت مواد منفجره، پاکسازی مین‌ها، تخریب تونل‌ها و ... تخصص دارند.

جالب توجه است که پایه‌های تشکیل این یگان در سال 1947 یعنی حتی قبل از تاسیس رژیم جعلی اسرائیل بنا شده بود؛ زمانی که سازمان یهودی«هاگانا» اقدام به تشکیل یگانی برای خنثی سازی بمب‌ها تاسیس کرد. بعد از آن در نتیجه درس‌هایی که ارتش رژیم صهیونیستی از جنگ 1982 با لبنان گرفته بود، یگان «یاعل» به منظور مهندسی جنگ تاسیس شد. با طولانی شدن این جنگ ارتش اسرائیل احساس کرد که نیاز به وجود یک یگان ویژه دارد که بتواند امور مهندسی دقیق در زمینه ساخت مواد منفجره و مین‌گذاری و .. را به شکل تخصصی اداره کند.

یگان «یاعل» در آن زمان به عنوان یک یگان سری شناخته می‌شد و عناصر آن تحت تمرینات استتار و امداد و نجات بسیاری به عنوان بخشی از فعالیت‌های عملیاتی مختلف در جنوب لبنان قرار گرفتند. در سال 1995 ارتش رژیم صهیونیستی از یگان تخصص «یحلوم» رونمایی کرد که بزرگترین یگان ویژه اسرائیل در زمینه مهندسی جنگ است.

کسانی که مایل به عضویت در یگان یحلوم هستند ابتدا باید کاندید شوند؛ به این صورت که سربازان جوان ارتش رژیم صهیونیستی ابتدا باید به پایگاه آموزشی ویژه مراجعه کنند و بعد از چند هفته آموزش سخت برای عضویت در یگان یحلوم نامزد می‌شوند. این مرحله بسیار سخت و طاقت‌فرسا بوده و 5 روز طول می‌کشد. سربازانی که مرحله نامزدی و مصاحبه را با موفقیت پشت سر بگذارند به یگان یحلوم می‌پیوندند و بعد از آن آموزش‌های ویژه این یگان آغاز می‌شود.

سربازان در یگان یحلوم یک دوره آموزشی به نام «راه یحلوم» می‌گذرانند که این دوره یک سال و چهار ماه طول می‌کشد و شامل مراحل حرفه‌آموزی، آموزش مقدماتی، آموزش پیشرفته و فرماندهی می‌شود. آنها همچنین باید آموزش‌های تخصصی در زمینه مهندسی جنگ، ساخت مواد منفجره، چتربازی، محافظت از خود در نبردهای نزدیک، کوه‌نوردی، موج‌سواری، جنگ در مناطق مسکونی و ... نیز دریافت کنند.

از جمله ویژگی‌های متمایز یگان یحلوم این است که عناصر آن باید به شکل شبانه‌روزی فعالیت کنند؛ به طوری که هیچ عملیاتی توسط هیچ یک از یگان‌های ارتش اسرائیل، بدون حضور عناصر یگان یحلوم انجام نمی‌شود و آنها نقش کلیدی در این عملیات‌ها دارند. گزارش منابع عبری نشان می‌دهد که یگان یحلوم در طول تجاوزات 2008 و 2009 به نوار غزه و نیز در جنگ جولای 2006 با حزب‌الله، به شکل دائمی در عملیات‌ها حضور داشت.

یحلوم همچنین شامل چندین یگان فرعی می‌شود:

-یگان یاعل: یاعل یکی از یگان‌های نخبه سری در ارتش رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود که در بسیاری از زمینه‌های مهندسی جنگ همانند کاشت مین‌ها، انفجار و تخریب، عملیات نجات از میدان‌های مین، مین‌گذاری در اراضی دشمن، انفجارهای زمینی و دریایی، حمایت از یگان‌های نخبه دیگر در زمینه مهندسی، مهندسی شناسایی و تخصص دارد.

-یگان خنثی‌سازی بمب: این یگان در خنثی کردن بمب و مواد منفجره تخصص دارد و عناصر آن غالبا با سایر یگان‌ها در اجرای عملیات‌هایی که ممکن است نیاز به استفاده از مواد منفجره داشته باشند شرکت می‌کنند. عناصر این یگان در واقع منبع تجربیات عملیاتی نظامی هستند و به سایر واحدهای نخبه مشاوره می‌دهند و همچنین در عملیات‌هایی شرکت می‌کنند که در آن انبارهای سلاح‌های قدیمی کشف می‌شود.

-یگان تحقیقاتی: این یگان در واقع نهادی برای مستندسازی، ارزیابی و تهیه نقشه راهنما برای استفاده از انواع سلاح‌ها و معرفی آنهاست. دلیل اهمیت این یگان از آنجایی است که دایره المعارفی از انواع سلاح‌ها و مین‌ها و مواد منفجره را تشکیل می‌دهد و حاوی اطلاعات ارزشمندی است.

ادامه دارد....

- لینک کوتاه این مطلب

» تـسنــیــم نــیوز
تاریخ انتشار:27 خرداد 1402 - 11:59

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد