سه هدف اصلی سفر وزیر سعودی به تهران

به عقیده کارشناس مسائل عربستان سفر وزیر خارجه سعودی به تهران 100 روز پس از اعلام توافق ایران و عربستان صورت می‌گیرد و هدف اصلی سفر اجرایی کردن و رسمیت بخشیدن به آن توافق از سمت عربستان است.

- اخبار بین الملل -

به گزارش خبرگزاری ، روز شنبه 27 خرداد ماه ایران میزبان فیصل بن‌فرحان، وزیر خارجه سعودی بود؛ سفر بن‌فرحان به ایران 17 سال و پنج روز پس از  آخرین سفر سعودالفیصل، وزیر خارجه سابق پادشاهی سعودی به تهران انجام گرفت. سفری که طی آن، وی با همتای ایرانی خود دیدار و در نشست خبری پیام ملک سلمان بن عبدالعزیز به سید ابراهیم رئیسی برای سفر به عربستان را تقدیم وی کرد.

کامران کرمی، پژوهشگر مسائل عربستان درباره اهمیت این سفر گفت: سفر وزیر خارجه سعودی به تهران 100 روز پس از اعلام توافق ایران و عربستان صورت می‌گیرد و هدف اصلی سفر اجرایی کردن و رسمیت بخشیدن به آن توافق از سمت عربستان است.

وی افزود: باید توجه داشته باشیم که ایران موفق به بازگشایی سفارتخانه و کنسولگری‌اش در عربستان شد اما ریاض با توجه به تحولات سال 94 و آسیب‌هایی که به سفارتخانه وارد آمد همچنان درگیر بازگشایی سفارت‌خانه‌اش است. لذا هدف اصلی این سفر نیز در این ارتباط و سرعت بخشیدن به امور فنی مربوط به بازگشایی سفارتخانه است.

به گفته این پژوهشگر، بحث روابط دوجانبه و منطقه‌ای نیز در نشست روز شنبه 27 خرداد ماه در تهران مورد توجه دو وزیر بود و مورد دیگر نیز ابلاغ پیام پادشاه برای سفر رئیسی به عربستان بود که برای سعودی‌ها بسیار مهم است که بتوانند میزبان رئیس‌جمهور ایران باشند.

کرمی درباره دلیل اهمیت سفر رئیس‌جمهور ایران به عربستان برای سعودی‌ها توضیح داد: در بحث روابط دو جانبه، این مسئله که اول مقام ارشد کدام کشور به کشور دیگر سفر می‌کند و کدام کشور میزبان است در ابتدای روابط بسیار مهم است. در این بین عربستان با اعزام وزیر خارجه‌اش به ایران زمینه را فراهم آورد تا تهران نیز به سفرهای متقابل پاسخ بدهد. بنابراین در آینده‌ای نزدیک یا وزیر خارجه یا رئیس‌جمهور ایران به عربستان سفر خواهند کرد.

پژوهشگر مسائل عربستان درباره مهمترین محورهای دوجانبه در این دیدار نیز گفت: در بحث روابط دو جانبه با توجه به کنفرانس خبری دو وزیر، تاکید اصلی روی توافقات صورت گرفته مانند بحث کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، شرکت مناسب‌تر در حج توسط ایرانی‌ها و تسهیل در رفت و آمد تجار و بخش خصوصی و کارآفرینان برای سفر متقابل به دو کشور است.

کرمی معتقد است که  در کنار موضوعات دوجانبه در بحث امنیت منطقه‌ای بحث امنیت دریانوردی خیلی مورد توجه عربستان بود که یکی از دلایل تاکید ریاض به مسئله انرژی و امنیت آن بازمی‌گردد که مورد تاکید چین نیز قرار دارد.

این پژوهشگر درباره آثار آشتی 100 روزه تهران و ریاض بر امنیت منطقه گفت: باید توجه داشته باشیم که توافق ایران و عربستان در جریان تنش‌زدایی‌های گسترده بین سایر بازیگران مانند کشورهای عربی با سوریه یا قطر و عربستان و ترکیه اتفاق افتاد و این توافق نقش خیلی مهمی در تثبیت فرآیند تنش‌زدایی در منطقه و حتی سرعت بخشی بیشتر به آن ایفا می‌کند.

وی تاکید کرد: سرعت‌بخشی در فرایند تنش‌زدایی با توجه به ملاحظاتی که ریاض در خصوص روابط تهران و قاهره دارد، می‌تواند در روابط ایران و مصر هم قابل توجه باشد.

کرمی در نهایت گفت که با توجه به وزن و جایگاه ایران و عربستان، این آشتی و تنش‌زدایی می‌تواند تنش‌زدایی در منطقه را سرعت بیشتری ببخشد.

انتهای پیام/

- لینک کوتاه این مطلب

» تـسنــیــم نــیوز
تاریخ انتشار:28 خرداد 1402 - 0:59

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد