اردوغان به دنبال حذف یک رقیب قدرتمند

برخی از ناظران سیاسی ترکیه بر این باورند که اگر به جای کلیچدار اوغلو، امام اوغلو به عنوان نامزد مشترک مخالفین، به میدان آمده بود، اردوغان از او شکست می‌خورد.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری ، انتخابات در ترکیه به پایان رسیده و اردوغان برای سومین بار رئیس جمهور شده، اما رقابت و تنش همچنان ادامه دارد. قرار است تیم اردوغان، یک تیر کاری به یک رقیب قدرتمند بزند و کاری کند که احزاب مخالف، یکی از مهمترین چهره های خود را برای همیشه از دست دهند.

به تازگی، یکی از دادستان های دادگاه جمهوری در استانبول، علیه شهردار این کلانشهر اقامه دعوی کرده تا نه تنها او را عزل کند، بلکه ترتیباتی اتخاذ کند که با صدور حکم محرومیت از فعالیت سیاسی،  شهردار جوان به کلی از صحنه حذف شود.

تلاش برای بی اعتبار کردن به اتهام دست داشتن در فساد مالی، سناریویی است که به گفته تحلیلگران سیاسی ترکیه، توسط تیمی از مشاورین حقوقی اردوغان طراحی شده و هدف اصلی سناریو، این است که در انتخابات سال 2024 میلادی، شهردار کنونی یعنی اکرم امام اوغلو امکان نامزدی نداشته باشد و شهر یک بار دیگر به دست یکی از یاران اردوغان بیفتد.

لابد می پرسید: مگر این مساله تا این اندازه مهم است؟ پاسخ چنین است: آری. در صحنه سیاسی ترکیه، استانبول را مهمترین قلعه سیاسی – اجتماعی می نامند و رسیدن به پست مهم شهرداری کلانشهر 15 میلیون نفری استانبول، کار دشواری است. سیاستمداری که بتواند از مردم این شهر رای بگیرد و شهردار شود، برای رسیدن به پست ریاست جمهوری نیز، راه دشواری در پیش رو نخواهد داشت.

خود اردوغان نیز از روی همین پل عبور کرده و اگر با حمایت استاد خود مرحوم نجم الدین اربکان شهردار نمی شد، نمی توانست سری در میان سرها درآورد.

رجب طیب اردوغان ,

برخی از ناظران سیاسی ترکیه بر این باورند که اگر به جای کلیچدار اوغلو، امام اوغلو به عنوان نامزد مشترک مخالفین، به میدان آمده بود، اردوغان از او شکست می خورد.

سناریوی حذف امام اوغلو، چرا و چگونه؟

همه چیز از زمانی آغاز شد که در انتخابات شهرداری های ترکیه در سال 2019 میلادی، اردوغان تکنوکراتی را به میدان آورد که نه تنها یار غار و رفیق قدیمی او و از موسسین حزب عدالت و توسعه، بلکه یک پراتکسین و مهندس عملیاتی بود.

مردی به نام بن علی ییلدرم که پست های حساس وزارتی، نخست وزیری و پارلمانی را تجربه کرده بود و هنوز هم یکی از معتمدین نزدیک اردوغان است. اما در کمال ناباوری، او در مصاف با سیاستمدار جوانی به نام اکرم امام اوغلو شکست خورد.

اردوغان برآشفت و اصطلاحاً زیر میز بازی زد و اعلام کرد که تقلب شده و لازم است یک بار دیگر، انتخابات برگزار شود. اما در انتخابات بعدی، امام اوغلو با آرای بیشتر شهردار شد و برای اولین بار در تاریخ حزب عدالت و توسعه، کلید استانبول از دست اردوغان و یاران او درآمد.

از آن روز تاکنون، روزی نیست که رسانه های تحت امر حزب عدالت و توسعه، درباره سوء مدیریت و ناتوانی شهردار استانبول، مطلبی ننویسند. این حملات، بعدها شکل سازمان یافته تری پیدا کرد. در سال 2022 میلادی، مشخص شد که یک تیم رسانه ای – امنیتی به صورت شبانه روزی امام اوغلو را تعقیب کرده تا به اصطلاح مچ او را بگیرد و سندی برای رسواسازی شهردار به دست بیاورد. اما این تیم چیزی پیدا نکرد و صرفاً به این اکتفا کرد که دیدار امام اوغلو با سفیر و کنسول انگلیس در یک رستوران، مصداق جاسوسی بوده است.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز در چند روز گذشته، یک بار دیگر اعلام کرد که استانبول بد اداره می شود و وقت آن است که یک بار دیگر، این شهر به دست حزب عدالت و توسعه بیفتد و مردم، طعم واقعی خدمت را بچشند!

امام اوغلو چه می گوید؟

شهردار استانبول، خونسردانه اعلام کرده که باکی از محاکمه ندارد و حتی در حد یک قوروش، فساد مالی ندارد. او اعلام کرده که برای محاکمه آماده است و باکی از بازجویی و تحقیق ندارد.

این روزها، حواس امام اوغلو بر روی موضوع دیگری متمرکز شده است. او می کوشد تا کمال کلیچدار اوغلو را اقناع کند که کرسی رهبری حزب جمهوری خلق را رها کند.

اسماعیل سایماز از روزنامه نگاران مشهور ترکیه، در یک گزارش ویژه از چنین گفتگویی پرده برداشته است:

امام اوغلو: من می خواهم در کنگره حزب جمهوری خلق، نامزد رهبری حزب شوم.

کلیچدار اوغلو: ولی ما انتخابات حساس 2024 را پیش رو داریم و نباید استانبول را از دست بدهیم. بگذارید مساله استانبول روشن شود. بعد تصمیم گیری کنیم.

امام اوغلو: مساله جدی تر از اینهاست. اگر فکری به حال حزب نکنیم، نه تنها استانبول، بلکه جاهای دیگر را نیز از دست می دهیم.

کلیچدار اوغلو: بسیار خوب. یک نقشه راه ترسیم کن.

امام اوغلو: به زودی نقشه راه را برایتان خواهم آورد.

رجب طیب اردوغان ,

مرال آکشنر رهبر حزب خوب که به عنوان شریک اصلی کلیچدار اوغلو در ائتلاف ملت شناخته می شود، به صورت تمام قد از امام اوغلو حمایت می کند. در حزب جمهوری خلق نیز، حامیان امام اوغلوی جوان، کم شمار نیستند. در نتیجه این احتمال وجود دارد که او درآینده ای نزدیک، در قامت مهمترین چهره سیاسی مخالف اردوغان، با قدرت و ابتکار عملی برای تضعیف حزب عدالت و توسعه قدم بردارد و در یک روند صبورانه و هدفمند در سال 2028 میلادی، قدرت را در دست بگیرد.

حالا اردوغان با وجود آن که به شکل یک کاسه و بلامنازع قدرت را در دست دارد، باز هم نگران فرداهای نیامده است و به این می اندیشد که باید، امام اوغلو به عنوان یک رئیس جمهور بالقوه، از سر راه برداشته شود.

در پایان باید گفت، چنین به نظر می رسد که اعتبار و محبوبیت اکرم امام اوغلو، به کابوس اردوغان و تیم او تبدیل شده و این گروه، معتقد است که قدرتمندترین چهره در میان مخالفین، کسی نیست مگر امام اوغلو.

تیم اردوغان به این جمع بندی رسیده که امام اوغلو برای دستگرمی و آمادگی به شهرداری آمده و رویای واقعی او، احراز پست ریاست جمهوری است. در نتیجه می توان چنین پیش بینی کرد که تلاش حزب عدالت و توسعه و دولت اردوغان برای به دام انداختن امام اوغلو و کنار نهادن او از دنیای سیاست، ادامه پیدا کند.

انتهای پیام/

- لینک کوتاه این مطلب

» تـسنــیــم نــیوز
تاریخ انتشار:28 خرداد 1402 - 0:59

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد