افزایش هجوم مهاجران به اروپا از مسیر مدیترانه مرکزی

آژانس حفاظت از مرزهای اتحادیه اروپا (فرانتکس) از افزایش چشمگیر ورودی‌های مهاجران به اتحادیه اروپا از مسیر مرگبار مدیترانه مرکزی خبر داد.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری به نقل از روزنامه "دی ولت"، در فاصله ژانویه تا مه سال جاری میلادی بیش از دو برابر تعداد مهاجران از طریق دریای مدیترانه مرکزی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به اروپا رسیده است. آژانس حفاظت از مرزهای اتحادیه اروپا فرانتکس 53000 ورودی را شمارش کرد . در مسیرهای دیگر، تعداد ورودی ها کاهش یافت.

به این ترتیب در سال 2023، دو برابر بیشتر از مدت مشابه سال گذشته، تعداد مهاجران از طریق دریای مدیترانه مرکزی به اتحادیه اروپا آمده‌اند. آژانس حفاظت مرزی فرانتکس روز جمعه هنگام ارائه این ارقام گفت: مدیترانه مرکزی مهمترین مسیر مهاجرت به اتحادیه اروپا است.

بر این اساس 53000 ورودی از این مسیر در پنج ماه اول سال انجام شد که بیش از نیمی از ورود غیرقانونی به اتحادیه اروپا در این دوره را شامل می شود. با این حال، کاهش تعداد ورودی مهاجران در مسیرهای دیگر مشاهده شده است.

در مجموع 102000 مهاجر از ژانویه تا پایان ماه می بر اساس اطلاعات فرانتکس به این اتحادیه وارد شده اند که دوازده درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.

دومین مسیر پرمصرف برای پناهجویان برای دسترسی به اروپا مسیر بالکان غربی با بیش از 30700 ورودی بود که البته از ابتدای سال تاکنون، 25 درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته مهاجر به اتحادیه اروپا آمده‌اند.

همچنین کاهش در سایر مسیرهای مهاجرت به استثنای مسیر مدیترانه مرکزی ثبت شد. به عنوان مثال، امسال شش درصد افراد کمتری از مسیر مدیترانه غربی وارد شدند و این کاهش در مسیر غرب آفریقا به 47 درصد رسید.

به گفته فرانتکس، این تعداد کمتر مهاجر عمدتاً به دلیل «دوره طولانی آب و هوای بد» است که سفرهای خطرناک را حتی خطرناک‌تر کرده است. با این حال، این آژانس گفت: در ماه های آینده، فعالیت های قاچاق بیشتری را می توان انتظار داشت.

آژانس پناهندگان سازمان ملل هم اخیرا از رکورد جدید تعداد پناهجویان در دنیا به دلیل افزایش مناقشات و درگیری‌ها از جمله جنگ اوکراین خبر داد.

بر اساس گزارش آژانس پناهندگان سازمان ملل، UNHCR، در پایان سال 2022، 108.4 میلیون نفر در دنیا در حال فرار از محل سکونت خود بودند. در ژوئن 2022، حدود 100 میلیون نفر در حال فرار بودند.

"فیلیپو گراندی"، کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، گفت که این ارقام فاجعه بار هستند.

گراندی افزایش مجدد شمار پناهندگان را با جنگ های تازه آغاز شده برای مثال در سودان یا اوکراین توضیح داد.

بر اساس گزارش کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، جنگ روسیه علیه اوکراین در سال 2022 باعث سریع ترین جابجایی پناهجویان از زمان جنگ جهانی دوم شد: بر اساس این گزارش، 5.7 میلیون نفر تا پایان سال 2022 در داخل مرزهای اوکراین آواره یا به خارج از کشور فرار کرده اند. در پایان سال 2022، در مجموع 108.4 میلیون نفر از آزار و اذیت، جنگ، خشونت، نقض حقوق بشر و پیامدهای تغییرات آب و هوایی فرار کردند که 19.1 میلیون نفر بیشتر از یک سال قبل است.

بر اساس این گزارش مرگبارترین مسیر برای مهاجران، مسیر عبوری از دریای مدیترانه است: طبق گزارش IOM، تقریباً 2400 نفر در سال 2022 در این مسیر جان باختند که همچنین بیشتر از سال 2017بوده است. بیشتر تلفات در مسیرهای زمینی در این منطقه سال گذشته در کشور درگیر جنگ داخلی یمن رخ داد. بر اساس این گزارش، نزدیک به 800 نفر در مسیرهای مهاجرت در آنجا جان باختند. عثمان بلبیسی، مدیر منطقه ای IOM، گفت: تعداد هشدار دهنده تلفات در مسیرهای مهاجرت نیازمند توجه فوری و تلاش های هماهنگ برای بهبود ایمنی و امنیت مهاجران است.

وزرای کشورهای اروپایی هم در نشست اخیر خود بالاخره با رای اکثریت با طرح اصلاحات پناهندگی برای تشدید قواعد علیه پناهجویان به منظور مهار هجوم مهاجران به این اتحادیه موافقت کردند.

بر اساس این توافق، رویه‌های پناهندگی در اتحادیه اروپا قرار است به میزان قابل توجهی تشدید شود.

به ویژه، آنها رویکرد بسیار سخت تری را برای برخورد با مهاجران بدون چشم انداز اقامت ارائه کردند. بر این اساس در آینده، افرادی که از کشورهایی که به زعم اتحادیه اروپا امن تلقی می‌شوند وارد می‌شوند، باید پس از عبور از مرز به مراکز پذیرش کاملاً کنترل شده مراجعه کنند. در آنجا معمولاً ظرف دوازده هفته این مسئله بررسی می‌شود که آیا متقاضی شانس پناهندگی دارد یا خیر. در غیر این صورت باید فوراً بازگردانده شود.

افزایش رد پناهندگان در مرزها توسط آلمان
بالا گرفتن مناقشات در دولت ائتلافی آلمان بر سر سیاست پناهندگان اتحادیه اروپا

انتهای پیام/

- لینک کوتاه این مطلب

» تـسنــیــم نــیوز
تاریخ انتشار:28 خرداد 1402 - 14:59

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد