نجیب میقاتی: لبنان دیگر نمی‌تواند بار آوارگان را تحمل کند

رئیس پارلمان و نخست‌وزیر دولت موقت لبنان در دیدار هیئت پارلمان اروپا بر لزوم یافتن راهکاری جهت بازگشت آوارگان سوری به کشورشان تاکید و اعلام کردند که لبنان دیگر نمی‌تواند پیامدهای حضور این آوارگان را تحمل کند.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری ، «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر دولت موقت لبنان در دیدار هیئت پارلمان اروپا به بحث درباره بحران‌های مختلف لبنان از جمله معضل آوارگان سوری پرداخته و اعلام کرد، مشکل اصلی امروز لبنان، علاوه بر بحران‌های سیاسی شناخته شده، بحران آوارگان سوری است که ما 11 سال قبل از آنها استقبال کردیم اما اکنون حضورشان در کشور ما بر لبنانی‌ها سنگینی می‌کند.

وی تاکید کرد، ما در حال گفت‌وگوی مستمر با کشورهای مختلف اروپایی و کمیساریای عالی پناهندگان هستیم و این واقعیت را برای آنها توضیح می‌دهیم و لبنان دیگر نمی‌تواند بار آوارگان را تحمل کند، به ویژه در نبود هیچگونه نقشه و طرح بین‌المللی برای بازگشت آنها. ما در حال آماده سازی طرحی هستیم که چند روز پیش از سوی «عبدالله بوحبیب» وزیر امور خارجه در دولت موقت لبنان به «کنفرانس حمایت از سوریه و کشورهای میزبان آوارگان» ارائه شد و امیدواریم که پاسخی به آن داده شود.

از سوی دیگر «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان نیز در دیدار هیئت پارلمان اروپا بر لزوم یافتن راهکار سریع جهت حل بحران آوارگان سوری در این کشور تاکید و اعلام کرد، مسئله آوارگان سوری به جایی رسیده که لبنان دیگر نمی‌تواند تحمل کند.

وی همچنین بر موضع خود درباره پرونده ریاست‌جمهوری لبنان و اینکه تنها راه خروج از بن‌بست سیاسی اجماع و گفتگو بین همه طرف‌هاست تاکید کرد.

نبیه بری در این دیدار اظهار داشت، من دو بار برای گفتگو دعوت کردم اما این درخواست رد شد و سپس دوازدهمین جلسه پارلمان را برگزار کردیم و همان نتایج قبلی تکرار شد.

رئیس پارلمان لبنان مجددا به بحران آوارگان سوری اشاره و تاکید کرد که نادیده گرفتن پیامدهای ناشی از حضور آوارگان سوری در لبنان از نظر اخلاقی و انسانی و قانونی جایز نیست و باید راهی برای بازگشت داوطلبانه این آوارگان و کمک به آنها در کشور خودشان پیدا شود.

این درحالی است که «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پنجشنبه هفته گذشته در کنفرانس موسوم به کنفرانس «حمایت از سوریه و منطقه» در بروکسل با این ادعا که شرایط کنونی اتحادیه اروپا برای تغییر سیاستهایش در قبال سوریه مساعد نیست اعلام کرد که اتحادیه اروپا به تحریم‌ها علیه سوریه ادامه خواهد داد.

حزب‌الله: بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و پرونده آوارگان در لبنان ربطی به اروپا ندارد
لبنان: گزینه سیاسی اروپا برای حل بحران آوارگان سوری از 12 سال قبل شکست خورده است

وی گفت: اتحادیه اروپا از تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط میان سوریه با کشورهای عربی و ترکیه حمایت نمی‌کند. رویداد بسیار مهمی در هفتم ماه مه رخ داد؛ زمانی که اتحادیه عرب تصمیم گرفت سوریه را بار دیگر در خود جای دهد. تلاش‌هایی برای کار بر روی روابط طبیعی و عادی میان کشورهای عربی و نظام سوریه وجود دارد و اتحادیه اروپا نیز تلاش‌های ترکیه در خصوص احیای روابط با دولت سوریه را دنبال می‌کند. اما این راهی نیست که کشورهای اروپایی در روابط خود با سوریه آن را طی کنند.

پیش از این نیز « بسام مولوی» وزیر کشور دولت موقت لبنان اعلام کرد که درباره پرونده آوارگان سوری ما در هماهنگی مستقیم با کانال‌های امنیتی ومدیر کل اداره امنیت عمومی لبنان که تاکنون دو بار به سوریه سفر کرده، هستیم تا روند بازگشت آوارگان سوری از سر گرفته شود و به زودی روند بازگشت داوطلبانه آنها شروع می‌شود. مقامات سوریه درخواست کرده‌اند تا کار امنیتی با اقدامات سیاسی همراه باشد و کمیته وزیران لبنان هیئتی را تشکیل داده که به زودی به سوریه سفر خواهند کرد و احتمالا وزیر خارجه و وزیر امور اجتماعی در کنار نماینده وزارت کشور در این هیئت حضور داشته باشند.

به گزارش ، درحالی که اواخر 2022 اولین مرحله طرح بازگشت داوطلبانه آوارگان سوری از لبنان وارد فاز اجرایی شده و طی آن 2 گروه از آنها در امنیت کامل و در میان استقبال مقامات سوری به کشورشان برگشتند و تحت حمایت قرار گرفتند، تحرکاتی که سازمان ملل با همکاری غرب و برخی طرف‌های داخلی لبنان انجام داده مانع از تکمیل این طرح می‌شود.

کمیساریای عالی پناهندگان در سازمان ملل و نمایندگی آن در لبنان بارها اعلام کرده که با بازگشت آوارگان سوری مخالف است. این کمیساریا و همچنین دیگر نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد بیانیه‌های هشدارآمیزی نیز با این مضمون که «سوریه برای بازگشت آوارگان، امن نیست» صادر کرده و در تلاش برای تحریک پناهجویان سوری به ماندن در لبنان هستند.

انتهای پیام/

- لینک کوتاه این مطلب

» تـسنــیــم نــیوز
تاریخ انتشار:31 خرداد 1402 - 9:59

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد