«رد الشمس» چند بار برای امام علی(ع) رخ داد

(بسم الله الرحمن الرحیم)

امام علی(ع) حداقل دو بار اعجاز «رد الشمس» را به عنوان یکی از فضیلت‌ها و افتخارات خویش به مخالفان گوشزد کردند، این واقعه به عنوان یکی از موضوع‌های مسلم تاریخی در شعر بسیاری از شعرای قرون اول و دوم آمده است.


در روز 15 شوال سال هفتم هجری قمری یکی از معجزه‌هایی که از سوی امام علی(ع) اتفاق افتاده است جریان رد‌الشمس یعنی بازگشت خورشید پس از غروب است، البته بعد از آن هم در دوران حکومت امام علی(ع) در واقعه جنگ نهروان این رویداد دوباره اتفاق می‌‌افتد.

این رویداد مهم علاوه بر آنکه اکثر دانشمندان شیعه آن را در کتاب‌های خویش آورده‌اند، در بسیاری از کتب معتبر اهل سنت نیز روایت شده است:

1. ابن مردویه بنا بر آنچه که بیاضى در کتاب «الصراط المستقیم» به نقل از «عبقات الانوار» صفحه 33 و مناقب آل ابیطالب جلد اول صفحه 353 نقل کرده است.
2. رساله «کشف اللبس عن حدیث رد الشمس» الحافظ جلال‌الدین السیوطى
3. رساله «مزیل اللبس عن حدیث رد الشمس» شمس‌الدین محمد بن یوسف الصالحى الشامى
4. «کشف الرمس عن حدیث ردالشمس»، محمدباقر محمودی، المعارف الاسلامیه، چاپ اول، قم، مؤسسة المعارف الاسلامیة قم.
5. «حدیث رد الشمس»، لابى الفتح، محمد بن الحسین، الازدى الموصلى
6.«تصحیح خبر رد الشمس و ترغیم النواصب الشمس»، لابى القاسم، بن الحداد، الحسکانى الحنفى، من أعلام القرن الخامس.
7. «حدیث رد الشمس»، للموفق بن أحمد، الحنفى المکى الخوارزمى
8. «حدیث رد الشمس»، لابى على، محمد بن أسعد بن على، الجوانى العبیدلى

امام علی(ع) حداقل دوبار این اعجاز را به عنوان یکی از فضیلت‌ها و افتخارات خویش به مخالفان گوشزد کردند و آنان نیز آن را تأیید کردند، یکی در احتجاج با خلیفه اول پس از جریان سقیفه و دیگری در روز شورای شش نفره خطاب به اصحاب شورا، با این وجود این واقعه به عنوان یکی از موضوع‌های مسلم تاریخی در شعر بسیاری از شعرای قرن اول و دوم آمده است.

*ردالشمس اول
اسماء، ام‌سلمه، جابر انصاری، ابوسعید خدری و گروهی دیگر روایت کرده‌اند: پیامبر اکرم(ص) در منزل خود بود و علی(ع) هم حضور داشت، همان لحظه جبرئیل آمده وحی الهی آورده بود، سپس رسول خدا(ص) سر مبارک خود را روی پای علی(ع) گذارد و سر برنداشت تا هنگامی که آفتاب غروب کرد، امام علی(ع) که نماز عصر را بجا نیاورده بود ناچار شد، نمازش را نشسته و در حالت رکوع و سجود با اشاره به جای آورد.

پیامبر اکرم(ص) پس از آنکه به خود آمد، به علی(ع) فرمود: نماز عصرت قضا شد، عرض کرد نمی‌توانستم نماز را به حالت عادی بخوانم، به خاطر حالت وحی که بر شما عارض شده بود و بر من تکیه داده بودید، در این هنگام پیامبر و یا علی(ع) از خدای متعال می‌خواهد که خورشید را برای علی(ع) که برای احترام به پیامبر نمازش را به حالت عادی نخوانده ـ برگرداند و چنین می‌شود.

*ردالشمس دوم
مرتبه دوم که پس از پیامبر(ص) برای امام علی(ع) اتفاق افتاد، هنگامی که امام(ع) و یاران او قصد عبور از رودخانه فرات در منطقه بابل را داشتند و سپاهیان مشغول عبور دادن مرکب‌ها و توشه‌ها از رودخانه بودند، از نماز عصر غافل شدند، اما امام و برخی از یاران نماز را به جای آوردند، در این هنگام خورشید غروب کرد، در حالی که عده زیادی نماز عصر را نخوانده بودند، آنان در این باره با امام(ع) به گفت‌وگو پرداختند، وقتی امام یاران خویش را این‌ گونه نگران دید از خدای متعال درخواست کرد تا خورشید را برگرداند که سپاهیان نماز عصر را به جای آورند و چنین شد... .



- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:10 مرداد 1394 - 19:30

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد