احادیث اهل سنّت درباره دوازده امام پس از پیامبر(ص)

(بسم الله الرحمن الرحیم)

آنچه از عبد اللَّه بن مسعود روایت شده:

1- مسروق گوید:
«نزد ابن مسعود بودیم، مردی به او گفت: آیا پیامبر شما صلّی اللَّه علیه و آله به شما خبر داده است که چند نفر پس از او جانشین خواهد بود؟ گفت: آری، و هیچ کس پیش از تو از من نپرسیده بود و تو البتّه از نظر سنّ جوانترین فرد قوم هستی، من از آن حضرت شنیدم که می فرماید: پس از من به تعداد نقباء موسی علیه السّلام جانشین خواهد بود.
2- مسروق گوید:
مردی نزد عبد اللَّه بن مسعود آمد و گفت: آیا پیامبر شما- که سلام بر او و فرزندانش باد- به شما خبر داده است که پس از او جانشینان او چند نفرند؟ گفت:
آری و هیچ کس پیش از تو از من این را نپرسیده است و تو از نظر سنّ جوانترین فرد قوم هستی، پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله فرمود: «پس از من جانشینانم به شمار نقیبان موسی علیه السّلام است».
3- نیز از مسروق روایت شده است که گفت:
ما نزد عبد اللَّه بن مسعود نشسته بودیم و او قرآن را برای ما می خواند [آموزش می داد ]پس مردی گفت: ای ابا عبد الرّحمن آیا از رسول خدا پرسیده اید که بر این امّت [پس از او ]چند خلیفه خواهد بود؟ گفت: از زمانی که من به عراق آمده ام تاکنون هیچ کس در مورد آن از من سؤال نکرده است، آری از رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله پرسیدیم و آن حضرت فرمود: «دوازده نفر به شمار نقیبان بنی اسرائیل».
4- قیس بن عبد گوید:
عربی بیابان نشین آمده و نزد عبد اللَّه بن مسعود رفت در حالی که اصحابش گرد او بودند و سؤال کرد: آیا عبد اللَّه بن مسعود در میان شما است؟
حاضران به طرف او اشاره کردند، عبد اللَّه خود به او گفت: او را یافتی، حال خواسته ات چیست؟ گفت: من می خواهم چیزی را از تو بپرسم اگر آن را از رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله شنیده ای ما را نیز بدان آگاه کن آیا پیامبرتان شما را با خبر ساخته که بعد از او چند نفر جانشین اویند؟ گفت: از وقتی که به عراق آمده ام هیچ کس راجع به این موضوع از من سؤال نکرده است. آری، پرسیدیم و [پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله ]فرمود: «جانشینان [پس از من ]دوازده خلیفه هستند برابر تعداد نقیبان بنی اسرائیل».
5- مسروق گوید:
ما پس از مغرب نزد ابن مسعود نشسته بودیم و او مشغول یاد دادن قرآن بود، مردی از او پرسید: ای ابا عبد الرّحمن آیا از رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله پرسیده ای این امّت چند خلیفه دارد؟ او گفت: از وقتی که به عراق آمده ام تاکنون کسی راجع به آن از من نپرسیده است، بلی (پرسیدم) و آن حضرت در پاسخ فرمود: «خلفای شما دوازده نفرند به شمار نقیبان بنی اسرائیل».
[آنچه از انس بن مالک (خادم پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله) روایت شده است ]
6- انس بن مالک گوید:
رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله فرمود: این امر پیوسته برپا خواهد بود تا دوازده نفر سرپرست از قریش- سپس حدیث را تا آخر ادامه داده است-».
آنچه جابر بن سمرة سوائی خواهرزاده سعد بن أبی- وقّاص، پس از آنچه در اصل است، روایت کرده
7- جابر بن سمرة گوید:
رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله فرمود: «همواره این امّت کارش مستقیم و بر دشمنش پیروز است تا زمان دوازده خلیفه که همگی آنان از قریش هستند سپری گردد». پس هنگامی که به منزلش بازگشت جماعتی از قریش نزد او رفتند و از او پرسیدند: سپس چه خواهد شد؟ فرمود: «کشت و کشتار خواهد بود».
همچنین از طریق دیگری از جابر بن سمرة نقل شده که او گفت: رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله فرمود- و همانند حدیث فوق را ذکر کرده است
8 - جابر بن سمرة گوید:
شنیدم از رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله که می فرماید: «پس از من دوازده امیر به پا خواهند خاست» سپس چیزی گفت که من آن را نشنیدم، از مردم سؤال کردم، و نیز از پدرم که به او نزدیکتر از من بود پرسیدم، گفت: آن حضرت فرمود: «همگی آنان از قریشند».
9- عامر بن سعد گوید:
به وسیله نافع [غلام خودم ]به جابر بن سمرة نوشتم: مرا به چیزی از رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله که آن را شنیده ای آگاه ساز، گوید: او در جواب به من نوشت: شنیدم شامگاه همان روز جمعه ای که اسلمی سنگسار شد می فرمود: «این دین همواره برپا خواهد بود تا اینکه [قیامت فرا رسد یا ]بر مردم دوازده نفر خلیفه شوند که جملگی از قریش اند- و حدیث را تا آخرش ذکر کرده است».
و باز مانند این حدیث را از حاتم بن اسماعیل به سند خویش نقل کرده اند.
همچنین از مهاجر بن مسمار به سند خودش مانند این روایت نقل شده است.
10- جابر بن سمرة گوید:
شنیدم از رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله که می فرماید: «این دین همواره پابرجا خواهد بود تا دوازده خلیفه روی کار آیند سپس کلمه ای فرمود که من آن را نفهمیدم، از پدرم سؤال کردم، او گفت [پیغمبر فرمود: ]همه آنان از قریشند».
11- از جابر بن سمرة روایت شده که گفت:
با پدرم خدمت رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله بودیم که فرمود: «پس از من دوازده امیر خواهد بود» سپس صدای خود را کوتاه و پنهان کرد، از پدرم سؤال کردم، گفت: آن حضرت فرمود: «همگی آنان از قریش اند».
12- جابر بن سمرة می گوید:
شنیدم رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله فرمود: «بعد از او- یا از پس او- دوازده امیر به پا خواهند خاست» سپس کلمه ای گفت که من آن را نفهمیدم، از مردم پرسیدم چه گفت؟ آنان گفتند: فرمود: «همگی آنان از قریش اند».
13- جابر بن سمرة سوائی گوید:
رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله در عرفه برای ما خطابه ایراد فرمود و گفت: «این دین همواره نیرومند و چیره است و بر کسی که با آن دین دشمنی ورزد چیره است، هر کس از آن جدا شود یا با آن مخالفت کند آسیبی به آن دین نمی رساند تا زمانی که دوازده نفر زمام آن را بدست دارند» راوی گوید: مردم صحبت می کردند و من دیگر نفهمیدم (که آن حضرت چه گفت) به پدرم گفتم: پدر تو متوجّه فرمایش رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله شدی که «همگی» چه هستند؟
(گفت:) «همگی از قریش اند».
همچنین از طریق دیگری از جابر بن سمرة روایت شده که گفت: رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله فرمود: «پیوسته این امّت کارش پا برجا و بر دشمنش پیروز خواهد بود تا اینکه زمان دوازده خلیفه که همگی از قریش خواهند بود سپری گردد، و چون به منزل خود بازگشت جماعاتی از قریش نزد او رفته و به او عرض کردند بعد چه می شود؟ فرمود:
کشت و کشتار خواهد شد».
14- از جابر بن سمرة روایت کردند که رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله فرمود:
«پس از من دوازده امیر خواهد بود»- با این فرق که در روایت حصین گفته: «دوازده خلیفه، سپس چیزی گفت که من آن را نفهمیدم-» و پاره ای از آنان در حدیث خود گفته اند: «پس از پدرم پرسیدم» و بعضی از آنان گفته اند: «از حاضران پرسیدم» پس گفتند: [پیامبر ]فرمود:
«همگی آنان از قریش می باشند». همچنین از طریق دیگری از جابر بن سمرة نقل شده که گفت: رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله چنین فرمود: «این امّت کارش همواره مستقیم و بر دشمنش چیره خواهد بود تا اینکه (دوران) دوازده خلیفه از آن بگذرد».
15- از جابر بن سمرة روایت شده که گفت:
رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله فرمود: «این دین همواره پیروز است، هر که با آن دشمنی کند بدان آسیبی نمی رساند تا روزگار دوازده خلیفه سپری گردد» سپس سخنی گفت که من آن را نفهمیدم به پدرم گفتم: او چه گفت؟
پدرم گفت: فرمود: «همگی آنان از قریش خواهند بود».
16- جابر بن سمرة گوید:
از رسول خدا شنیدم که می فرماید «دین اسلام پیوسته عزیز خواهد بود تا دوازده خلیفه» سپس کلمه ای فرمود که من آن را نفهمیدم، به پدرم گفتم او چه گفت؟ گفت فرمود: «همگی آنان از قریش خواهند بود».
17- جابر بن سمرة گوید:
رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله برای ما خطابه ایراد کرد و من شنیدم که می فرمود: «همواره این امر عزیز و بلندمرتبه و پیروز است بر آن که با او دشمنی ورزد تا دوازده نفر زمام آن را در دست دارند، همگی آنان»- سپس مردم هیاهو کردند و حرف زدند و من بقیّه سخن آن حضرت را پس از «همگی آنان» نفهمیدم، به پدرم گفتم: پدر، بعد از جمله «همگی آنان» رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله چه گفت؟ گفت: فرمود: «همگی آنان از قریش اند».
18- جابر بن سمرة روایت کرده گفت:
همراه پدرم بر پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله وارد شدم و شنیدم آن حضرت می فرمود: «امّت همواره بر این دین خواهد بود تا زمانی که دوازده زمامدار یا دوازده خلیفه پی در پی روی کار آیند» راوی گوید: و کلمه ای را به صدای آهسته (زیر لب) گفت و پدرم نزدیکتر از من بود، هنگامی که خارج شدم پرسیدم: آن کلمه ای که رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله آهسته گفت چه بود؟ گفت: فرمود: «همگی آنان از قریش باشند».
19- جابر بن سمرة گوید:
از رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله شنیدم که فرمود: «پس از من در میان امّتم دوازده نفر به زمامداری بر خواهند خاست» راوی گوید: سپس چیزی گفت که من آن را نشنیدم، گفت: از حاضران پرسیدم و نیز از پدرم که نزدیکتر از من بود سؤال کردم، وی گفت: حضرت فرمود: «همگی آنان از قریش هستند».
20- از عامر بن سعد روایت شده که او کسی را نزد جابر بن سمرة فرستاد که از رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله چه شنیده ای؟ آن را برای ما بازگو کن، گفت:
شنیدم که رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله می فرمود: «این دین پیوسته برپا خواهد بود تا دوازده نفر از قریش به خلافت رسند- و حدیث را تا آخر آن ادامه داده است-».
آنچه ابو جحیفه روایت کرده است:
21- عون بن ابی جحیفه از پدر خود نقل کرده که گفت:
من نزد رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله بودم در حالی که او سخن می گفت و عموی من در برابر او نشسته بود، پس آن حضرت فرمود: «کار امّت من همواره شایسته و نیکو خواهد بود تا مورد کسی که نسبت به یکی از امامان شک کند یا شبی را به روز آورد و امام خود را نشناسد، یا دین خدا را پذیرفته باشد بدون امامی که از جانب اوست)
دوران دوازده خلیفه که همگی آنان از قریش هستند سپری شود».
آنچه از سمرة بن جندب روایت شده است:
از سمرة بن جندب روایت کرده اند که او از پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله همانند حدیث انس بن مالک که ما آن را در آغاز این باب آوردیم و عبد السّلام بن هاشم بزّار آن را روایت کرده بود نقل کرده است.
آنچه عبد اللَّه بن عمرو بن عاص روایت کرده است:
22- از عبد اللَّه بن عمرو نقل شده که گفت:
... «ناگزیر، در کتاب خدای عزّ و جلّ نهفته است دوازده نفر بر مردم زمامداری خواهند کرد».
23- شفّا أصبحی گفت:
شنیدم عبد اللَّه بن عمرو می گوید: شنیدم که رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله می فرمود: «از پس من دوازده خلیفه خواهد بود». 2- ابو طفیل گوید: عبد اللَّه بن عمرو به من گفت: «ای أبا طفیل دوازده تن از بنی کعب بن لؤیّ را شمار کن سپس بعد از آن کشت و کشتار خواهد بود».
و روایات در این معنی از طرق اهل سنّت بسیار است که دلالت دارد بر اینکه رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله آن دوازده نفر را یاد کرده و اینکه آنان جانشینان اویند ]

- لینک کوتاه این مطلب

» غیبت نعمانی - باب 6
تاریخ انتشار:4 دی 1396 - 1:20

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد