حمله اسراییل به ایران با خوردن شکلات +فیلم

(بسم الله الرحمن الرحیم)


در آگهي تبليغاتي با اجراي "جان كليز" از مجريان باسابقه نمايش‌هاي كمدي انگليسي، يك ژنرال بلندپايه نظامي پس از خوردن يك تكه شكلات خوشمزه‌ با مغز فندق ناگهان فرمان حمله نظامي اسرائيل به يك كشور نامعلوم– تلويحاً جمهوري اسلامي ايران- را صادر مي‌كند، فرماني كه نيروهاي اسرائيل مدتهاست در انتظار آن به سر مي‌برند و براي اجراي ماموريت سر از پا نمي‌شناسند.


در این آگهی بازرگانی ،سه افسر نظامي رده بالا، كه "ژنرال راجرز"(كليز) راوي آنهاست، در پشت ميزي در اتاق جنگ مي‌نشينند. در آن طرف ميز، مردي با موهاي جوگندمي حضور دارد كه دو افسر نظامي در كنار او ايستاده‌اند و تلاش مي‌كنند ژنرال‌ها را متقاعد نمايند تا فرمان حمله را صادر كنند كه از قرار معلوم تمايلي به انجام آن ندارند. اين فرد غيرنظامي به آنها مي‌گويد: "به شما قول مي‌دهم ظرف 33 دقيقه وارد خاك اين كشور شده و از آن خارج گرديم. اين حق ماست كه از خودمان دفاع كنيم!" كليز در حاليكه منتظر شنيدن پاسخ افراد گروه است، درب ظرفي پر از شكلات‌هاي خوشمزه با مغز فندق را باز مي‌كند و بر روي ميز قرار مي‌دهد. روكش داخلي يكي از شكلات‌ها را برداشته و آن را در دهان مي‌گذارد. وي كه تحت تاثير طعم آن قرار گرفته؛ با صداي بلند نام اين محصول را بر زبان مي‌آورد: Sababa Egozim . مجله ادويك ادعا مي‌كند كه معناي اين عبارت چيزي شبيه به اين جمله است: "بيائيد ديوانگي را تجربه كنيم." بنابر اظهارات "گيب فيشر"در روزنامه تايمز اسرائيل:


"Sababa" در زبان عاميانه اسرائيل به معناي "عالي و معركه"(كه مانند بسياري از لغات عاميانه عبري از زبان عربي به عاريت گرفته شده است) و "egozim" نيز به معناي "خودخواهي" است. روي هم‌رفته، اين عبارت يك اصطلاح عاميانه براي "فوق العاده عالي" يا "جهنم آري" است.


ترجمه اين عبارت هر چه كه باشد، اسرائيلي‌ها اين جمله كليز را به عنوان تاييد رسمي فرمان حمله نظامي از سوي افسران حاضر در جلسه تفسير مي‌كنند. آنها با خوشحالي و به شكل پيروزمندانه‌اي با يكديگر دست مي‌دهند و براي آغاز حمله از اتاق خارج مي‌شوند.


"تيم ناد"(Tim Nudd) از مجله ادويك از اين فيلم تبليغاتي به دليل "غيرعادي بودن" انتقاد كرده و سازندگان اين نمايش عجيب كمدي را متهم نموده است كه براي پول دست به هر كاري مي‌زنند. از قرار معلوم، كليز براي حضور در اين تبليغات تلويزيوني 50000 دلار دريافت نموده كه در شهر موناكو يعني محل زندگي او فيلمبرداري شده است.



برای دانلود فیلم اینجا کلیک کنید


اين آگهي‌هاي بازرگاني كه از طرح‌ريزي حملات و خرابكاري اسرائيل عليه ايران پرده برمي‌دارند، در مورد احتمال وقوع جنگ كدام حقيقت را فاش مي‌سازند؟ شوخي در مورد حمله به ايران ممكن است در قالب سوپاپ اطمينان هيجان و احساسات نيروهاي اسرائيلي عمل كند كه به آنها اين امكان را مي‌دهد تا از هم‌اكنون با وضعيت ژئوپليتيكي روبرو شوند كه احتمالاً خارج از كنترل آنها خواهد بود. پس، اگر ايراني‌ها اين شوخي را جدي نگيرند، نبايد آنها را ملامت كرد. افراد خوش‌بين احتمالاً چنين اظهار مي‌دارند كه اسرائيلي‌ها ماجراي حمله به تهران را صرفاً يك شوخي مي‌پندارند يعني از نگاه آنها حمله واقعي بسيار بعيد خواهد بود.


اما از طرف ديگر شوخي در مورد حمله به ايران ممكن است بيانگر آن روي سكه فرهنگ عمومي اسرائيل باشد: اينكه پذيرش جنگ با تهران امري اجتناب‌ناپذير است، پس احتمالاً اين موضوع شهروندان اسرائيل را آشفته نخواهد ساخت، از اينرو آنها پاي تلويزيون مي‌نشينند و با لذت اين نمايش را تماشا مي‌كنند.




  • منبع: مشرق

- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:14 شهریور 1391 - 16:40

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد