دانلود مقاله شفاهی استاد رحیم پور ازغدی با موضوع «نتفکر مادی»

(بسم الله الرحمن الرحیم)
مؤسسه فرهنگی هنری «طرحی برای فردا» هفته‌نامه‌ی صوتي استاد حسن رحیم‌پور(ازغدی) در سال 93 را با موضوع "تفکر مادی" منتشر کرد. در این گفتار به مضامینی از این دست پرداخته شده است :
 

 دانلود مقاله شفاهی استاد رحیم پور ازغدی با موضوع «نتفکر مادی»

 

1) انقلابیون ، چگونه تردید می کنند ؟ و نسبت آن با "ماتریالیزم" ؟
2) چرا فلسفه ی " پراکسیس" ماکسیستها و "پراگماتیزم" آمریکایی ، دو قلو های ایدئولوژیک بودند؟
3) چرا مارکسیستها ، " اندیشه" و "انگیزه" را خارج از هویت انسان دانستند ؟
4) غیر عینی دانستن "شعارهای ارزشی" و شعاری خواندن " اصول عقیدتی"، محصول تفکر مادّی است
5) زیر بنا دانستن "توسعه" و پیشرفت "اقتصادی و ابزاری و تکنیکی" ، از سوئی ، تئوریزه کردن "بردگی" و از سوی دیگر ، نتیجه عَرَضی و "فنومن" دانستن "اخلاق" و"روح عدالتخواهی"  و "نومن" واقعی خواندن ابعاد مادّی بشر است.
6) "حقیقت" و "فایده" ،کدام طفیلی و کدام حقیقی است ؟
7)"انسان آزاد و عقلانی" ، نه توضیح مارکسیستی دارد و نه توجیه لیبرالی .
8)"معرفت استقرایی محض" ، منشاء "عمل زدگی" و به حاشیه راندنِ "حق خواهی" و "روح جهادی" است.
9)نفی " بدیهیات" و "منطق استدلالی" ، به "تجربه زدگی"افراطی و "سود محوری" در اقتصاد،سیاست،حقوق بشر و سیاست خارجی می انجامد.
10)پراگماتیستها و عمل زدگان ، هرگز نمی توانند "اخلاقی" بیندیشند و عمل کنند ، حتی اگر از "ادبیات اخلاقی" ، استفاده کنند .
11)نسبت سازی نادرست میان" ارزش نظری" و "ارزش عملی" یک گزاره اجتماعی ، مبنای اصلی    " هدف، وسیله را توجیه میکند" در سیاست داخلی و خارجی است .
12) از "اخلاق سیاسی" می گویند اما با کدام مبانی ؟
13) برخی سخنان "شبه اخلاقی"در عرصه سیاسی ، از نوع اخلاق هندی و مسیحی وگاه اخلاق نیچه ای و ماکیاولیستی است
14) آنانکه " باطل" را اصیل و قوی می پندارند ، در گفتن"حقّ" ، تردید می کنند.
15) کرامت توحیدی انسان، "تکبّر" نیست اما " اخلاق صلابت و غیرت مقاومت"را تئوریزه می کند.
16) مقاومت بر سر "عدالتخواهی"بدون زیربنای " توحیدی" ، شکننده و آسیب پذیر است.
17) مرز بندی اخلاق و غیر اخلاق در سیاست ، ازتنقیح "معرفت شناسی"و"انسان شناسی" آغاز می شود.
18) دو پهلو گویی ، زیگزاگ رفتن و دو چهرگی در ادبیات سیاسی ، نتیجه شکاف شخصیتی و "شیزو فرنی" اعتقادی است .
19) تاچند ماه دیگر ، "عقاید واقعی" افراد در جناح بندی های جدید ، شفاف خواهد شد.
20) "حق گرایی" و مقاومت بر سر ارزشهای انقلابی  ، مظهرتقوای سیاسی و عین "عقلانیت" است .


نوع فایل
پخش آنلاین
حجم
صوتی


----


- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:22 اردیبهشت 1393 - 12:34

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت منتظرپاتوق