بلژیک طول عمر دو نیروگاه هسته‌ای خود را 10 سال دیگر تمدید می‌کند

بلژیک از جمله به دلیل جنگ اوکراین با تداوم فعالیت دو نیروگاه هسته‌ای خود به مدت 10 سال دیگر موافقت کرد.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری به نقل از "ان تی وی" آلمان، بلژیک در واقع حدود دو دهه است که می خواهد انرژی هسته‌ای را حذف کند و از آن خارج شود، اما گویا پایانی برای آن وجود ندارد. اکنون دولت بلژیک با افزایش طول عمر دو نیروگاه هسته‌ای خود از جمله به دلیل جنگ اوکراین موافقت کرده است. یکی از آنها نزدیک به آلمان است و این کشور همسایه که خود خروج از انرژی هسته‌ای را در دستور کار قرار داده به این مسئله انتقاد وارد می کند.

به نوشته ان تی وی آلمان، دولت بلژیک و شرکت انرژی Engie توافق کردند که عمر مفید دو نیروگاه هسته‌ای Tihange 3 و Doel 4 را ده سال دیگر افزایش دهند. الکساندر دی کرو، نخست وزیر بلژیک روز گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: با این تصمیمات، کار بر روی تمدید دو نیروگاه هسته ای جوان می تواند از فردا آغاز شود.

به گفته وی این تمدید برای تضمین امنیت عرضه انرژی در ده سال آینده بسیار مهم است. دکرو تاکید کرد: نیمی از این پروژه توسط دولت بلژیک و نیمی از آن توسط شرکت Engie انجام می شود. دولت بلژیک قبلاً در مارس سال گذشته تصمیم گرفته بود که راکتور Tihange 3 در نزدیکی مرز آلمان (حدود 60 کیلومتر از آخن) و راکتور Doel 4 در نزدیکی آنتورپ حداقل تا پایان سال 2035 به کار خود ادامه دهند.

درباره اجرای این پروژه هنوز با اپراتور Engie مذاکراتی در حال انجام است. خروج هسته‌ای در بلژیک در ابتدا برای سال 2025 برنامه ریزی شده بود. جنگ اوکراین و تأثیرات آن بر بلژیک و کشورهای همسایه در این تصمیم ( تداوم کار نیروگاه های هسته‌ای) نقش داشت. بر اساس بیانیه ای، اکنون هدف این است که این دو راکتور در زمستان 2026 پس از کارهای مورد نیاز برای تمدید دوباره به بهره برداری برسد.

در آلمان، راکتورهای هسته‌ای بلژیک از دهه‌های 1970 و 1980 مکرراً بحث‌هایی را برانگیخته است. چندین نقص مانند قطعات بتنی فرسوده در راکتورهای کشور همسایه مشاهده شده است. در گذشته، شهر آخن و دولت فدرال آلمان بارها خواستار تعطیلی این نیروگاه های هسته‌ای شده بودند.

نیروگاه Tihange 3 آخرین بار در اکتبر 2022 به طور غیرمنتظره از شبکه خارج شد. به گفته اپراتور، دلیل آن افت فشار در یکی از سه مولد بخار بوده است. شرکت Engie گفت که تعطیلی این نیروگاه ها هیچ تاثیری بر ایمنی تاسیسات یا کارکنان نخواهد داشت.

در بلژیک، حذف تدریجی هسته‌ای در سال 2003 در قانون وضع شد، اما این بحث سال‌ها به طول انجامید. شش راکتور هنوز به شبکه متصل هستند، هفتمین راکتور سال گذشته خاموش شد.

هلند همسایه آلمانی-بلژیکی هم در ماه دسامبر اعلام کرد که دو نیروگاه هسته ای جدید در شهرداری Borssele در استان زلاند خواهد ساخت. این منطقه در حدود 200 کیلومتر از مرز آلمان در نزدیکی بلژیک است. یک نیروگاه هسته‌ای دهه‌هاست که در Borssele فعال است و در حال حاضر تنها نیروگاه در هلند است. تصمیم نهایی در این باره باید تا پایان سال 2024 گرفته شود. روتردام نیز به عنوان مکان احتمالی ساخت نیروگاه جدید مورد بحث است.

انتظار می رود نیروگاه های جدید تا سال 2035 تکمیل شوند. با ظرفیت 1000 تا 1650 مگاوات، انتظار می رود که راکتورها 9 تا 13 درصد تولید برق هلند را تامین کنند. همانطور که این وزارتخانه توضیح داد، عمر نیروگاه هسته‌ای موجود در Borssele قرار است بیش از سال 2033 تمدید شود.

انرژی هسته‌ای تاکنون نقش مهمی در هلند نداشته است. این کشور بخش بزرگی از انرژی مورد نیاز خود را با گاز طبیعی از استان گرونینگن در شمال تامین می کند. تا سال 2030، انرژی باد و انرژی خورشیدی باید 80 درصد از عرضه انرژی را تضمین کنند. نیروگاه های هسته ای جدید برای کمک به رفع شکاف عرضه باقی مانده در نظر گرفته شده است.

تحولات اوکراین| آیا تحویل تسلیحات سنگین به کی‌یف تأثیری بر روند جنگ خواهد داشت؟
انگلیس کمک‌های نظامی بی‌سابقه از جمله تانک به اوکراین ارائه می‌دهد
تحولات اوکراین| امکان حل مناقشه اوکراین بر اساس "سناریوی کره‌ای"

انتهای پیام/

- لینک کوتاه این مطلب

» تـسنــیــم نــیوز
تاریخ انتشار:20 دی 1401 - 18:59

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد