اعلام آمادگی مصر و سودان جنوبی برای میانجی‌گری در سودان

رئیس جمهور مصر و سودان جنوبی در گفت‌وگوی تلفنی خود از آمادگی خود برای میانجی‌گری در بحران سودان خبر دادند.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری ، عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر و سیلواکر، رئیس جمهور سودان جنوبی امروز یکشنبه بعد از گفت‌وگوی تلفنی با یکدیگر از آمادگی کشورهای خود جهت میانجی‌گری میان طرف‌های درگیر در سودان خبر دادند.

وب سایت «العربی الجدید» نوشت، رئیس جمهوری مصر و همتای سودان جنوبی وی مشترکا از طرف‌های درگیر در سودان خواستند آرامش خود را حفظ کرده و گفت‌وگوی مسالمت‌آمیز و منافع عالی مردم را برهمه منافع ترجیح دهند.

درگیری‌ها بین نیروهای واکنش سریع و نیروهای ارتش سودان از پنجشنبه آغاز شد و دیروز شنبه این درگیری‌ها شکل مسلحانه شدید به خود گرفت و به اوج خود رسید.کمیته مرکزی پزشکان سودان صبح امروز یکشنبه  اعلام کرد که در درگیری‌های دیروز بین طرفین، مجموعا 56 نفر کشته شده و 600 نفر نیز زخمی شده‌اند که حال بسیاری از آن‌ها وخیم گزارش شده است.

اطلاعات ارتش سودان امروز مدعی شد، سرلشکر «الصادق سید» و سرتیپ «عثمان عوض الله» را که در بازداشت نیروهای واکنش سریع بودند، آزاد کرده است و سرتیپ «عادل محمد عباس»، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی سودان، در اثر تیراندازی شورشیان واکنش سریع کشته شد.

سخنگوی نیروهای مسلح سودان نیز اعلام کرد، نیروهای واکنش سریع ساختمان اصلی تلویزیون رسمی سودان را محاصره کرده‌اند. با تداوم درگیری‌های خیابانی در سودان، مصر پروازهای خود به فرودگاه خارطوم را به مدت 72 ساعت به حالت تعلیق درآورد.

اختلاف میان ژنرال «عبدالفتاح برهان» رئیس شورای حاکمیتی و فرمانده ارتش سودان با سرلشکر «محمد حمدان دقلو» مشهور به «حمیدتی» فرمانده نیروهای واکنش سریع از چند هفته پیش شعله‌ور شده‌‌ است؛ ریشه این اختلاف کاهش قدرت و اختیارات فرمانده نیروهای واکنش سریع و حتی مطرح شدن بحث ادغام این نیروها در ارتش سودان است، به‌علاوه، این دو فرمانده درباره توافقنامه چارچوب (تشکیل دولت مدنی و خروج نظامیان از صحنه سیاست) اصلاح ساختار ارتش و تشکیلات امنیتی، روابط خارجی سودان با یکدیگر اختلاف نظر دارند.

با اوج گرفتن اختلافات ژنرال برهان و سرلشکر حمیدتی، سیاستمداران سودانی احتمال بروز جنگ میان ارتش و نیروهای واکنش سریع را مطرح کرده و درباره آن هشدار داده‌اند؛ لذا به‌همراه  شماری از شخصیت‌های اجتماعی و نظامی در مسیر میانجیگری میان این دو فرمانده نظامی گام برداشتند.

برهان و حمیدتی در نشست مشترکی توافق کرده بودند که یک کمیته مشترک امنیتی تشکیل دهند که اعضای آن متشکل از نظامیان، گروه‌های مسلح و نهادهای حاکمیتی ذی‌ربط باشد، وظیفه این کمیته نظارت بر وضعیت امنیتی سودان بود.

تحلیل عبدالباری عطوان از درگیری‌های سودان
آخرین خبرها از جنگ نظامیان در سودان| تداوم درگیری با 56 کشته و 600 زخمی
واکنش‌های داخلی و خارجی به تحولات سودان؛ هشدار احزاب درباره شروع جنگ داخلی

انتهای پیام/

- لینک کوتاه این مطلب

» تـسنــیــم نــیوز
تاریخ انتشار:27 فروردین 1402 - 16:59

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد