اعدام‌های جدید در عربستان سعودی

وزارت کشور عربستان سعودی از اجرای حکم اعدام 3 نفر به اتهام اقدامات «تروریستی» خبر داد.به این ترتیب تعداد اعدام شدگان در عربستان از ابتدای امسال به 47 نفر رسید.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری ، وزارت کشور عربستان سعودی روز یکشنبه از  اعدام سه نفر در ریاض  به اتهام اقدامات «تروریستی» خبر داد.

بر اساس گزارش وزارت‌خانه عربستان سعودی ، این افراد به نام‌های «عبدالملک البعادی»، «محمد العصیمی» و «محمد الطویرش» نام دارند که  اقدام به تشکیل یک «هسته تروریستی» برای هدف قرار دادن نیروهای امنیتی و تأمین مالی تروریسم کرده بودند.

در ادامه این بیانیه آمده است:  این افراد  به دلیل داشتن تفکرات تکفیری با یکی از سرکردگان سازمان‌های تروریستی نیز بیعت کرده بودند.  آن‌ها همچنین  به داشتن سلاح و جمع‌آوری و ذخیره سلاح و مواد منفجره متهم شدند.

این وزات‌خانه تاکید کرد که اجرای حکم اعدام برای این سه مجرم در ریاض به دلیل ایجاد گروهک تروریستی برای هدف قرار دادن افراد امنیتی، تامین مالی تروریسم و اقدامات تروریستی و سرپوش گذاشتن بر تعدادی از تروریست‌ها و نقشه های تروریستی آنها  و در اختیار داشتن سلاح، مهمات و مواد مورد استفاده در ساخت مواد منفجره بوده است.

در این بیانیه آمده است: نفر اول برنامه قتل یک مامور امنیتی را در حین انجام کار طراحی کرد، نفر دوم با شلیک گلوله او را کشته و نفر سوم جسد او را سوزاند و خودروی گشت امنیتی را به آتش کشید.

واکنش‌ها به اعدام سه جوان شیعه سعودی
بیانیه معارضان عربستان درباره تشدید اعدام‌ها در این کشور

بر اساس بیانیه وزارت خارجه عربستان، این حکم در دادگاه کیفری تخصصی تجدیدنظر و  در دیوان عالی کشور تایید شد و دستور سلطنتی برای اجرای آنچه از نظر قانونی تصمیم گرفته شده بود، صادر شد.

وزارت کشور عربستان سعودی 14 خرداد از اعدام سه فرد در منطقه شرقیه (عمدتا مناطق شیعه‌نشین) در این کشور خبر داد.

وزارت کشور عربستان سعودی در حساب کاربری خود در شبکه توییتر اعلام کرد که احکام اعدام اتباع سعودی به نام‌های «حسین بن علی بن محمد المحیشی»، «فاضل بن زکی بن حسین انصیف» و «زکریا بن حسن بن محمد المحیشی» اجرا شده است.

در بیانیه این وزارتخانه ادعا شده است که این افراد به جرم «پیوستن به یک گروه تروریستی»، «در اختیار داشتن سلاح و آموزش استفاده از آن»، «تعرض به مراکز و نیروهای امنیتی»، «پنهان کردن چند تروریست» و برخی دیگر از جرایم اعدام شده‌اند.

وزارت کشور عربستان سعودی اخیرا نیز از اجرای حکم اعدام دو جوان شیعه بحرینی خبر داده و ادعا کرده بود که این افراد متهم به تلاش برای ایجاد هرج‌ و مرج در عربستان و بحرین بودند.

وزارت کشور عربستان مدعی شده بود که این دو نفر، وابسته به یک باند «تروریستی» بودند که سرکرده این باند در بحرین فعالیت داشته است.

وزارت عربستان سعودی  پیش از این  نیز از اعدام 4 جوان شیعه اهل «قطیف» به ادعای «اقدام علیه امنیت ملی» این کشور خبر داد.

بر اساس این بیانیه، اتهام این افراد آموزش کار با سلاح و ساخت بمب در یک پادگان خارج از این کشور و متعلق به یکی از گروه‌های ضد عربستان سعودی عنوان شده و این درحالی است که مخالفان سعودی اعلام کردند این جوانان به دلیل فعالیت سیاسی اعدام شده‌اند.

طی ماه مه گذشته، مقامات سعودی 9 حکم اعدام را اجرا کردند که 8 مورد آن در منطقه شیعه نشین بوده و 7 مورد از آنها تابعیت سعودی  داشتند. به این ترتیب تعداد اعدام شدگان در عربستان از ابتدای امسال به 47 نفر رسید.

عربستان سعودی با افزایش سالانه در اجرای احکام اعدام پیشتاز کشورهای عربی است. در سال‌های اخیر چندین اعدام دسته جمعی انجام شده است که بزرگترین آنها در مارس 2022 بود که 81 نفر در این کشور به اتهام تروریسم اعدام شدند.

بر اساس گزارش سازمان  عفو بین‌الملل ، عربستان سعودی در سال 2022 شاهد 196 اعدام بوده است که بالاترین تعداد اعدام در این کشور در 30 سال گذشته است.

انتهای پیام/

- لینک کوتاه این مطلب

» تـسنــیــم نــیوز
تاریخ انتشار:22 خرداد 1402 - 11:59

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد