هاآرتص: ایران به بزرگترین شکست راهبردی نتانیاهو تبدیل شده است

یک دیپلمات صهیونیست، در مقاله‌ای به شکست‌های نخست وزیر اسرائیل اشاره و بزرگترین و راهبردی‌‌ترین شکست بنیامین نتانیاهو را توصیف کرده است.

- اخبار بین الملل -

به گزارش سایت عبری زبان خبرگزاری ، الون بینکاس دیپلمات و مشاور سیاسی که بین سال‌های 2000 تا 2004 برای چهار سال سرکنسول رژیم صهیونیستی در نیویورک بود، ضمن اذعان به شکست برنامه‌های رژیمش در قبال جمهوری اسلامی ایران، آن را راهبردی‌‌ترین شکست بنیامین نتانیاهو توصیف کرد.

او در مقاله‌ای که در شماره امروز روزنامه هاآرتص منتشر شد، تاکید کرد بنیامین نتانیاهو طبق توصیف وینستون چرچیل فردی عادی است که که دلایل زیادی برای عادی بودن دارد.

بیکاس سپس افزود: نتانیاهو از سه شکست بزرگ و سهمگین رنج می‌برد:

اول با فلسطینیان و رویکرد ویرانگرانه اسرائیل در قبال الگوی دولت دو قومیتی که باعث متلاشی شدن این الگو شد، دوم در روابط با ایالات متحده که باعث شد پایه‌های اصلی این روابط دچار تغییر شده و اصول مقدس که طی چند دهه مورد احترام قرار داشت تغییر پیدا کرده و دیگر خبری از آن اجماع دو حزب از اسرائیل نباشد و اسرائیل به عنوان یک مسئله مورد اختلاف در آمریکا تبدیل شود.

سومین شکست نتانیاهو هم مربوط به ایران است که چند سال اخیر بیانگر ثبت شکستی مستمر در سیاست‌های اسرائیل برای جلوگیری از تبدیل شدن آن به یک قدرت هسته‌ای است.

به اعتراف این دیپلمات صهیونیست: دیگر کسی به سخنان نتانیاهو در مورد ایران گوش نمی‌دهد، جهان دیگر حساسیتی به سخنان نتانیاهو در این رابطه از خود نشان نمی‌دهد و این مسئله به ویژه در مورد آمریکا صدق می‌کند، به نحوی که حتی در مهم‌‌ترین سخنانش هم تلاشی برای بررسی صورت نمی‌گیرد.

نویسنده بعد از آن با اشاره به روندی که منجر به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای شد، نوشت: ایران امروز به یک کشور در آستانه هسته‌ای تبدیل شده است و چون قصدی برای دستیابی به سلاح هسته‌ای ندارد، ایالات متحده هم می‌تواند با آن همزیستی داشته باشد، اما شرایط برای نتانیاهو بسیار متفاوت است و باید پرسید آیا شرایطی که نتانیاهو در سال 2009 به دنبال تحقق آن بود، همان نسخه‌ای است که امروز در سال 2023 شاهد آن هستیم، چقدر با برنامه‌هایش فاصله دارد، آیا ایران از توانمندی هسته‌ای دور شده است یا آنکه نزدیک تر است؟

انتهای پیام/*

- لینک کوتاه این مطلب

» تـسنــیــم نــیوز
تاریخ انتشار:22 خرداد 1402 - 11:59

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد