نبیه بری: امیدی به نتیجه جلسه فردا برای انتخاب رئیس جمهور نیست

رئیس پارلمان لبنان با اشاره به اینکه نمی‌توان امیدی به نتیجه‌بخش بودن نشست فردا برای انتخاب رئیس جمهور داشت تاکید کرد که سلیمان فرنجیه نامزد ریاست‌جمهوری باقی خواهد ماند و ما به او رای می‌دهیم.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری ، در حالی که یک روز تا برگزاری جلسه پارلمانی لبنان برای انتخاب رئیس جمهور باقی مانده اما هیچ سیگنالی که نشان دهد نشست فردا جهت خروج از این بن‌بست سیاسی پیچیده لبنان نتیجه‌بخش خواهد بود، وجود ندارد. برخی نیز در این میان در صدد به تعویق انداختن نشست فردا هستند و به طور کلی همه شواهد نشان می‌دهد که جلسه فردا نیز همانند 11 نشست قبلی پارلمان طی ماه‌های گذشته شکست خواهد خورد.

در این زمینه «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان در گفتگو با روزنامه الاخبار اظهار داشت، تقسیم‌بندی جناح‌های پارلمانی به گونه‌ای است که نمی‌توان رئیس جمهور انتخاب کرد و زمانی که از جلسه چهارشنبه خارج شویم، باید منتظر چه روزی بمانیم؟ زمانی که امکان انتخاب رئیس جمهور وجود ندارد یا زمانی که اگر فردی انتخاب شود، توافق بر سر او در سایه اختلافات و شکاف‌ها بعید است و یک تیم خود را برنده و تیم دیگر خود را بازنده خواهد دانست، پس چه انتظاری می‌توان از رئیس جمهور جدید داشت؟

نبیه بری افزود، این رئیس جمهور چگونه می‌تواند در سایه این همه اختلافات و چنددستگی‌ها، نخست‌وزیر را انتخاب کند و در این شرایط تکلیف تشکیل دولت در مرحله بعدی چه می‌شود؟ بدون گفتگو نمی‌توان کشور را اداره و بر آن حکومت کرد.

دیگر فراخوان رسمی برای گفتگو وجود نخواهد داشت

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا بعد از جلسه فردا مجددا برای گفتگو میان احزاب و نیروهای سیاسی فراخوان می‌دهد یا نه گفت، این موضوع برای من تمام شده است. از زمانی که «سلیمان فرنجیه» رئیس جریان المرده را به عنوان نامزد ریاست‌جمهوری معرفی کردم، در تیم او قرار گرفتم و اکنون نه داور هستم و نه می‌توانم دعوت به گفتگویی کنم که تیم مقابل دو بار آن را رد کرده است.

رئیس پارلمان لبنان درباره اینکه آیا می‌توان جلسه پارلمان را به تعویق انداخت یا نه اظهار داشت، هرگز چنین چیزی ممکن نیست و جلسه چهارشنبه باید برگزار گردد. تنها در یک صورت می‌توان نشست را به تعویق انداخت و آن هم زمانی است که «بشاره پطرس راعی» (سراسقف مارونی‌های لبنان) چنین چیزی از من بخواهد، وگرنه جلسه در موعد مقرر خود برگزار می‌شود. اگر بشاره راعی بخواهد گفتگو میان احزاب سیاسی را جایگزین نشست فردا کند و همه طرف‌ها با او موافق باشند، اشکالی ندارد.

این مقام لبنانی درباره سازوکار برگزاری جلسه فردا اعلام کرد که طبق قانون اساسی در دور اول رای‌گیری باید دوسوم نمایندگان حضور داشته باشند و اگر تعداد نمایندگان به حد نصاب برسد مرحله دوم جلسه را آغاز می‌کنیم و اگر اینگونه نباشد باید زمان دیگری برای یک جلسه جدید تعیین کنیم. در این میان برخی طرف‌ها گفته‌اند اگر احساس کنند که نامزد مورد نظر ما پیروز خواهد شد، حد نصاب را به هم می‌زنند.

ازسرگیری تماس‌های عربستان و فرانسه درباره پرونده ریاست‌جمهوری لبنان
سلیمان فرنجیه: اگر انتخاب شوم رئیس‌جمهور همه لبنانی‌ها خواهم بود
شیخ نعیم قاسم: «سلیمان فرنجیه» انتخاب درستی برای نجات لبنان است

طرف‌های خارجی علنا از نامزد خاصی حمایت نمی‌کنند

نبیه بری درباره دیدار خود با «آن گریو» سفیر فرانسه تاکید کرد، گریو گفت که نه تنها فرانسه بلکه دیگر بازیگران خارجی عرصه لبنان یعنی آمریکا و عربستان و مصر و قطر نیز اعلام کرده‌اند که تنها به دنبال انتخاب رئیس جمهور در لبنان هستند و نامزد خاصی را معرفی نمی‌کنند.

وی درباره اینکه آیا فرانسه از حمایت سلیمان فرنجیه دست کشیده یا نه گفت که فرانسوی‌ها فقط می‌خواهند رئیس جمهور لبنان انتخاب شود.

رئیس پارلمان لبنان ادامه داد، اگر امکان برگزاری مرحله دوم جلسه فردا وجود نداشته باشد، نشست را تعطیل می‌کنیم. ما منتظر برگزاری جلسات قانون‌گذاری در پارلمان قبل از پایان ماه برای تصویب حقوق کارمندان و پرسنل نظامی و امنیتی هستیم و اگر این کار را نکنیم 400 هزار نفر در بخش دولتی حقوق خود را دریافت نخواهند کرد. بنابراین من صبر نخواهم کرد و اگر 65 نماینده در جلسه قانون‌گذاری شرکت کنند قوانینی را تصویب خواهم کرد که فورا باید اجرا شود.

سلیمان فرنجیه عقب‌نشینی نمی‌کند

بری درباره سخنرانی سلیمان فرنجیه در روز یکشنبه و اظهار آمادگی وی برای صحبت درباره یک نامزد سوم برای ریاست‌جمهوری لبنان اعلام کرد، شاید برخی منظور فرنیجه را اشتباه متوجه شده باشند. او نامزد ریاست‌جمهوری است و هرگز عقب‌نشینی نخواهد کرد و ما هم در جلسه چهارشنبه قطعا به او رای می‌دهیم.

وی درباره تغییر مواضع «ولید جنبلاط» رئیس مستعفی حزب سوسیالیست‌ترقی‌خواه در پرونده ریاست‌جمهوری و اعلام حمایت فراکسیون وی از «جهاد ازعور» نامزد مورد نظر جریان آزاد ملی و حزب نیروهای لبنانی اظهار داشت که ولید جنبلاط چه از نامزد ما حمایت کند و چه نکند، روابط ما ادامه دارد و این روابط جدا از مواضع سیاسی است. به طور کلی رئیس جمهور در دور اول رای‌گیری با دوسوم آرا و در دور دوم با اکثریت مطلق انتخاب می‌گردد و در هر دو مرحله باید 86 نماینده در جلسه شرکت کنند.

جلسه فردا نتیجه‌ای نخواهد داشت

از طرف دیگر منابع آگاه به وبسایت النشره گزارش دادند که دوازدهمین نشست پارلمانی لبنان برای انتخاب رئیس جمهور که فردا برگزار خواهد شد همانند جلسات قبلی خواهد بود و نمی‌توان امیدی به نتیجه آن داشت. منابع آگاه از تماس‌های جاری در داخل و خارج لبنان گزارش دادند که روز پنجشنبه به جز سلیمان فرنجیه و جهاد ازعور، نام یک نامزد سوم نیز مطرح خواهد شد و این نامزد نه «زیاد بارود» وزیر کشور اسبق لبنان است و نه «ژوزف عون» فرمانده ارتش؛ بلکه او نام شناخته شده‌ای است که جریان آزاد ملی قصد حمایت از وی را دارد.

بر اساس این گزارش، سفر «ژان ایو لودریان» نماینده «امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه به بیروت بعد از نشست روز چهارشنبه تایید می‌کند که در این جلسه رئیس جمهور انتخاب نخواهد شد و لودریان برای انجام رایزنی‌ها و بحث درباره نامزد سومی که قرار است معرفی گردد به لبنان سفر می‌کند.

در بحبوحه تنش‌های سیاسی در فضای داخلی لبنان، اخیرا برخی تحرکات خارجی نیز در رابطه با پرونده ریاست‌جمهوری این کشور انجام گرفت و گزارش‌ها نشان می‌دهد که تماس‌های فرانسه و عربستان درباره پرونده لبنان از سر گرفته شده است. در همین راستا «نزار العولا» مشاور دیوان پادشاهی عربستان به همراه «ولید البخاری» سفیر این کشور در بیروت دو روز قبل، ریاض را به مقصد پاریس ترک کردند.

بیش از 8 ماه است که کاخ ریاست‌جمهوری لبنان خالی مانده و بیش از 10 نشست پارلمانی بی‌ثمر برای انتخاب رئیس جمهور برگزار شده است. و هنوز هم بسیاری از طرف‌های لبنانی چشم به اقدامات خارجی دوخته‌اند. به ویژه اینکه تجربه ثابت کرده، پرونده سیاسی لبنان همیشه رمز عبور خارجی دارد و یک روند داخلیِ صرف محسوب نمی‌گردد. در این میان مسئله انتخاب رئیس جمهور به عنوان یکی از اصلی‌ترین ایستگاه‌های سیاسی لبنان همواره دستخوش جزر و مد بوده و مسیر طبیعی خود را طی نکرده است.

انتهای پیام/

- لینک کوتاه این مطلب

» تـسنــیــم نــیوز
تاریخ انتشار:23 خرداد 1402 - 8:59

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد