فرهنگ مهدویت در نظام فعلی حکومتی ما تا چه اندازه می تواند تأثیرگذار باشد؟

(بسم الله الرحمن الرحیم)
فرهنگ مهدویت در نظام فعلی حکومتی ما تا چه اندازه می تواند تأثیرگذار باشد؟

فرهنگ، مجموعه‌ای از نگرش‌ها، ارزش‌ها، هنجارها، رسوم و آداب، شعائر و اعمال خاص است که جامعه آنها را می‌پذیرد. فرهنگ مهدویت نیز مجموعه‌ای از آیین‌های اعتقادی، اخلاقی، رفتاری، مدیریتی، معرفتی، اجتماعی، فقهی و مانند آن است که پیامبر اکرم بر پایه وحی الهی آنها را برای هدایت انسان‌ها به ارمغان آورد. امامان معصوم علیه‌السلام این فرهنگ را به نسل‌های بعدی منتقل کرده‌اند که تبیین، تفسیر و تشریع آن در زمان کنونی به عهده وجود مقدس حضرت ولی‌عصر است. آن حضرت نیز در دوران هفتاد ساله غیبت صغرا از طریق سفیران خاص خود (نایب خاص) این مهم را به انجام رساند که در دوران کنونی (غیبت کبرا) مروجان دین و مراجع بزرگوار تقلید (نایبان عام) آن آموزه‌ها را منتشر می‌کنند.[۱] 
بنابراین الگوگیری و تأثیرپذیری از فرهنگ مهدویت برای تمام عصرها و نسل‌ها، کارگشا و کارساز است. برای نمونه، به دو اثر و ویژگی این فرهنگ اشاره می‌کنیم:
۱. احاطه علمی امام مهدی علیه‌السلام بر اعمال و احوال ما باعث می‌شود که مسئولان و مردم جامعه، امام را شاهد و ناظر بر اعمال خود ببینند و از گناهان فردی و اجتماعی بپرهیزند؛ زیرا می‌دانند او از گناهشان ناراحت می‌شود. علاوه بر آن، سعی می‌کنند تا با اعمال شایسته، زمینه خشنودی آن حضرت را فراهم سازند؛ زیرا می‌دانند او از کارهای نیکشان شادمان می‌شود.
بنابراین، فرهنگ مهدویت را می‌توان مایه حرکت و عمل صحیح در تمام طبقات نظام و جامعه دانست که تلاش و کوشش صحیح، اصولی و منطقی را در پی‌‌ می‌آورد.
۲. از ویژگی‌های دیگر فرهنگ مهدویت «امید» است. این ویژگی، برای تمام جوامع و نظام‌ها، از جمله نظام حکومتی ایران ضروری است و موجب دل‌گرمی خدمت‌گزاران نظام اسلامی در خدمت به خلق خدا و دین خدا می‌شود. 
آری، فرهنگ مهدویت، حرکت‌آفرین، امیدآفرین، تلاش‌زا و نشاط‌‌آور است و یأس، نومیدی، خستگی، وازدگی و پوچ‌گرایی را می‌زداید. این فرهنگ، دریچه‌ای به آینده‌ای روشن دارد.

پی‌نوشت‌ها
۱. فصل‌نامه انتظار، در شماره‌های ۱۱ و ۱۲، با چند تن از استادان حوزه و دانشگاه درباره فرهنگ مهدویت گفت‌وگویی کرده که برای روشن شدن این سؤال و جواب بسیار مفید است.
۲. معرفی منابع برای مطالعه: 
خورشید مغرب، محمدرضا حکیمی؛ استراتژی انتظار، اسماعیل شفیعی سروستانی.

- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:14 فروردین 1394 - 19:36

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد