سازمان ملل از ثبت بالاترین رکورد پناهجویان در دنیا خبر داد

آژانس پناهندگان سازمان ملل از رکورد جدید تعداد پناهجویان در دنیا به دلیل افزایش مناقشات و درگیری‌ها از جمله جنگ اوکراین خبر داد.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری به نقل از روزنامه "تاگس شاو" آلمان، تعداد پناهندگان در سراسر جهان به رکورد جدیدی رسیده است. بر اساس گزارش آژانس پناهندگان سازمان ملل، UNHCR، در پایان سال 2022، 108.4 میلیون نفر در دنیا در حال فرار از محل سکونت خود بودند. در ژوئن 2022، حدود 100 میلیون نفر در حال فرار بودند.

"فیلیپو گراندی"، کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، گفت که این ارقام فاجعه بار هستند. او گفت: این یک کیفرخواست از وضعیت جهان ما است. بحران ها بیشتر و بیشتر می شوند، اما به ندرت راه حلی وجود دارد. گراندی افزایش مجدد شمار پناهندگان را با جنگ های تازه آغاز شده برای مثال در سودان یا اوکراین توضیح داد. او گفت: این اعداد به ما می‌گویند که برخی افراد برای شروع درگیری‌ها خیلی سریع و برای یافتن راه‌حل بسیار کند هستند. نتیجه این شرایط ویرانی، آوارگی و رنج میلیون‌ها نفری است که به اجبار از خانه‌های خود آواره شده‌اند.

بر اساس گزارش کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، 62.5 میلیون نفر از این افراد آسیب دیده در داخل کشور خود به دنبال حمایت بوده اند. از سوی دیگر، 35.3 میلیون نفر از کشور خود به دلیل درگیری ها و آزار و اذیت گریخته اند. این شامل فلسطینی هایی نیز می شود که سازمان ملل از آنها مراقبت می کند. علاوه بر این، پناهجویان و افراد دیگری نیز وجود دارند که نیاز به حمایت دارند.

بر اساس این گزارش پناهجویان عمدتاً از سه کشور سوریه (6.5 میلیون نفر)، اوکراین و افغانستان هستند. ونزوئلا (5.4 میلیون) و سودان جنوبی (2.4 میلیون) پس از آن قرار می گیرند.

ترکیه با 3.6 میلیون نفر همچنان در رتبه اول مهم ترین کشورهای پذیرنده قرار دارد. ایران (3.4 میلیون)، کلمبیا (2.5 میلیون)، آلمان (2.1 میلیون) و پاکستان (1.7 میلیون) در رتبه های بعدی قرار دارند. به گفته کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، کشورهای فقیرتر اکثر پناهندگان را می پذیرند.

اکثر افرادی که مجبور به فرار می شوند می خواهند به خانه های خود بازگردند. در مجموع حدود شش میلیون نفر این طرح را عملی کردند و به وطن خود بازگشتند. 5.7میلیون نفر از آنها آواره داخلی (به عنوان مثال در داخل اتیوپی، میانمار یا سوریه) و حدود 340000 نفر در کشورهای خود (به عنوان مثال در سودان جنوبی، سوریه یا کامرون) آواره شده اند.

گراندی گفت که مهاجرت و پناهندگی نباید با هم جمع شوند. او گفت که اگر کشورهای ثروتمندتر راه های قانونی بیشتری را برای مهاجرت به افرادی که به دنبال کار در کشورهایی غیر از وطن خود هستند ارائه دهند، مهاجران کمتری درخواست پناهندگی خواهند داد. به گفته وی حق پناهندگی و حمایت های مشابه برای افرادی که از جنگ، درگیری، آزار و اذیت و خشونت فرار می کنند، محفوظ است. طبق کنوانسیون پناهندگان سازمان ملل همه کشورها موظف به پذیرش آنها هستند.

گراندی گفت، از آنجایی که هیچ مسیر قانونی مهاجرت وجود ندارد، سیستم های پناهندگی بیش از حد تحت فشار قرار دارند. با این حال، مقامات دلایل ارائه شده برای بسیاری از پناهجویان را برای فرار به رسمیت نمی شناسند. گراندی گفت، کسانی که به حمایت نیاز داشتند بدنام شدند. در آلمان در سال 2022، تقریبا 230000 تصمیم پناهندگی توسط تقریبا 50000 نفر رد شد.

گراندی همچنین ابراز نگرانی کرد که بحران فعلی در سودان گسترش یابد. به گفته وی صدها هزار پناهنده در کشورهای همسایه سرپناه پیدا کرده اند، اما شرق این کشور به عنوان قلمرو قاچاقچیان مردم شناخته می شود. گراندی گفت، اگر نظم و قانون به زودی در سودان برقرار نشود، این قاچاقچیان می توانند سودانی ها را در مسیرهای فرار به لیبی و فراتر از آن قرار دهند.

بر اساس گزارش کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، جنگ روسیه علیه اوکراین در سال 2022 باعث سریع ترین جابجایی پناهجویان از زمان جنگ جهانی دوم شد: بر اساس این گزارش، 5.7 میلیون نفر تا پایان سال 2022 در داخل مرزهای اوکراین آواره یا به خارج از کشور فرار کرده اند. در پایان سال 2022، در مجموع 108.4 میلیون نفر از آزار و اذیت، جنگ، خشونت، نقض حقوق بشر و پیامدهای تغییرات آب و هوایی فرار کردند که 19.1 میلیون نفر بیشتر از یک سال قبل است.

افزایش چشمگیر شمار تلفات پناهندگان در مسیرهای اروپا

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، در سال گذشته بیش از هر زمان دیگری از سال 2017، پناهجویان در مسیرهای فرار از خاورمیانه و شمال آفریقا جان خود را از دست دادند. همانطور که سازمان بین المللی مهاجرت (IOM) در گزارشی منتشر کرد، تقریباً 3800 مهاجر در بازه زمانی ژانویه تا دسامبر 2022 در این منطقه جان خود را از دست دادند. تعداد واقعی مرگ و میرها احتمالاً بسیار بیشتر است. با این حال، داده های رسمی وجود ندارد. تنها در سال 2017 تعداد مرگ و میرهای بیشتری مشاهده شد که 4255 نفر در این منطقه جان باختند.

مدیترانه مرگبارترین مسیر برای پناهندگان

بر اساس این گزارش مرگبارترین مسیر برای مهاجران، مسیر عبوری از دریای مدیترانه است: طبق گزارش IOM، تقریباً 2400 نفر در سال 2022 در این مسیر جان باختند که همچنین بیشتر از سال 2017بوده است. بیشتر تلفات در مسیرهای زمینی در این منطقه سال گذشته در کشور درگیر جنگ داخلی یمن رخ داد. بر اساس این گزارش، نزدیک به 800 نفر در مسیرهای مهاجرت در آنجا جان باختند. عثمان بلبیسی، مدیر منطقه ای IOM، گفت: تعداد هشدار دهنده تلفات در مسیرهای مهاجرت نیازمند توجه فوری و تلاش های هماهنگ برای بهبود ایمنی و امنیت مهاجران است.

در این شرایط روز یکشنبه کمیسیون اتحادیه اروپا چشم انداز کمک مالی تا سقف 900 میلیون یورو را برای کشور شمال آفریقا تونس برای مهار مهاجران در نظر گرفت. با توجه به افزایش تعداد مهاجران مدیترانه ای، بروکسل امیدوار است با تونس برای مقابله با قاچاقچیان انسان و گذرگاه های غیرقانونی کار موثرتری انجام دهد. اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد که 100 میلیون یورو برای عملیات جستجو و نجات و بازگرداندن مهاجران در دسترس خواهد بود.

وزرای کشورهای اروپایی هم در نشست اخیر خود بالاخره با رای اکثریت با طرح اصلاحات پناهندگی برای تشدید قواعد علیه پناهجویان به منظور مهار هجوم مهاجران به این اتحادیه موافقت کردند.

بر اساس این توافق رویه‌های پناهندگی در اتحادیه اروپا قرار است به میزان قابل توجهی تشدید شود.

به ویژه، آنها رویکرد بسیار سخت تری را برای برخورد با مهاجران بدون چشم انداز اقامت ارائه کردند. بر این اساس در آینده، افرادی که از کشورهایی که به زعم اتحادیه اروپا امن تلقی می‌شوند وارد می‌شوند، باید پس از عبور از مرز به مراکز پذیرش کاملاً کنترل شده مراجعه کنند. در آنجا معمولاً ظرف دوازده هفته این مسئله بررسی می‌شود که آیا متقاضی شانس پناهندگی دارد یا خیر. در غیر این صورت باید فوراً بازگردانده شود.

افزایش شمار کودکان پناهنده مفقود شده در آلمان
مفقود شدن حدود 1000 پناهنده در جزیره لسبوس یونان

انتهای پیام/

- لینک کوتاه این مطلب

» تـسنــیــم نــیوز
تاریخ انتشار:24 خرداد 1402 - 13:59

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد