نشست "انتخابات ترکیه از نگاه اندیشکده‌های بین‌المللی"؛ اردوغان مطلوب شرق و دردسر غرب

کارشناسان سیاسی درباره موضع رسانه‌های غرب و شرق درباره انتخابات ترکیه، تاکید داشتند که پیروزی اردوغان برای رسانه‌ها و کشورهای شرقی مطلوب بود اما برای غربی‌ها چندان خوشایند نبود.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری ، نشست "انتخابات ترکیه از نگاه اندیشکده های بین المللی" عصر روز چهارشنبه به همت سامانه تبادل رصد اندیشکده ها (رصدخونه)در خانه اندیشه ورزان جوان برگزار شد.

کشور ترکیه ,

خواجویی: از نظر سوریه، ترکیه با اردوغان یا کلیچدار اوغلو مانند ترکیه گذشته نخواهد بود

محمد خواجویی مدیر گروه مطالعات لبنان پژوهشکده تحقیقات استراتژیک خاورمیانه در این نشست با موضوع "انتخابات ترکیه از نگاه اندیشکده های حوزه شامات" گفت: تحلیلگران عرب از نوع نگاه کمال کلیچدار اوغلو رقیب اردوغان نسبت به غرب در موضوع غرب آسیا نگران بودند. بر این اساس، آنها هر دو گزینه یعنی اردوغان و کلیچدار اوغلو را برای منطقه دارای منافع و زیان هایی می دانستند.

وی افزود: در سوریه این تحلیل وجود داشت که بر مسند ترکیه، چه اردوغان بماند و چه کلیچدار اوغلو به قدرت برسد، ترکیه سابق را نخواهیم دید و آنکارا ناچار به بازگرداندن نیروهای نظامی خود از شمال سوریه است زیرا بستر اقدامات تهاجمی ترکیه در منطقه یعنی بهار عربی را دیگر نداریم.

این کارشناس مسائل منطقه ادامه داد: در سوریه چنین تحلیلی وجود دارد که ترکیه در آینده ای نه چندان دور ناچار به احیای روابط با سوریه و تجدید سیاستهای خود است.

خواجویی گفت: بجز قطر سایر کشورهای عربی نسبت به اردوغان نگاه محتاطانه ای داشتند. 

کشور ترکیه ,

عابدی: انتخابات ترکیه به اندازه انتخابات آمریکا برای روسیه اهمیت داشت

عفیفه عابدی پژوهشگر پژوهشکده تحقیقات راهبردی در این نشست با عنوان ارائه "انتخابات ترکیه از نگاه اندیشکده های روسی" اظهار داشت: در روسیه نیز مانند دنیا انتخابات ترکیه با هیجان دنبال می شد. درباره انتخابات ترکیه، دو خط خبری و رسانه ای در روسیه وجود داشت: یکی بدنبال خنثی سازی تبلیغات غربی علیه اردوغان بود و دیگری نگاه مثبت و محتاطانه نسبت به انتخاب اردوغان.

وی افزود: آنها به اندازه انتخابات آمریکا به این انتخابات توجه داشتند.

این کارشناس روسیه با بیان اینکه تحلیلگران روس معتقدند که ترکیه اردوغان طی سالهای اخیر تبدیل به شریک مهم روسیه در منطقه شده است، اظهار داشت: با توجه به اینکه اردوغان را تاجر مسلک می دانند بر این تاکید دارند که نمی توان به آن اعتماد کاملی داشت اما می توان با او معامله کرد.

عابدی جنگ اوکراین و نقش ترکیه برای روسیه در مقطع کنونی را بسیار مهم دانست و افزود: در فضای رسمی از پیروزی اردوغان استقبال شد و پیروزی او را یک پیروزی برای خود قلمداد کردند.

کشور ترکیه ,

قهرمانی: چین در روابط با ترکیه، کاهش استحکام ناتو و کنترل اویغورها را دنبال می کند

 محمد جواد قهرمانی پژوهشگر مسائل چین و شرق آسیا نیز در این نشست با عنوان ارائه، "انتخابات ترکیه از نگاه اندیشکده های شرق آسیا" گفت: روابط ترکیه و چین به 32 میلیارد دلار رسیده است و یک هزار شرکت چینی در ترکیه فعال هستند. طرفین در سال 2015 نیز پروژه همکاری در جاده ابریشم را امضا کردند.

وی افزود: اقتصاد و تجارت، استفاده از ترکیه برای مهار اویغورها، تحصیل تکنولوژی غربی از طریق ترکیه و نیز موضوع پاکستان در مقابل هند از جمله محورهای مورد توجه چین برای ارتباط با ترکیه است. چین به ترکیه به عنوان یک کشور توازن بخش در مقابل غرب نگاه می کند.

پژوهشگر مسائل چین با بیان اینکه کودتای 2016 موجب نزدیکی ترکیه و چین شد، گفت: پکن همچنین سیاست کاهش استحکام ناتو از طریق ترکیه را دنبال می کند.

قهرمانی ادامه داد: رسانه های چین به رشد ناسیونالیسم در ترکیه و فاصله مردم این کشور از غرب اشاره می کنند. آنها سیاستهای منطقه ای ترکیه را مطلوب غرب نمی دانند و از نظر مقامات رسمی چین، تداوم اردوغان بهتر از کلیچدار اوغلو بود.

وی همچنین روابط ترکیه و مالزی را رو به توسعه خواند و گفت: ترکیه، مالزی را دروازه ورود به آ سه آن می دانند و مالزی نیز چنین نگاهی به ترکیه دارد. اسلام به عنوان نقطه وحدت و همکاری 2 کشور است. 

پژوهشگر مسائل شرق آسیا با بیان اینکه نخست وزیر کنونی مالزی نگاه مثبتی به اخوان و در نتیجه به اردوغان دارد، اظهار داشت: اسلامگرایی حزب حاکم ترکیه، نقش بین المللی ترکیه، سیاست اقتصادی پر نوسان اردوغان و قطب بندی جامعه ترکیه از جمله مسائلی است که در رسانه های مالزی به آن پرداخته شده است.

قهرمانی همچنین در خصوص روابط ترکیه و اندونزی گفت: ترکها، اندونزیایی ها را الهام بخش خود می دانستند و همینطور بالعکس. متمرکز بودن قدرت در دست اردوغان، دو قطبی شدید جامعه ترکیه، فاصله کم پیروزی اردوغان و سیاست اقتصادی و چالش های ترکیه با غرب در رسانه های اندونزی مورد توجه بود.

وی در خصوص روابط ترکیه و ژاپن نیز با بیان اینکه ترکیه ژاپن را به عنوان یک عامل متوازن کننده در مقابل چین در نظر گرفته است، اظهار داشت: نگاه مشابه ژاپن و یونان در مناقشات دریایی از جمله چالش های روابط آنکارا-توکیو است. 

این کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: در این منطقه در جوامع بازتر از نظر رسانه ای، انتقاد به اردوغان بیشتر و در جوامع بسته تر، تمجید از او بیشتر بود.

کشور ترکیه ,

افتخاری: رسانه های غربی بر آینده غبار آلود ترکیه با اردوغان تاکید دارند

فردین افتخاری تحلیلگر حوزه امنیت ملی و سیاست گذاری خارجی با عنوان ارائه، "انتخابات ترکیه از نگاه اندیشکده های غربی" با بیان اینکه رسانه های آمریکایی تصویر سازی منفی علیه اردوغان داشتند در حالیکه اندیشکده ها تصویری متعادلتر داشتند، گفت: اندیشکده هایی مانند فارین پالیسی بر این اعتقاد بودند که اردوغان، ترکیه را از دموکراسی سکولار به اقتدارگرایی برده است.

وی افزود: در دور دوم بر حمایت از کلیچدار اوغلو و احتمال نپذیرفتن شکست از سوی اردوغان در صورت پیروزی کلیچدار اوغلو تاکید داشتند. اما با پیروزی اردوغان بر این خط متمرکز بودند که آینده نامعلومی در انتظار ترکیه و اردوغان است. 

این کارشناس مسائل آمریکا، انقلاب رنگی، بی ثباتی اقتصادی و شورش طبقاتی، دو قطبی شدن جامعه و اقتدارگرایی بیشتر اردوغان را از جمله عوامل مورد تاکید رسانه های آمریکایی خواند. 

افتخاری، توصیه به کلیچدار اوغلو برای حفظ ائتلاف علیه اردوغان و ایفای نقش دولت در سایه را از جمله دیگر محورهای رسانه های غربی دانست و افزود: از نظر این رسانه ها، کلیچدار اوغلو برنامه نداشت و اردوغان جامعه ترکیه را به خوبی می شناخت.

وی افزود: از نظر رسانه های آمریکایی، اردوغان در حوزه سیاست داخلی و خارجی تغییر راهبردی نخواهد داشت اما به سمت بهبود اوضاع داخلی و اقتصادی خواهد رفت. آنها توصیه می کنند که آمریکا با دولت اردوغان کار کند.

ارتضایی: ترجیح رژیم صهیونیستی، پیروزی کلیچدار اوغلو بود

محسن ارتضایی کارشناس مسائل رژیم صهیونیستی نیز در این نشست با بیان اینکه بقای اسلام سیاسی در ترکیه از نظر تل آویو یک تهدید است، گفت: ترجیح رژیم صهیونیستی این بود که کلیچدار اوغلو پیروز شود.

وی درباره روابط دو جانبه در دوره جدید اردوغان گفت: در گذشته تنش هایی بوده و هر دو طرف دیگر به آن سطح از تنش بازنمی گردند اما روابط خیلی خوبی را نیز نخواهند داشت. 

ارتضایی، پرونده قفقاز را برای هر دو طرف مهم خواند و افزود: مدیترانه شرقی، روابط یونان و رژیم صهیونیستی، مسئله فلسطین و تعامل با مصر از جمله پرونده های با پتانسیل تنش آفرین بین طرفین است.

این کارشناس مسائل رژیم صهیونیستی، تعاملات فرهنگی و اجتماعی 2 طرف را نیز رو به رشد خواند.

انتهای پیام/

- لینک کوتاه این مطلب

» تـسنــیــم نــیوز
تاریخ انتشار:25 خرداد 1402 - 17:59

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد