آشنایی با تشکیلات نظامی و مخفی ارتش رژیم صهیونیستی|8-یگان‌های سری نیروی دریایی اسرائیل

به فاصله کوتاهی از آغاز اشغالگری رژیم صهیونیستی در فلسطین، اسرائیلی‌ها که در هیچ یک از مرزهای دریایی و هوایی و زمینی احساس امنیت نداشتند به فکر تشکیل یگان‌های ویژه دریایی برای عملیات‌های خطرناک افتادند.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری ، ازآن‌جایی که رژیم موقت صهیونیستی بر مبنای زور و اشغالگری تأسیس شده است، تشکیلات نظامی و ایجاد یک ارتش مجهز در صدر اولویت‌های تصمیم‌سازان این رژیم قرار داشت و صهیونیست‌ها تحت حمایت آمریکا و متحدان اروپایی از همان ابتدا عمده تمرکز خود را معطوف به ساختار نظامی کردند و توجه چندانی به بخش اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و... نداشتند.

بر همین اساس ارتش رژیم اشغالگر یکی از ارکان اساسی این رژیم محسوب می‌شود که استراتژی امنیت داخلی اسرائیل بر پایه آن بنا شده است. ارتش رژیم صهیونیستی همچنین همواره به‌عنوان ابزار اصلی این رژیم برای سرکوب ملت فلسطین و غصب زمین‌های آنها مورد استفاده قرار گرفته است. سران صهیونیست از ابتدا با تکیه بر حمایت عظیم و نامحدود ایالات متحده، تلاش کردند شرایط لازم را برای تأسیس یک ارتش کارآمد با سلاح‌های پیشرفته فراهم کنند و در این میان همواره روی حمایت‌های مالی هنگفت آمریکا حساب باز کرده‌اند.

در واقع صهیونیست‌ها که به ماهیت رژیم جعلی خود آگاه بودند و می‌دانستند برای بقا باید همواره درحال جنگ باشند، اصرار زیادی بر تجهیز ارتش خود به انواع سلاح‌های مدرن و پیشرفته داشتند و همان‌طور که گفته شد به این منظور حساب زیادی روی آمریکا باز می‌کردند و هنوز هم این گونه است. سران رژیم اشغالگر همچنین اقدامات زیادی در سطح حمایت روانی و آماده‌سازی روحیه نظامیان و سربازان جهت مشارکت در جنگ‌های زمینی انجام دادند اما در این زمینه ناکام بودند؛ چرا که اغلب جوانان صهیونیست که در جریان مهاجرت یهودیان وارد فلسطین اشغالی شده‌اند، خود را متعلق به این سرزمین نمی‌دانند و انگیزه‌ای برای دفاع از آن ندارند.

خودکشی، فرار از خدمت، دزدی در ارتش، نافرمانی و درگیری با فرماندهان و... همگی ناشی از همین احساس بی‌انگیزگی میان سربازان در ارتش رژیم صهیونیستی است، این وضعیت به‌ویژه بعد از شکست سنگین این ارتش در جنگ جولای 2006 با حزب‌الله به‌مراتب بدتر شد و ضربه بزرگی که نیروی زمینی ارتش اسرائیل دریافت کرد موجب شد نظامیان این رژیم در جنگ 2008 و 2009 با نوار غزه نتوانند وارد نبرد زمینی شوند.

ترس و وحشت میان عناصر نیروی زمینی ارتش اسرائیل در هریک از جنگ‌های این رژیم با مقاومت فلسطین بعد از جنگ جولای کاملاً مشهود بود و به همین منظور فرماندهی ارتش تصمیم گرفت برای تشویق نظامیان به حضور در درگیری‌های زمینی، برای هریک از یگان‌های نیروی زمینی یک خاخام استخدام کند، اما هیچ یک از این اقدامات نتیجه نداشت و به‌مرور فرماندهان ارتش اسرائیل از نیروی زمینی ناامید شده عمده تمرکز خود را معطوف به نیروی هوایی و تجهیز آن کردند، به همین دلیل نیروی زمینی ارتش رژیم صهیونیستی به «پاشنه آشیل» این ارتش معروف شده است.

ازآن‌جایی که شناخت دشمن به‌ویژه در سطح تشکیلات نظامی و نقاط ضعف و قوت آن نقش مهمی در پیروزی در هر جنگی دارد، سعی داریم در مقاله‌ای چندشماره‌ای به معرفی بخش‌های مختلف تشکیلات نظامی و امنیتی و ساختار ارتش رژیم صهیونیستی بپردازیم.

یگان ماموریت‌های زیر آب

این یگان در دهه 1960 تحت عنوان یک یگان سری و مستقل در نیروی دریایی ارتش رژیم صهیونیستی تاسیس شد و در دهه 70 میلادی به یگان شایتت 13 پیوست و در آن ادغام شد. اما در دهه 80 نیروی دریایی ارتش رژیم صهیونیستی احساس کرد که برای ماموریت‌های دریایی نیاز به یک یگان مستقل دارد و اقدام به تاسیس یگانی کرد که در پایگاه نیروی دریایی در منطقه حیفا مستقر شد.

به این ترتیب یگان ماموریت‌های زیر آب توسط نیروی دریایی ارتش اسرائیل تشکیل شد که مسئول انجام ماموریت‌های ویژه در زیر آب بوده و عناصر آن باید در زمینه غواصی و تامین و انتقال تجهیزات در زیر دریا تخصص داشته باشند. عناصر این یگان همچنین در عملیات‌های تصفیه آب و تعمیر کشتی‌های زیرزمینی نیز مهارت دارند و هرازگاهی در چندین عملیات پیشگیرانه در کنار یگان شایتت 13 با کشتی‌های موشک‌انداز در نیروی دریایی اسرائیل شرکت می‌کنند.

آشنایی با تشکیلات نظامی و مخفی ارتش رژیم صهیونیستی| 3- بزرگترین یگان تروریستی اسرائیل
آشنایی با تشکیلات نظامی و مخفی ارتش رژیم صهیونیستی|4- عملیاتی که برادر نتانیاهو را به کام مرگ کشاند
آشنایی با تشکیلات نظامی و مخفی ارتش رژیم صهیونیستی|1 ـ جوخه ترور اسرائیل در قالب «یگان‌های ویژه و سری»
آشنایی با تشکیلات نظامی و مخفی ارتش رژیم صهیونیستی|2 ـ یگان‌های جاسوسی اسرائیل

عناصر این یگان در عملیات‌های زیر آب مهارت و تخصص بالایی دارند و به شکل تخصصی در حوزه غواصی، جوشکاری و برش زیر آب، خنثی سازی بمب زیر آب، تعمیرات زیر آب، عملیات نجات، عکاسی، ناوبری، غواصی و ... آموزش می‌بینند. طبق گزارش‌های مطبوعاتی رژیم صهیونیستی، غواصان حرفه‌ای در یگان ماموریت‌های زیر آب، آمادگی بالایی برای انجام ماموریت غواصی و عملیات‌های پیچیده در آب تا عمق 90متری دارند و از توانایی زیادی در زمینه مهندسی جنگ و انفجارهای دریایی و خنثی کردن بمب‌ها برخورداند که یکی از خطرناک‌ترین عملیات‌ها زیر آب است.

نیروهای این یگان از تجهیزات پیشرفته غواصی از جمله ربات‌های غواصی ، کشتی‌های مجهز به تجهیزات پیشرفته غواصی و ... استفاده می‌کنند. از آنجایی که کار در زیر آب بسیار خطرناک است، هنگام انجام هر عملیات غواصی توسط این یگان، یک تیم برای ارائه خدمات به غواصان، حفظ ایمنی آنها و آماده شدن برای مواقع اضطراری، شیرجه در آب و کمک فوری به غواص در صورت بروز هر موقعیت اضطراری وجود دارد.

راه‌های مختلفی برای عضویت در یگان ماموریت‌های زیر آب وجود دارد که یکی از آنها گذراندن دوره آموزشی برای افسران نیروی دریایی یا از طریق گذراندن دوره در یگان شایتت 13 یا عضویت در یگان تکاوران دریایی و یا ارائه درخواست به نیروی دریایی ارتش رژیم صهیونیستی است. اما پذیرش در این یگان شامل یک دوره ثبت نام سخت است که بیش از 2 روز طول می‌کشد و پذیرفته‌شدگان تحت معاینات روانی، روانشناختنی-فنی و معاینات دقیق پزشکی قرار می‌گیرند.

قابل توجه است که یگان ماموریت‌های زیر آب علی‌رغم کوچک بودن، بسیار حرفه‌ای است و تعداد زیادی سرباز به شکل دائمی در آن فعالیت می‌کنند. فرآیند آموزشی در این یگان یک سال کامل طول می‌کشد و دوره‌ای بسیار حرفه‌ای و سخت است و به دو نیمه تقسیم می‌شود که نیمه اول بسیار استرس‌زا و دشوار است و نیمه دوم کمی راحت‌تر می‌شود. در طول سال افراد در ماموریت‌های مختلف تحت آموزش قرار می‌گیرند و برای تیراندازی با تفنگ‌های فردی، غواصی‌های شبانه‌روزی، شنا در مسافت‌های طولانی و ناوبری زیر آب و غواصی طولانی آموزش می‌بینند.

افراد برای پذیرفته شدن در این یگان باید از نظر رزمی 82 درصد سلامتی داشته باشند و کسانی که مشکلاتی چون فشار و بیماری‌های گوش و .. دارند پذیرفته نمی‌شوند.

یگان باله‌های دریایی

این یک یگان دریایی مختلط در ارتش رژیم صهیونیستی است که در هماهنگی کامل با یگان کماندویی دریایی یعنی شایتت 13 برای تامین امنیت دریایی رژیم صهیونیستی کار می‌کند. عناصر این یگان از نظر تخصص در زمینه غواصی و انجام عملیات‌های دفاعی در دریا متمایز هستند؛ تا جایی که برای مدیریت جنگ دریایی روی انواع کشتی‌ها در سراسر جهان آموزش می‌بینند.

یگان باله‌های دریایی در سال 1977 توسط نیروی دریایی رژیم صهیونیستی با هدف کم کردن بار یگان شایتت 13 تاسیس شد و ماموریت آن محافظت از بنادر فلسطین اشغالی بود. عناصر این یگان برای انجام ماموریت‌های متعدد در حوزه دفاع و حمله و نیز ماموریت‌های امنیتی به ویژه در مرزهای دریایی آموزش می‌بینند.

یگان مذکور متشکل از تیم‌های گشت موتوری شامل شناورهای غواصی و دیگر تجهیزات دفاعی است. علی‌رغم اینکه یگان باله‌های دریایی از نظر ماهیتی مشابه سایر یگان‌هاست اما عناصر آن در همه ماموریت‌های نظامی نیروی دریایی شرکت می‌کنند و فرمانده آن افسری با درجه سروانی است. زمانی که افراد به این یگان می‌پیوندند، برای مدت بیش از هشت ماه، دوره‌های ارتباطات، کشف مین در دریا، دفاع شخصی، استفاده از سلاح‌های دریایی، ناوبری و رانندگی کشتی و انجام عملیات‌های دفاعی شامل غواصی و استفاده از قایق‌های لاستیکی و کوچک را می‌گذرانند.

ماموریت اصلی یگان باله‌های دریایی، حفاظت از امنیت بنادر دریایی نظامی و تجاری است.

ادامه دارد....

- لینک کوتاه این مطلب

» تـسنــیــم نــیوز
تاریخ انتشار:29 خرداد 1402 - 9:59

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد