مقام حزب‌الله: ما از نامزدی حمایت می‌کنیم که برنامه و چشم‌انداز سیاسی مشخصی دارد

معاون رئیس شورای اجرایی حزب‌الله اعلام کرد که سلیمان فرنجیه صرفا نامزد حزب‌الله و جنبش امل نبوده و او یکی از اسامی مطرح شده به عنوان نامزد طبیعی ریاست‌جمهوری میان مسیحیان است.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری ، شیخ «علی دعموش» معاون رئیس شورای اجرایی حزب‌الله طی سخنانی در یک مراسم یادبود به پرونده ریاست‌جمهوری لبنان اشاره و اعلام کرد که «سلیمان فرنجیه» رئیس جریان المرده نامزد طبیعی ریاست‌جمهوری بوده و نام وی همواره در میان اسامی مطرح شده بین مسیحیان وجود داشته است. بنابراین بی‌انصافی است که بگوییم جنبش امل و حزب‌الله می‌خواهند فرنجیه را به عنوان نامزد مورد نظر خود به لبنانی‌ها تحمیل کنند.

ما از نامزدی حمایت می‌کنیم که برنامه و چشم‌انداز سیاسی مشخصی دارد

شیخ دعموش تاکید کرد که ما از یک کاندیدای طبیعی و جدی که چشم‌انداز و برنامه مشخصی دارد و نیز دارای پروژه‌ای توافقی است که تضمین کننده مشارکت مؤثر همه نیروهای سیاسی می‌باشد، حمایت می‌کنیم و در بسیاری از مسائل اقتصادی و سیاسی و نیز موضوعات مربوط به مقاومت و آرمان فلسطین و روابط با سوریه با او موافقیم. این حق طبیعی ماست که از نامزدی که در این مسائل و بسیاری از مسائل ملی با او توافق داریم حمایت کنیم.

این مقام حزب‌الله ادامه داد، از نظر ما سلیمان فرنجیه شخصیتی است که با همه در داخل و خارج ارتباط خوب و موثر دارد و می‌تواند پرونده‌های حساسی که مورد توجه همه لبنانی‌هاست، همچون پرونده آوارگان سوری و نفت و گاز و دیگر پرونده‌های اصلی کشور را حل کند. ما و همه متحدانمان به نامزد مورد نظر خود اطمینان داریم و مانند تیم مقابل مانور نمی‌دهیم. بنابراین همه ما به سلیمان فرنجیه رای می‌دهیم؛ زیرا حمایت ما از وی یک حمایت مشروط و مرحله‌ای نیست، بلکه ما و متحدانمان بر اساس چشم‌انداز و برنامه سیاسی مشخص برای حمایت از فرنجیه توافق کرده‌ایم.

معاون رئیس شورای اجرایی حزب‌الله تصریح کرد، این درحالی است که تیم مقابل هیچگونه برنامه روشنی که بتواند با آن دیگران را قانع کند ندارد و آنها تنها نامزد مورد نظر خود را برای این معرفی کرده‌اند که راه را به روی سلیمان فرنجیه ببندند و این اوج بی‌توجهی به جایگاه ریاست‌جمهوری در لبنان و پروژه ساخت کشور است.

بسیاری از نمایندگانی که به نامزد تیم مقابل رای دادند تحت فشار و تهدید بودند

وی افزود، بسیاری از نمایندگانی که به نامزد تیم مقابل رای داده‌اند می‌گویند که تحت فشار قرار داشتند و برخی نیز تهدید به مجازات و اخراج از فراکسیون خود شده‌اند. این درحالی است که حتی یک مورد نیز در بین نمایندگانی که به سلیمان فرنجیه رای داده‌اند نمی‌بینیم که تحت فشار بوده باشند. طرف مقابل باید اعتراف کند که از جلسه گذشته پارلمان نتوانسته است به اهداف خود دست یابد و در روشی که دنبال کرده تجدید نظر کند، زیرا این روش به نتیجه نمی رسد؛ بلکه موجب اتلاف وقت بیشتر و پیچیده‌تر شدن بحران سیاسی است.

حزب‌الله: بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و پرونده آوارگان در لبنان ربطی به اروپا ندارد
مقام حزب‌الله: تنها با گفتگو می‌توان به خلأ سیاسی بزرگ در لبنان پایان داد
باسیل: به مقاومت و راهبرد دفاعی لبنان پایبندیم/ وارد صف‌بندی علیه حزب‌الله نمی‌شویم

شیخ دعموش در ادامه گفت که رئیس جمهور متعلق به همه لبنانی‌هاست و نه صرفا مسیحیان. بنابراین هیچکس نمی‌تواند به تنهایی برای انتخاب رئیس جمهور تصمیم بگیرد و ما خواستار گفتگو و تفاهم بی قید و شرط بین همه نیروهای سیاسی برای توافق بر سر انتخاب رئیس جمهور هستیم. بعد از اتفاقاتی که در 12 جلسه پارلمان رخ داد زمان آن رسیده که تیم مقابل متوجه شود روش‌هایی که در روند سیاسی کشور اتخاذ کرده، شکست خورده و به نتیجه نرسیده است و گفتگو و اجماع تنها راه حل بحران‌ها می‌باشد؛ در غیر این صورت وقت را تلف می‌کنیم.

«حسن عزالدین» نماینده فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان نیز طی سخنانی به همین منظور اعلام کرد، ما یک منطق و موضع قوی داریم که همواره خواستار آن بوده‌ایم و آن محافظت از کشور و ساختن آن است. امروز اولویت با نجات کشور از فروپاشی بوده و همه باید برای تسریع در روند انتخاب رئیس جمهور و برون‌رفت از بحران پیچیده اقتصادی با هم توافق کنند.

وی گفت، آنچه در جلسه روز چهارشنبه رخ داد موید ضرورت گفت‌وگو است که کلید عملی خروج از بن بست می‌باشد و در این زمینه ما نمایندگان را به گفت‌وگوی جدی و مسئولانه فرا می‌خوانیم و همه باید برای ایجاد فضایی آرام که به تقویت گفتگوی ملی کمک‌ می‌کند، همکاری نمایند.

به گزارش ، روز چهارشنبه هفته گذشته دوازدهمین جلسه پارلمان لبنان برای انتخاب رئیس جمهور برگزار شد اما همانطور که پیش‌بینی می‌شد در سایه عدم اجماع و توافق میان احزاب سیاسی مربوطه این جلسه نیز بی‌حاصل بود. بر اساس شمارش آرا، جهاد أزعور 59 رای، سلیمان فرنجیه 51 رای و زیاد بارود 7 رای کسب کردند. بدین ترتیب هیچ یک از نامزدها نتوانستند حائز کسب 65 رای برای انتخاب رئیس جمهور شوند.«سلیمان فرنجیه» رئیس جریان المرده نامزد مورد حمایت حزب‌الله و جنبش امل و «جهاد ازعور» وزیر پیشین لبنانی نامزد مورد حمایت جریان آزاد ملی و حزب نیروهای لبنانی می‌باشد.

الیاس بوصعب، معاون رئیس پارلمان لبنان اعلام کرد،ما باید شروع به جستجوی راه حل‌ها کنیم و درسی که از دوازدهمین نشست پارلمان گرفتیم این بود که گفتگو بهترین راه است. اگر پارلمان قادر به انتخاب رئیس جمهور نباشد و انتظار ملت را برآورده نکند و اگر احزاب نتوانند باهم گفتگو کنند، بهترین راه حل رفتن به سمت برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی است و همه باید مسئولیت خود را بپذیرند.

انتهای پیام/

- لینک کوتاه این مطلب

» تـسنــیــم نــیوز
تاریخ انتشار:29 خرداد 1402 - 9:59

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد