تاکید عربستان بر لزوم یافتن راه‌حل سیاسی برای بحران سودان

وزیر امور خارجه عربستان سعودی در جریان کنفرانسی که برای کمک به سودان برگزار شد بر لزوم یافتن راه‌حل سیاسی برای بحران این کشور تاکید کرد.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری ، « فیصل بن فرحان بن عبدالله» وزیر امور خارجه عربستان سعودی،  بر تمایل کشورش برای ایستادن در کنار مردم سودان و ادامه تلاش‌ها  برای یافتن راه حل سیاسی برای  بحران  این کشور تاکید کرد.

فیصل بن فرحان در  جریان کنفرانسی  که با مشارکت قطر، مصر، آلمان، دفتر هماهنگ‌کننده کمک‌های انسان‌دوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) و کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل متحد برای کمک به سودان برگزار شد،  اعلام کرد که عربستان موفق به دستیابی به توافقی بین طرفین درگیر و اعلام آتش‌بس بشردوستانه متعدد شد. آخرین مورد آن روز یکشنبه به مدت 72 ساعت اجرا شد و امیدواریم که  این تلاش‌ها در حفاظت از غیرنظامیان و رساندن کمک به آسیب‌دیدگان موفقیت آمیز باشد.

وزیر امور خارجه عربستان تصریح کرد که عربستان سعودی در ماه مه گذشته میزبان طرف‌های درگیر در سودان بود و از  دو طرف خواست تا سطح  تنش در سودان را کاهش دهند.

 وی در ادامه تاکید کرد که  عربستان سعودی، دولت و مردم  آن  بر اساس اصول مبنی بر حمایت و امداد رسانی به ملت سودان از ابتدای بحران تاکنون از هیچ کوششی دریغ نکرده‌اند. عربستان سعودی تاکنون با 13 هواپیما و 2 کشتی کمک‌های بشردوستانه به سودان رسانده و یک کمپین نیز آغاز کرده است.

وزیر امور خارجه عربستان سعودی تصریح کرد که  از ابتدای بحران سودان، کشورش اولین تخلیه دریایی اتباع کشورهای دیگر در سودان را آغاز کرد که به خروج 8455  ملیت مختلف از 110 کشور  کمک کرد.

وی با تاکید بر اهمیت احیای مسیر کار بشردوستانه، حفاظت از غیرنظامیان و امدادگران و ایمن کردن  مسیرها  برای رسیدن کمک‌های اولیه، خواستار تقویت تلاش‌ها برای ترغیب همگان به ارائه حمایت‌های لازم برای کمک‌های اولیه  با هدف کاهش درد و رنج مردم سودان شد.

«مارتین گریفیتس» دستیار دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه و هماهنگ کننده کمک‌های اضطراری در پایان کنفرانس آنلاین اعلام کرد که کمک کنندگان بین المللی متعهد به ارائه 1.5 میلیارد دلار کمک به سودان و کشورهای همسایه میزبان پناهجویان این کشور شدند.

عربستان در 19 ژوئن 2023 کنفرانسی با مشارکت قطر، مصر، آلمان، دفتر هماهنگ‌کننده کمک‌های انسان‌دوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) و کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل متحد برگزار برای کمک به سودان برگزار کرد.

توافق طرف‌های درگیری در سودان بر سر آتش‌بس 3روزه
آنتونیو گوترش: سودان به یک فاجعه تبدیل شده است
عربستان کنفرانس کمک به سودان برگزار می‌کند

پیش از این عربستان سعودی و ایالات متحده با صدور بیانیه‌ای از بازگشت طرفین درگیر در سودان به اقدامات خشونت‌آمیز بلافاصله پس از پایان دوره آتش‌بس ابراز تاسف و اعلام کردند که راهکار نظامی برای درگیری غیرقابل قبول است و این اقدامات را محکوم می‌کنند و خواستار توقف فوری آنها هستند.

تاکنون چندین بار آتش‌بس در سودان اعلام شده است، اما طرف‌های درگیر به‌طور مداوم آن را نقض می‌کنند.

درگیری میان نیروهای واکنش سریع و نیروهای ارتش سودان وارد سومین ماه خود شده است.

درگیری‌های مسلحانه در سودان از 15 آوریل (26 فروردین) میان نیروهای ارتش و نیروهای واکنش سریع بر سر قدرت آغاز شده است و میانجیگری‌های بین‌المللی برای پایان دادن به آن و نشستن طرف‌های درگیر بر سر میز گفت‌‌وگوها در جده عربستان سعودی تاکنون ثمری نداشته است.

سازمان ملل اخیراً بارها هشدار داده بود که این کشور در آستانه یک فاجعه بزرگ است و بخش درمانی روز به روز ضعیف‌تر و نابه‌سامان‌تر می‌شود.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد دیروز دوشنبه در آغاز کنفرانس هماهنگی کمک‌های بشردوستانه به سودان در ژنو هشدار داد که سودان با سرعتی بی‌سابقه در حال غرق شدن در مرگ و ویرانی است و می‌تواند به سرعت به محل بی‌قانونی و گسترش ناامنی در منطقه تبدیل شود.

گوترش گفت: وضعیت در دارفور و خارطوم «فاجعه‌بار» است. جنگ شدید است، مردم در خانه‌ها و خیابان‌ها مورد حمله قرار می‌گیرند. بیش از دو ماه از شروع جنگ می‌گذرد و در طی این مدت دو میلیون نفر مجبور به ترک خانه‌های خود برای پناه بردن به مناطق امن‌تر سودان یا خارج از مرزها شده‌اند، و نزدیک به نیم میلیون نفر از مرزها به کشورهای همسایه پناه برده‌اند.

با ادامه درگیری‌ها در سودان و لجاجت طرف‌های درگیر برخی کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی و آفریقا برای حل‌ بحران سودان تلاش‌های جدی انجام دادند.

درگیری‌های اخیر سودان تاکنون بیش از یک‌هزار و 800 کشته به‌جای گذاشته است و سازمان ملل اعلام کرده است که بیش از یک‌میلیون نفر داخل این کشور آواره شده‌اند، علاوه بر آن 300 هزار سودانی به کشورهای همسایه پناه برده‌اند.

زیان‌های سنگینی به خارطوم پایتخت سودان وارد شده است و آنهایی که هنوز در پایتخت مانده‌اند زیر حملات هوایی و درگیری شدید و غارت و چپاول به‌سر می‌برند.

منابع بیمارستانی اعلام کردند: بیمارستانها امن نیستند و کادر درمانی امنیت ندارند و علاوه بر آن شاهد کمبود تجهیزات و اقلام پزشکی هستیم.

منابع سودانی همچنین به نقض شدید حقوق بشر در خارطوم و دارفور از تجاوز گرفته تا جذب اجباری کودکان اشاره کردند.

انتهای پیام/

- لینک کوتاه این مطلب

» تـسنــیــم نــیوز
تاریخ انتشار:30 خرداد 1402 - 14:59

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد