تحلیل تحولات فلسطین|عملیات «جنین» بیانگر انتقال از عملیات فردی به عملیات جمعی در «کرانه باختری» است

یک تحلیلگر مسائل غرب آسیا تاکید می‌کند که عملیات روز دوشنبه مقاومت در جنین و ضربه سنگینی که به ارتش رژیم صهیونیستی وارد کرد، بیانگر انتقال از وضعیت فردی به جمعی در کرانه باختری است.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری ، «حسین رویوران» تحلیلگر مسائل فلسطین و معاون بین الملل جمعیت دفاع از ملت فلسطین در نشست بررسی آخرین تحولات مربوط به مسئله فلسطین گفت این سئوال ممکن است مطرح شود که علت سفر رهبران جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی به ایران به صورت همزمان چیست؟ برخی می‌گویند شاید برای رفع اختلافات بوده، اما من شخصا اختلافی میان آنها نمی‌بینم و چیزی به نام مصالحه و آشتی اصلا مطرح نیست، زیرا وجود اتاق عملیات مشترک نشان می‌دهد که در بالاترین سطح میان رهبران دو جنبش هماهنگی وجود دارد. اما تحولات فلسطین اقتضا می‌کند که هماهنگی در سطوح سیاسی و بقیه سطوح صورت گیرد. شاید عملیات روز دوشنبه در جنین واقع در کرانه باختری و موفقیت مقاومت در آسیب رساندن به هفت نفربر زرهی که اسرائیل ادعا می‌کرد حتی با آر پی چی هم از بین نمی‌رود، نقطه انتقال از عملیات فردی به عملیات جمعی در کرانه باختری است.

الگوگیری جوانان فلسطینی از حزب‌الله؛ معادله جدیدی که «جنین» ترسیم کرد
آسیب دیدگی بالگرد آپاچی ارتش اسرائیل در درگیری‌های جنین
دبیر کل جهاد اسلامی: آنچه در جنین رخ داد به جنگ وحدت جبهه‌ها مرتبط است

به گفته این تحلیلگر، مقاومت در نوار غزه به صورت جمعی و گروهی فعالیت می‌کند، ولی مقاومت در کرانه باختری تا پیش از عملیات جنین به صورت فردی بود و با عملیات  اخیر از وضعیت فردی به جمعی منتقل شده که تحولی بزرگ در کرانه باختری به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه، رهبران گروه‌های مقاومت باید خود را برای شرایط جدید آماده کنند، خاطر نشان کرد کرانه باختری همان مسیری را می‌رود که نوار غزه رفته است و به گفته خود صهیونیست‌ها اگر به ساخت موشک دست پیدا کند، قطعا معادلات تغییر خواهد کرد.رژیم صهیونیستی از سال 1948 تا کنون همچنان با مشت آهنین با فلسطینیان برخورد می‌کند و این جنایات همچنان ادامه دارد به طوری که نیمی از جامعه فلسطینی در کرانه باختری طی این سال‌ها به زندان‌های رژیم صهیونیستی افکنده شدند و از سه میلیون نفر جمعیت این منطقه، حدود یک و نیم میلیون طعم اسارت در زندان‌های رژیم را چشیده‌اند.

رویوران ادامه داد نکته دیگر اینکه طی این سال‌ها نسل چهارم فلسطین نسبت به نسل اول آرمان‌گراتر و باصلابت‌تر و بااراده‌تر و بابصیرت‌تر است و  اجماعی که درباره مقاومت شکل گرفته قابل قیاس با گذشته نیست و این نشان می‌دهد که نسل فعلی فلسطین می‌تواند کار اسرائیل را یکسره کند.

در آن سو اما رژیم صهیونیستی همچنان با بحران داخلی فزاینده دست و پنجه نرم می‌کند، تظاهرات علیه کابینه نتانیاهو هفته بیست و چهارم خود را هم پشت سر گذاشت. اختلافات و بحران سیاسی داخلی در رژیم اشغالگر همچنان ادامه دارد. از سوی دیگر موج تمرد در ارتش رژیم هم گسترش یافته به طوری که حدود 24 درصد نیروهای ذخیره در محل خدمت حاضر نمی‌شوند. در رژیم صهیونیستی، مردها تا پنجاه سالگی و زن‌ها تا چهل و پنج سالگی باید هر سال یک ماه در خدمت نظامی اجباری فعالیت کنند.

وی در ادامه گفت نکته دیگر اینکه، نتانیاهو و همپیمانانش از جمله بن غفیر بحث تقسیم زمانی و مکانی مسجدالاقصی را مطرح کرده‌اند که چنین مسئله‌ای احتمال ورود غزه و حزب الله و حتی دیگر گروه‌ها را به نبرد با اشغالگران افزایش می‌دهد، زیرا مسجدالاقصی خط قرمز به شمار می‌رود.نتانیاهو با مطرح کردن مسئله مسجدالاقصی و مسائلی همچون ساختن هیکل و گاو قرمز تلاش می‌کند از بحران سیاسی داخلی عبور کندو فرار رو به جلو داشته باشد.

این تحلیلگر مسائل فلسطین خاطر نشان کرد نکته بعدی این است که اسرائیل اخیرا رزمایشی ده روزه برگزار کرد که آخر این رزمایش مشخص شد تعداد زیادی سلاح ناپدید شده است، در نقب اشغالی هم چندین کلت و مسلسل ناپدید شده بود، اینها نشان می‌دهد آن کسی که باید امنیت برقرار کند، خودش امنیت ندارد و نمی‌تواند امنیت خود را فراهم کند چه به برسد به اینکه بخواهد امنیت جامعه صهیونیستی را تامین کند.اخیرا رخدادهای زیادی در رژیم صهیونیستی رخ داده همچون سرقت سلاح و وجود مافیاهای تجارت مواد مخدر و سلاح که این امر فرصتی برای مقاومت به شمار می‌رود.

رویوران در ادامه گفت یکی از موضوعاتی که اسرائیل خیلی از آن وحشت دارد، وجود اردوگاه‌های آوارگان است که به دلیل شرایط خاص خود یکی از بهترین مکان‌ها برای استتار امکانات مقاومت است، اسرائیل روز دوشنبه یقین پیدا کرد که فلسطینیان بسته‌های انفجاری هم در اختیار دارند و هم امکاناتی در اختیار دارند که توانستند بالگردهایشان را هدف قرار دهند.اتفاقی در حال افتادن است که قطعا اردوگاه‌ها در آن نقش اساسی ایفا خواهند کرد و اسرائیل با حمله به این مکان‌ها به دنبال مهار آن است، اما تحولات جنین، شکست اسرائیل را نشان داد.

وی افزود طی سال‌های اخیر شاهد بودیم که اروپایی‌ها مجبور شدند با حماس وارد گفتگو شوند و یا چین و روسیه از گروه‌های مقاومت دعوت کردند و این نشان می‌دهد که مقاومت تبدیل به پدیده‌ای شده است که کشورهای جهان را وادار به تعامل به آن کرده است و آنها به این جمع بندی رسیده‌اند که مقاومت به یک بازیگر اساسی تبدیل شده که باید با آن تعامل کنند.

سید مجتبی ابطحی دبیرکل کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه فلسطینِ مجلس شورای اسلامی در  ادامه این نشست که به میزبانی جمعیت دفاع از ملت فلسطین برگزار شد، گفت تحولات در سطح منطقه و داخل فلسطین به گونه‌ای است که اسرائیل از همان چیزی که وحشت داشت، همان چیز در حال محقق شدن  است. یک زمانی بود که در کل نوار غزه، تنها یک سلاح کلت کمری وجود داشت و شهید احمد یاسین بنیانگذار جنبش حماس به صورت چرخشی زمان تعیین می‌کرد که هر بیست و چهار ساعت تنها سلاح موجود در آن زمان در  دست چه کسانی باشد، اما امروز روند اوضاع در نوار غزه کاملا فرق کرده و غزه کاملا معادلات را تغییر داده و مسلح شده است.

وی افزود زمانی بود که ارتش رژیم صهیونیستی با هر تهدیدی در سرتاسر مرزهای اشغالی با حمله نظامی مقابله می‌کرد، اما اکنون به مرحله‌ای رسیده که به زعم خود برای مهار جنبش حزب الله در داخل اراضی اشغالی 1948، رزمایش نظامی برگزار می‌کند که چگونه با حملات حزب الله مقابله کند.

دبیرکل کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه فلسطینِ مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به حضور میلیون‌ها آواره فلسطینی در حدود 60 کشور جهان، آن را ظرفیت بزرگی برای فلسطین و آینده آن قلمداد کرده که فلسطینیان باید از آن به نحو احسن استفاده کنند.

ابطحی گفت تحولات نشان می‌دهد که اراده الهی بر آن قرار گرفته که فصل جدیدی در سطح منطقه به ویژه فلسطین گشوده شود و همه دوستداران فلسطین و مقاومت به یاری خداوند باید خود را آماده کنند تا پیروزی‌های بزرگی را در حوزه فلسطین و منطقه شاهد باشند.

احمد رضا روح الله زاد تحلیلگر مسائل غرب آسیا هم در سخنانی گفت عملیات روز دوشنبه در جنین نشان داد که نظامیان رژیم صهیونیستی در کمین‌هایی گرفتار شدند که نتوانستند قبل از افتادن در چنین دامی، آن را تشخیص دهند و این نشان دهنده دست برتر اطلاعاتی مقاومت فلسطین است.

انتهای پیام/

- لینک کوتاه این مطلب

» تـسنــیــم نــیوز
تاریخ انتشار:30 خرداد 1402 - 20:59

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد