آیا چشیدن غذا موجب ابطال روزه می‌شود!؟ +صوت و فیلم

(بسم الله الرحمن الرحیم)

خوردن و آشامیدن ولو به مقدار خیلی کم روزه را باطل می‌کند، مثلاً شخص قدری از غذا لای دندان‌ها مانده است، در بیاورد و بخورد، روزه باطل است یا مثلاً چیزی در دهان بگذارد تا ذره ذره آب شود و بخورد، باز روزه باطل است.

 

مجموعه کارهایی که روزه را باطل می‌کند، اصطلاحاً مبطلات یا مفطرات روزه می‌گویند، در صورتی که شخص روزه‌دار یکی از کارهای مفطرات روزه را عمداً و با توجه انجام بدهد، روزه‌اش باطل است، اما اگر سهواً و یا از روی فراموشی انجام دهد، به طور مثال قدری آب بنوشد و بعد متوجه شود، روزه‌ وی باطل نیست.

حال اگر در هنگام آشامیدن و یا مبطلات روزه متوجه شد، روزه‌دار است، دیگر نباید ادامه دهد، در این صورت روزه باطل نیست، این حکم اختصاص به روزه ماه رمضان دارند، حتی روزه قضا هم حکمش همین است، حال اگر کسی در حال روزه قضا یا روزه مستحب سهواً چیزی را خورد یا مبطلی را انجام داد، روزه‌اش باطل نیست.

سرلوحه مبطلات روزه که همه با آن آشنا هستند، خوردن و آشامیدن است، برخی مبطلات روزه برای بیشتر افراد معمولاً پیش نمی‌آید، اما خوردن و آشامیدن مورد مبتلا به است، اصل اینکه خوردن یا آشامیدن چیزی روزه را باطل می‌کند، همه آن‌هایی که با روزه‌داری آشنا هستند، بلد هستند، اما ذیل این مسأله یک سری نکاتی هست، از جمله اینکه خوردن و آشامیدن ولو به مقدار خیلی کم، روزه را باطل می‌کند، مثلاً قدری از غذا لای دندان‌ها مانده است، در بیاورد و بخورد، روزه باطل است یا مثلاً چیزی در دهان بگذارد تا ذره ذره آب شود و بخورد، باز روزه باطل است و فرقی نمی‌کند آنچه می‌خورد خوراکی باشد یا غیرخوراکی.

نسبت به چشیدن غذا و خوردن آب دهان؛ مثلاً طرف می‌خواهد غذایی را بچشد، شور یا کم‌نمک است که بیشتر برای بانوان و آشپزها اتفاق می‌افتد، چشیدن غذا اگر نخورد، اشکالی ندارد، حتی اگر با چشیدن غذا طعم غذا در دهان باقی بماند، مانعی ندارد، همچنین آب دهان که بر اثر ترشح بزاق‌های دهان زیاد باشد و فرو ببرد، روزه باطل نیست.

ممکن است شخصی به خاطر تشنگی زیاد و یا تلخی دهان، آب‌گردانی در دهان انجام دهد و بعد آب را بیرون بریزد و چیزی هم نخورد، این منجر به ابطال روزه نمی‌شود، اما اگر بی‌جهت آب را در دهان بچرخاند و بیرون بریزد این کراهت دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین فلاح‌زاده کارشناس احکام در فواصل اقامه نماز در بیت رهبری به ایراد احکام روزه مطابق با فتوای آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای رهبر انقلاب پرداخته است که علاقه‌مندان می‌توانند برای دریافت فیلم و صوت از لینک زیر اقدام کنند.

- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:10 تیر 1393 - 22:38

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد