امنيت عمومي در عصر حکومت امام زمان (ع)

(بسم الله الرحمن الرحیم)
به دنبال بحث پيرامون وضعيت دوران حاکميت امام عصر (ع) در اين قسمت درباره ي نعمت امنيت عمومي در عصر حکومت امام زمان (ع) مطالبي را تقديم حضور شما مي کنم . نعمت امنيت از مهم ترين نعمت هاي الهي براي بشر است .
در حديث شريفي وارد است که « نعمتان مجهولتان الصحه و الامان» دو نعمت است که قدر آن مجهول است در حالي که بي اندازه ارزش دارد ؛ يکي نعمت عافيت و صحت و سلامت است و ديگري نعمت امنيت و آرامش . نعمت امنيت از نعمت سلامتي هم بالاتر است ، اگر انسان از نظر جسمي سلامت کامل داشته باشد اما از نظر روحي رواني در امنيت نباشد ، آن سلامت هم نمي تواند براي او نافع باشد . يکي از مهم ترين مسائلي که جامعه بشري امروزه از آن رنج مي برد نا امني است ، در جوامع بشري امروز ، نا امني در جاهاي متعددي حاکم است ، به گونه اي که انسان ها در خانه خود احساس نا امني مي کنند . جنگ ها و خونريزي ها و تجاوزها و عادت به تهديد نظامي و موشکهاي قاره پيماي داراي کلاهک هسته اي ، ارعاب و تهديدها و تجاوزهايي که توسط ابر قدرت هاي مسلح در دنيا وجود دارد ، ماهواره هاي جاسوسي و ..... نعمت امنيت را متزلزل کرده است . رفتار نابخردانه بعضي از انسان ها هم در جوامع کوچک و بزرگ موجب سلب آرامش جامعه شده است . اشاعه فحشا و منکرات ، امنيت اخلاقي را به هم زده است ، آدم ربايي ها يکي از مسائلي است که در دنياي پيشرفته جزء ابتلائات است . از نظر تهاجم به فرهنگ و عقايد و آزادي هاي جامعه ي بشري ، امروز کسي احساس آرامش ندارد ؛ بنابراين يکي از مهم ترين مسائلي که در دوران حاکميت قدرت هاي باطل ، بشر به آن مبتلا مي شود ، نا امني و وحشت است و به وجود حاکميت امام زمان (ع) اين وحشت از بين مي رود و به جاي آن آرامش و امنيت و آسايش حاکم مي شود .

آيات قرآن درباره امنيت در عصر حکومت امام زمان (ع)

اين وعده ي خداست که در آيه ي شريفه مي فرمايد : « وعد الله الذين آمنوا منکم و عملوا الصالحات ) ؛ خدا به شما مؤمنان وکساني که داراي کردار شايسته هستيد وعده داده است و دنباله آيه شريفه مي فرمايد : ( و ليبدلنهم من بعد خوفهم أمنا ) (1) بعد از دوران حاکميت خوف و وحشت و نا امني ها ، به واسطه ي وجود مبارک امام زمان (ع) خداوند ، امنيت و آرامش را در جامعه حاکم مي کند . بر اساس آيات و روايات ، عصر حکومت امام زمان (ع) عصر امنيت عمومي است . به يکي از اين آيات بر اساس نقلي که از امام صادق (ع) شده است اشاره مي کنم . علاوه بر آيه قبلي که در ارتباط با امنيت مطرح کردم ، راوي مي گويد : در محضر امام صادق (ع) بوديم، ابوحنيفه وارد شد ، امام صادق (ع) رو به او کرد و فرمود : چه مي گويي درباره ي مفهوم اين آيه : ( سيروا فيها و أياما آمنين ) (2) « سير کنيد در زمين ، شب ها و روزها در حالي که در امنيت هستيد » منظور چيست و کجاست ؟
ابوحنيفه گفت : ظاهرا اين در ارتباط با راه هايي است که به مکه منتهي مي شود و اين امنيت در اين راه ها وجود دارد . امام صادق (ع) فرمود : پس اين همه نا امني ها و راهزني ها و غارت هايي را که متوجه مسافران و زائران بيت الله الحرام مي شود چيست ؟
ابوحنيفه پاسخي نداشت . سپس امام (ع) فرمود : درباره ي اين آيه شريفه که مي فرمايد : ( و من دخله کان آمنا ) معني آن چيست و درباره ي چيست ؟
ابو حنيفه گفت : اين آيه ظاهرا درباره ي بيت الله الحرام است . امام صادق (ع) فرمود :
آيا حجاج بن يوسف نبوده که براي دستگيري عبدالله بن زبير خانه کعبه را به منجنيق بست و تخريب کرد و عبدالله بن زبير را در آنجا کشت ؟ باز ابوحنيفه سکوت کرد . راوي مي گويد : وقتي ابو حنيفه از مجلس بيرون رفت ، ابابکر خزرمي به امام صادق (ع) گفت : يابن رسول الله ! جانم فداي شما باد ، منظور از اين آيه چيست ؟
حضرت فرمود : منظور از امنيتي که در آيه آمده ، امنيتي است که در دوران حاکميت امام زمان (ع) در دنيا و در قلمرو حاکميت او که کل دنياست ، ايجاد مي شود . (3) پس مي بينيم بر حسب تفسير امام صادق (ع) در زمان حکومت امام زمان (ع) عموم بشر در تمام عالم ، در آرامش خاطر و امنيت کامل هستند .

روايات امنيت در عصر حکومت امام عصر (ع)

به دلالت روايات نيز روايات فراواني داريم که به بعضي از آن ها اشاره مي کنم. يکي از چيزهايي که جزو ضروريات است تامين امنيت راه هاست . ارتباطات انسان ها از يک نقطه جغرافيايي به نقطه ديگر اجتناب ناپذير است ، لذا امنيت راه ها بسيار ضروري و مهم است . راوي مي گويد : ما الان در زمان خوبي هستيم . ديگر چرا آرزوي عصر حکومت امام زمان (ع) را داشته باشيم ؟
امام صادق (ع) به او فرمود : « أ ما أن يظهر العدل و يأمن السبل و ينصف المظلوم ؛ (4) آيا تو آرزو نداري که عدل شکوفا شود و همه جا را بگيرد وامنيت در همه ي راه ها ، حاکم شود و مظلومين به حقوق خود برسند » ؛ يعني در زمان حکومت امام زمان (ع) عدل و انصاف و امنيت همه ي جامعه را شامل خواهد شد .
در روايت ديگري امام باقر (ع) مي فرمايد : « يقاتلون ولله حتي يوحد لله لا يشرک به شيئا و حتي تخرج العجوز الضعيفه من المشرق تريد المغرب و لا ينهاها أحد » .(5) جهادي که در عصر امام زمان (ع) تحقق پيدا مي کند موجب مي شود که همه خداپرست شوند و هيچ کسي شرک به خدا نمي ورزد و امنيت همه جا سايه اش حاکم مي شود . به گونه اي که اگر پيرزن عاجز و ضعيفي اراده کند که از شرق دنيا به غرب دنيا برود مي تواند و در امنيت کامل است و کسي متعرض او نمي شود ، و کاري به کارش ندارد .
روايت ديگري از علي بن ابي طالب (ع) که مي فرمايد :« و اصطلحت السباع و البهائم حتي تمشي المرأه بين العراق الي الشام لا تضع قدميها الا علي النبات و علي رأسها زبيلها لا يهيجها سبع و لا تخافه ؛ (6) درندگان اصلاح مي شوند حال اين درندگان ، آيا همين بهائم است حيوانات وسبع ، درندگان بيابانند ؟ البته اين معني شايد به صورت مجازي هم باشد ، يعني انسان هايي که خلق و خوي درندگي دارند اصلاح مي شوند . درندگان و چارپايان هم اصلاح مي شوند . چرا که امام زمان (ع) ولايت الهي دارد و در آن ها تصرف مي کند . به گونه اي که زني ( ظاهرا منظور زن جوان است ) از عراق حرکت مي کند و به سمت شام مي رود و بر روي سبزه هاي زمين حرکت مي کند ؛ يعني بيابان سبز و خرم مي شود ، متاع ها و اثاثيه خودش را بر سرش مي گيرد و به شام يم رود و هيچ کس هم متعرض او نمي شود و او از احدي وحشت ندارد .
يعني اگر يک زن از يک نقطه دنيا به نقطه ديگر دنيا برود ،آن چنان فهم ، درايت و تقواي انسان ها بالا مي رود که هيچ کس متعرض او نمي شود . چنين امنيتي در دنيا سابقه ندارد .
در روايت ديگر از ابن عباس است که رسول خدا (ص) فرمود : « حتي يأمن الشاه و الذئب و البقره و الأسد و الانسان و الحيه و حتي لا تقرض فأره جرابا» ؛ (7) مفهوم اين حديث خيلي مهم است ، مي گويد : درندگان به گونه اي اصلاح مي شوند که خلق و خوي درندگي از آنان گرفته مي شود ، در آن شرايط گوسفند در امنيت است ، گرگ در امنيت است ، اين تنازع بقايي که در دنيا حاکم است از بين مي رود و گوسفندي که مظلوم است و نمي تواند در برابر گرگ از خودش دفاع کند در امنيت کامل است گرگ هم در برابر درنده ي قوي تر از خودش در امنيت است ، شيرو گاو که دشمن مقابل همديگرند در امنيت هستند ، انسان از مار که گزنده وزهرآگين است در امنيت است ، حتي موش ها هم به انبارها حمله نمي کنند و آن را نمي جوند.
يعني با وضعي که پيش مي آيد و با عنايتي که خدا به امام زمان (ع) دارد ، عالم به طور کلي اصلاح مي شود .
امام صادق ( ع) فرمود : « اذا قام القائم حکم بالعدل و ارتفع في ايامه الجور و امنت به السبيل ؛ (8) هنگامي که حضرت قائم قيام کند به عدالت حکومت مي کند و در دوران او ستم ازبين مي رود و راه ها امن مي گردد» .
در روايت ديگر است که شيطان رجيم به دست امام زمان (ع) کشته مي شود ؛ يعني شيطاني که باعث اغوا وانحراف بشر است از بين مي رود . بنابراين مي بينيم که از جهات مختلف ، امنيت عمومي در جامعه بشري و در عالم بهائم و درندگان در عصر حکومت امام زمان (ع) حاکم خواهد شد .
ما بايد به عنوان منتظران امام زمان (ع) جامعه و اخلاق و افکار و محيط زندگي مان را به گونه اي امنيت ببخشيم و اصلاح کنيم ان شاءالله بتوانيم لياقت پيدا کنيم در عصر حکومت امام زمان (ع) در آن جامعه اي که مأمن ومحل امن همه است عضويت دولت جهاني امام زمان (ع) را داشته باشيم .
آمين يا رب العالمين .

پی نوشت:

1. سوره نور ، آيه 55.
2. سوره سبأ، آيه 18.
3. بحارالانوار : 314/52.
4.بحارالانوار : 144/52.
5. بحارالانوار: 345/52.
6. بحارالانوار: 316/52.
7.بحارالانوار: 61/51.
8. بحارالانوار: 338/52.

منبع:کتاب ذکر نور در حضور مشتاقان ظهور

- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:1 شهریور 1393 - 22:20

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد