نعمتی که از دین هم مهم‌تر است

(بسم الله الرحمن الرحیم)

حجت‌الاسلام قرائتی در یکی از درس‌های قرآن خود مسئله‌ای را مطرح می‌کند که از دین مهم‌تر است و در ادامه آن کسانی را که قرآن از پیروی کردن از آنها نهی کرده است را معرفی می‌کند.

 

تذکر قرآن برای حرام بودن گوشت مرده

نکته 1) دین اسلام جامع است و در همه مسائل نظر دارد که یکی از مسائل خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها است. «حُرِّمَتْ عَلَیْکُمُ الْمَیْتَةُ وَ الدَّمُ وَ لَحْمُ الْخِنْزیرِ» خداوند دو بار در سوره‌های مکی بقره و انعام فرموده است که گوشت مرده را نخورید؛ دو بار هم در سوره‌های مدنی نحل و مائده فرموده که نخورید.

گوشت مرده بر چه کسانی حلال است؟

نکته 2) آدم‌های مضطر، آدم‌هایی که از گرسنگی در حال مرگ هستند، آن‌ها می‌توانند این گوشت را بخورند؛ خوردن گوشت مرده برای آدم مضطر حلال است.

نکته 3) خدا در قرآن می‌گوید: «الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذینَ کَفَرُوا مِنْ دینِکُمْ»(مائده/3) امروز کفار مأیوس و خدا راضی شد پس آشکار دین خود را تبلیغ کنید.

کاری که با زحمت نتیجه دهد ارزشمندتر است

نکته 4) ارزش کار این است که انسان بعد از زجر و تحمل زحمت به آن برسد. اگر من شب بخوابم و بلند شوم و ببینم بوعلی سینا هستم، مهم نیست. خدا گفته است: رهبر شما آن کسی است که در رکوع به فقیر انگشتر داد. «إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ»(مائده/55) یعنی در همه حال به یاد خدا است و برای گسترش دین تلاش می‌کند.

نعمتی که از دین هم مهم‌تر است

نکته 5) نعمت رهبری از دین مهم‌تر است چرا که رهبر است که دین را حفظ می‌کند «وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ»(مائده/67) خدا به پیامبر می‌گوید: اگر رهبر را معین نکنی، زحمت‌هایی که کشیده‌ای هیچ ارزشی ندارد.

نمازی که جلوی منکر را نگیرد، نماز نیست

نکته 7) قرآن می‌گوید: «إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ»(عنکبوت/45) نماز انسان را از فحشا و منکر باز می‌دارد. به جرأت می‌شود گفت که نماز سعودی به دلیل این آیه‌ قرآن ارزش ندارد جرا که نماز می‌خوانند اما این نمازشان جلوی قتل مسلمان‌ها را نمی‌گیرد.

کسانی که نباید از آنها پیروی کرد

نکته 8) «وَ لا تُطیعُوا أَمْرَ الْمُسْرِفینَ»(شعراء/151) اگر کسی اسراف کار است، «وَ لا تَتَّبِعْ سَبیلَ الْمُفْسِدینَ»(اعراف/142) اگر کسی مفسد است و فساد می‌کند «ضَلُّوا مِنْ قَبْلُ»(مائده/77) حتی از کسانی که یک زمانی گمراه بودند، اطاعت و پیروی نکنید.

برای مشاهده متن کامل به اینجا مراجعه کنید.


- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:2 شهریور 1393 - 13:16

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد