رفتار منکران ولایت علی(ع) شبیه رفتار بنی‌اسرائیل با یوسف و موسی(ع) است

(بسم الله الرحمن الرحیم)

حجت‌الاسلام قرائتی با اشاره به رفتار بنی‌اسرائیل با یوسف(ع) و موسی(ع)، رفتار منکران واقعه غدیر را با آنها یکسان دانست.

 

آئین افتتاحیه بیست‌وسومین دوره مسابقات درس‌هایی از قرآن صبح امروز چهارشنبه 9 مهرماه 1393 با حضور حجت‌الاسلام محسن قرائتی، حمیدرضا کفاش معاون پرورشی وزیر آمورش و پرورش و جمعی از دانش‌آموزان و فرهنگیان مناطق مختلف تهران و ری در تالار شیخ صدوق آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) برگزار شد.

در این مراسم حجت‌الاسلام قرائتی با اشاره به دلایل روی‌گرداندن جمعیت ده‌ها هزار نفری حاضر در غدیر خم از حضرت علی (ع) گفت: استدلالات زیادی در خصوص تغییر انسان‌هایی که در مراسم غدیر خم حضور داشتند وجود دارد که در این جا برخی از این دلایل را بر اساس آیات قرآن بیان می‌کنیم.

منکران غدیر خم تاب محبوبیت علی(ع) را نداشتند

وی با اشاره به ماجرای حضرت یوسف و برادرانش گفت: برادران یوسف همه پسر پیغمبر بودند این‌ها بد شدند و به برادر خود بد کردند حال جماعتی که در غدیر خم حضور داشتند هیچ یک پسر پیغمبر نبودند. دوم اگر قرار باشد کسی قدردان کسی باشد برادر فقط قدر می‌داند در حالی که برادران به یوسف رحم نکردند و او را حذف کردند. جماعت غدیر خم برادر علی (ع) نبودند پس قطعا بدتر از برادران یوسف عمل کردند. سوم؛ برادران یوسف از او لطمه‌ای ندیده بودند و علیه برادر خود گام برداشتند در حالی که بسیاری از حاضران در غدیر خم در جبهه‌های جنگ لطمه‌های زیادی از حضرت علی دیده بودند برادران یوسف به برادر نوجوان خود رحم نکردند حال جماعت غدیر خم چگونه به علی علیه‌السلام رحم کنند.

وی افزود: برادران یوسف تاب محبوبیت برادر خود را در یک روستا یعنی کنعان نداشتند در حالی که در زمان حضرت علی باید این جماعت ولایت امیرالمومنین را بر همه مسلمانان عالم تحمل می‌کردند. برادران یوسف شب به پدر قول دادند که از برادرشان حفاظت کنند و صبح یوسف را به چاه انداختند در حالی که واقعه غدیر خم تا موضوع خلافت 2/5 ماه فاصله داشت و قطعا  انسان در چنین زمانی خیلی چیزها را فراموش می‌کند.

بنی‌اسرائیل به محض عبور از نیل از موسی(ع) روی گرداندند

قرائتی در ادامه بیان دلایل رویگردانی حاضران در واقعه غدیر خم از حضرت علی (ع) به داستان حضرت موسی (ع) اشاره کرد و گفت: پیروان حضرت موسی(ع) هنگامی که از دست فرعونیان فرار می‌کردند با موسی(ع) بودند اما زمانی که او به اذن خدا با عصایش دریا را شکافت و آنها را نجات داد لحظه‌ای که پایشان به آن سوی دریا رسید همه تغییر کردند و از موسی(ع) روی گرداندند پس قبول کنید که در زمان حضرت علی هم انسان‌ها به راحتی همه خوبی‌های  آن حضرت را نادیده گرفتند و به وی پشت کردند.

قول‌هایی که به خدا دادیم را زود فراموش می‌کنیم

این استاد قرآن کریم با اشاره به اینکه خود ما هم در زمان حال به بسیاری از قول‌ها و وعده‌هایمان عمل نمی‌کنیم، گفت: در زمان حال، هنگامی که می‌خواهیم فرزنددار شویم به خدا می‌گویم خدایا اولاد صالح به ما بده اما بعد از آنکه بچه‌دار می‌شویم به فرزندمان می‌گوییم: درسَت را بخوان نمی‌خواهد نماز بخوانی و یا روزه بگیری. برخی از جوانان با دعا و نذر و نیاز در دانشگاه قبول می‌شوند و هنگام ورود به دانشگاه حجاب هم دارند اما مدتی که می‌گذرد کاملا تغییر کرده و رفتار و حجاب و همه چیز آنها متفاوت می‌شود. انسان موجود خطرناکی است و با یک اتفاق کوچک به راحتی تغییر می‌کند و همین‌گونه مسلمانان نسبت به حضرت علی تغییر کردند و واقعه غدیر خم را تکذیب کردند.

قرائتی با اشاره به اینکه انسان‌های هنگامی که منافعشان در خطر باشد به راحتی تغییر می‌کنند، گفت: چند سال پیش کنگره‌ای در یکی از کشورهای آفریقایی برگزار شد که در آن از همه دنیا برای گرامیداشت شهدای حج دعوت شده بود در ابتدای این همایش اعلام کردند که علیه حکومت سعودی سخن نگویید در حالی که جنایت حجاج را این حکومت انجام داده بود اما چون آنها از حکومت سعودی پول می‌گرفتند گفتند درباره آنها حرف نزنید از زمانی که انسان‌ها منافعشان به خطر بیفتد از هر اصل و حقی روی می‌گردانند.


- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:9 مهر 1393 - 15:21

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد