الگو بودن حضرت زهرا عليها السلام براي حضرت مهدی عليه السلام

(بسم الله الرحمن الرحیم)
امام زمان عليه السلام در توقيعي به خط مبارک خود ، بعد از دعا براي عافيت شيعيان از ضلالت و فتنه ها و درخواست روح يقين و عاقبت به خيري آن ها و تذکر به اموري چند مي فرمايد : « و في ابنه رسول الله صلي الله عليه و آله لي أسوه حسنه » ؛(1) « فاطمه دختر رسول خدا صلي الله و عليه و آله براي من راسوه و الگويي نيکوست . »
در اين که حضرت مهدي عليه السلام ، کدام گفتار يا رفتار حضرت فاطمه عليها السلام را سرمشق خويش قرار داده اند ، احتمالات فراواني بيان شده است که در اين جا به سه مورد آن اشاره مي کنيم :
1- حضرت زهرا عليها السلام تا پايان عمر شريفش با هيچ حاکم ظالمي بيعت نکرد . حضرت مهدي عليه السلام هم بيعت هيچ سلطان ستمگري را بر گردن ندارد .
2- شأن صدور اين نامه اين است که برخي از شيعيان ، امامت ايشان را نپذيرفتند . حضرت در جواب عملکرد آن ها فرمود : « اگر مي توانستم و مجاز بودم آن چنان مي کردم که حق بر شما آشکار گردد و به گونه اي که هيچ شکي بر شما باقي نماند ، ولي مقتداي من حضرت زهرا عليها السلام است . ايشان با اين که حق حکومت از حضرت علي عليه السلام سلب شد ، هيچ گاه براي بازگرداندن خلافت ، از اسباب غير عادي استفاده نکرد ، من نيز از ايشان پيروي مي کنم و براي احقاق حقم در اين دوران ، راه هاي غير عادي را نمي پيمايم » .
3- حضرت در پاسخ نامه فرموده اند : « اگر علاقه و اشتياق ما به هدايت و دستگيري از شما نبود به سبب ظلم هايي که ديده ايم ، از شما مردمان روي گردان مي شديم » . امام ، با اشاره به حضرت زهرا عليها السلام مي خواهد بفرمايد: همان طوري که دشمنان به حضرت زهرا عليهاالسلام آزار و اذيت و روا داشتند و سکوتي که مسلمانان پيشه کردند ، هيچ کدام سبب نشد که ايشان از دعا براي مسلمانان دست بکشند ، بلکه ديگران را بر خود مقدم مي داشتند ، من نيز اين ظلم ها و انکارها را تحمل مي کنم و از دل سوزي و دعا و راهنمايي و ... براي شما چيزي فرو نمي گذارم .

پي نوشت :

1- الغيبه طوسي ، ص 286 ، ح 245.
برگرفته از کتاب غيبت کبري.


- لینک کوتاه این مطلب

تاریخ انتشار:10 مهر 1393 - 16:17

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد