آمدن حضرت زینب به کربلا

(بسم الله الرحمن الرحیم)
آيا حضرت زينب پس از بازگشت در اربعين به كربلا به مدينه رفت؟ يا به دمشق باز گشت؟

پاسخ: با سلام. ايشان پس از زيارت قبر امام حسين عليه‌السلام (در اربعين) به همراه ديگر بازماندگان واقعه كربلا به مدينه بازگشتند.
هنگامي كه امام سجّادـ ع ـ همراه زنان اهل‌بيت ـ ع ـ به نزديكي مدينه رسيد، دستور داد كاروان توقف كند؛ به بَشير‌بن‌جَذْلَم[1] كه بهره‌اي ازشاعري داشت، فرمود: با سرودن شعري، اهل مدينه را از آمدن ما آگاه ساز؛ بشير به مدينه رفت و با صداي بلند اين شعر را خواند:
يَا اَهْلَ يَثْرِب لا مُقَامَ لكُم بِها قُتِلَ الْحُسينُ فَأدْمُعِي مِدْرَار[2]
اَلْجِسمُ مِنهُ بِكربَلاء مُضَرَّجٌ وَ الرَّأسُ مِنه عَلَي الْقَنَاةِ يُدَار[3]
آنگاه به مردم مدينه اعلام كرد كه امام سجّاد ـ ع ـ همراه زنان اهل‌بيت ـ ع ـ به نزديكي مدينه رسيده است. در اين هنگام بود كه مردم مدينه يك‌پارچه به سوي كاروان امام روي آوردند، در حالي كه زنان به سر و صورت خود مي‌زدند و ناله و شيون مي‌كردند. جمعيّت به حدّي بود كه بشير نمي‌توانست خود را به آن حضرت برساند.
آنگاه امام سجّاد ـ ع ـ ضمن سخناني، شرح مصائب كربلا را به اطلاع مردم رساند و مدينه در سوگ امام حسين ـ ع ـ و يارانش عزادار و ماتم‌زده گشت. سپس امام سجاد ـ ع ـ بر خانه‌هاي شهيدان كربلا عبور كرد و چون آنها را خالي و بي صاحب ديد، نتوانست جلوي احساسات خود را بگيرد و اشك از ديدگانش سرازير گشت.[4]


1] ـ بشير بن‌جذلم [كه در بعضي نسخه‌ها بشير‌ بن‌جذيم نقل شده است] از اصحاب امام علي بن‌الحسين ـ ع ـ است كه بعد از حادثة عاشورا به همراه آن حضرت به مدينه رفت و سبب همراهي او با اهل‌بيت امام حسين ـ ع ـ معلوم نيست. او اولين كسي است كه وارد مدينه شد و خبر قتل امام حسين ـ ع ـ را به مردم داد. (سيد‌ابن‌طاووس، اَلْمَلْهُوف علي قَتْلَي‌الطُّفُوف، ص227-226؛ جواد شبّر، ادب‌الطَّف، ج1‌، ص65ـ64).
[2] - اي اهل مدينه! ديگر شما را مجال اقامت در آن نمانده، حسين كشته شده، اكنون اشك چشمانم در سوگ او روان است.
[3] - جسم او در كربلا به خون غلتيده و سرش بالاي نيزه گردانده مي‌شود.
[4] - سيدبن‌طاووس، اَلْمَلْهُوف عَليٰ قَتْلَي الطُّفُوف، ص230ـ 227.


- لینک کوتاه این مطلب

» پرسمان دانشجویی
تاریخ انتشار:14 آبان 1393 - 13:56

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد