غزالی : توسل به قبور جایز است؟

(بسم الله الرحمن الرحیم)

شیخ الامام ابو عبد اله بن نعمان رحمه اللّه، در كتابش موسوم به «سفینة النجاة لاهل الالتجاء فى كرامات الشیخ ابى النجاء» درضمن گفتارش درباره  توسل به چنین گفته است: «براى صاحبان بصیرت و اعتبار به ثبوت رسیده كه زیارت قبورشایستگان به خاطر تبرك و عبرت گرفتن محبوب است،... زیرا بركت شایستگان همان طور كه‏   در زمان حیاتشان جارى بوده، بعد از وفاتشان نیز جارى است، و دعا، پیش قبور شایستگان و شفاعت خواستن  به وسیله آنها پیش ائمه دین و علماء شرع مبین همواره مورد عمل بوده است. 

 

و همچنین

بر این گفته: «هر كس حاجتى دارد پیش قبور آنان برود و به آنها متوسل شود». اعتراض نشود كه مخالف با گفته رسول خدا است

كه فرموده است: «مسافرت نشود مگر براى سه مسجد: مسجد الحرام، مسجدم (مسجد النبى) و مسجد الاقصى»،

 زیرا امام جلیل ابو حامد غزالى رحمه اللّه در كتاب آداب سفر از كتاب احیاء العلومش در ضمن مباحثى آن را پاسخ گفته و اینك نص گفتار او:

 

«قسم دوم این است كه مسافرت كند به خاطر عبادت یا براى جهاد و یا حج تا اینكه مى‏گوید: و در زمره آنها است زیارت قبور انبیاء و قبور صحابه و تابعان و سائر علماء و اولیاء. و هر كس در زمان حیاتش از دیدنش تبرك جسته مى‏شد، بعد از مرگش نیز با زیارتش تبرك جسته مى‏شود و جائز است مسافرت كردن به سوى آنها براى همین مقصود و فرموده رسول خدا «مسافرت جز براى سه مسجد: مسجد الحرام، مسجدم و مسجد الاقصى، نباید صورت بگیرد»، با اینها كه گفته شده مخالف نیست و آنها را غیر جائز نمى‏شمارد، زیرا این حدیث مربوط به عدم مطلوبیت مسافرت به سوى مساجد دیگر است كه با هم یكسانند، نه زیارت قبور انبیاء و اولیاء و علماء اینها اگر چه در اصل فضیلت با هم یكسانند، اما درجات آن به حسب اختلاف درجات آنان پیش خدا تفاوت عظیمى دارند و خدا داناتر است.»

- لینک کوتاه این مطلب

» وهابیت
تاریخ انتشار:25 آبان 1393 - 14:19

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد