چرا به آن حضرت بقیة الله می‌گویند؟ معنای آن چیست؟

(بسم الله الرحمن الرحیم)
چرا به آن حضرت بقیة الله می‌گویند؟ معنای آن چیست؟

«بقیة‌الله» به معنای باقی ماندن چیزی یا کسی، از ناحیه‌‌ خداوند برای مردم است. به تعبیر دیگر، هر موجود نافع که از طرف خداوند برای بشر باقی مانده و مایه‌ خیر و سعادت او گردد، «بقیة‌الله» محسوب می‌‌شود و از آنجا که مهدی موعود علیه‌السلام، آخرین پیشوا و بزرگ‌ترین رهبر انقلابی پس از قیام پیامبر اکرم است، یکی از روشن‌‌ترین مصادیق «بقیة‌الله» می‌‌باشد و از همه به این لقب شایسته‌‌تر است.[۱] به‌ویژه آنکه امام موعود تنها باقی مانده پس از پیامبران و امامان است؛ ازاین‌رو در روایات متعددی به آن حضرت، لقب «بقیةالله» داده شده است.
از جمله در روایتی آمده است:
چون مهدی خروج کند، پشت به کعبه می‌‌ایستد. با او ۳۱۳ مرد جمع می‌‌شود و نخستین چیزی که تکلم می‌‌فرماید، این آیه است: «بقیةالله خیر لکم ان کنتم مومنین». پس می‌‌گوید: «منم بقیةالله و حجت و خلیفه‌ او در میان شما». سپس هیچ‌کس بر او سلام نمی‌‌کند، مگر اینکه می‌‌گوید: «السلام علیکم یا بقیةالله فی ارضه.[۲]

بقیةالله، یعنی کسی که در وجود او، همه‌‌ی مواریث انبیا و ائمه هست. در واقع وجه اختصاصی حضرت ولی عصر به این است که «بقیةالله» می‌‌باشد. مطابق روایتی که از خود ائمه رسیده، در وجود مبارک امام زمان تمام مظاهر علم، قدرت و حکمت الهی یک‌جا جمع شده است. ظهور ایشان و غلبه بر سراسر جهان، بزرگ‌‌ترین مظهر قدرت الهی است که به دست هیچ‌یک از ائمه واقع نشده است.
روایت شده است: وقتی احمدبن‌اسحاق‌بن‌سعد اشعری به محضر امام حسن عسگری علیه‌السلام شرفیاب شد، درباره‌ جانشین آن حضرت سؤال کرد. امام کودکی خردسال را به او نشان داد. احمدبن‌اسحاق پرسید: آیا نشانه‌‌ای هست تا قلبم اطمینان یابد؟ آن کودک زبان گشود و به زبان عربی فصیح فرمود:

انا بقیةالله فی ارضه و المنتقم من اعدائه فلا تطلب اثراً بعد عین یا احمد بن اسحاق.[۳]
من بقیةالله بر روی زمین و منتقم از دشمنان او هستم، ای احمد اسحاق! بعد از دیدن این [کرامت] نشانه‌‌ای طلب نکن.

سلام مخصوص به آن حضرت نیز چنین است: «السلام علیک یا بقیةالله فی ارضه».[۴]

معرفی منابع برای مطالعه بیشتر
• چهره امام مهدی در آینه القاب، مجله موعود، شماره ۲۸، ۲۹، ۳۰، ۳۱، ۳۲، ۳۳، ۳۴.
• فراتر از اشتیاق، طاهره مسلمی زاده.
• نام محبوب، سید حسین حسینی.
• الشهاب الثاقب، علی سلیمانی بروجردی.

پی‌نوشت‌ها
۱. تفسیر نمونه، ناصر مکارم شیرازی، ج۹، ص۲۰۴.
۲. منتهی الآمال، شیخ عباس قمی، ج۲، ص۷۵۷.
۳. کمال‌الدین، شیخ صدوق، ج۲، ص۳۸۴، ح۱.
۴. همان، ص۶۵۳.

- لینک کوتاه این مطلب

» پورتال جامع مهدویت
تاریخ انتشار:11 دی 1393 - 2:42

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد