اینکه در حدیث آمده است که مهدی طاووس اهل بهشت است چه معنایی دارد؟

(بسم الله الرحمن الرحیم)
اینکه در حدیث آمده است که مهدی طاووس اهل بهشت است چه معنایی دارد؟

شاید از جهت، زیبایی و جذابیت نشر دین اسلام باشد؛ زیرا طاووس ـ هنگامی که پرهایش را می گشاید ـ منظری بسیار زیبا دارد. او نیز ـ که عهده‌دار نشر دین در گستره زمین است ـ دورترین اقطار آن را با پرچم توحید زیبایی و صفا می‌بخشد و همانند طاووس ـ که محیط خود را زیبا می سازد ـ چشم‌ها را خیره و خردها را حیران می‌گرداند. البته این تفسیر، برداشت بسیار ناقصی است که به نظر ما می‌رسد و سخن امامان علیهم‌السلام چون امام سخنان است، حامل ده‌ها تفسیر و معنای دیگر است. 
این که مقام او چگونه است، روایات شیعه و سنّی پنج تن را از بقیّه جدا کرده اند. در میان پنج تن، رأس مخروط پیامبر اکرم(ص) اند. پس از پیامبر(ص)، امیرالمؤمنین(ع) و حضرت زهرا(ع) در یک سطح. پس از آن دو، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) قرار گرفته اند، امّا در مورد حضرت مهدی(ع) احادیث می فرمایند: نهمین فرزند از فرزندان امام حسین(ع) است. در برخی از آنها آمده است: «أفضلُهُم قائِمُهُم» « قائم ایشان، برترینشان است». گرچه در بعضی احادیث، از سویی، نُه نفر باهم در فضل برابر معرّفی شده اند. از آن جا که مسئولیّت تشکیل حکومت، با امام زمان(ع) است و هر اندازه انجام یک برنامه سنگین تر باشد، به قوّت و کمال بیشتری احتیاج دارد، برای اجرای این برنامه ی جهانی، طول زمان غیبت فرصتی است که ویژگی های معنوی و روحی والاتری را فراهم می کند تا آن غایب پرده نشین با استغاثه و عبادت و نماز و زیارت و ... به خدا بیشتر تقرّب یابد و بالتّبع توان به دوش کشیدن آن مسئولیّت خطیر را داشته باشد. از این روست که امام عصر(ع) بر اثر عبادت و نیز تحمّل و نظاره ی شداید و سختی ها نسبت به شیعیان خود و استغاثه هایی که به درگاه خدا دارند، مقام بلندی برای خود کسب کرده و آماده ی ظهور و تحقّق آرمان های انبیا و اولیا می گردند. امام زمان(ع) شخصیّتی است که رسول گرامی(ص) او را می ستاید و امیرالمؤمنین و فاطمه ی زهرا)ع) به وجود نازنینش تسلّی خاطر می یابند و امام صادق(ع) آرزو و اشتیاق خدمتش را سر می دهد و در دوری و هجرانش اشک می ریزد و حضرت ثامن الائمّه(ع) به احترام نام مبارکش، از جای برمی خیزد و ظهور و خروجش را از خدای مهربان می طلبد و هر یک از پیشوایان معصوم به نوعی در تکریم او اقدام می کنند. ما نیز وظیفه داریم همواره دعای بر ایشان را بر سایر حاجات خود مقدّم بداریم و برای سلامت و نزدیک شدن ظهورش دعا کنیم و در راه جلب رضایتش بکوشیم و دلها را با یاد او مأنوس و از محبّتش مالامال گردانیم و انسان ها را به سویش بکشانیم و برای جان فشانی در رکابش آماده شویم و وظایف خویش را بازشناسیم و همیشه به یادش باشیم و در دوری او چشمانمان به انتظارش اشک ببارد و ظهورش را از خداوند بخواهیم تا به اذن پروردگارش ظهور کند و مسؤولیّت سنگین الهی و جهانی خویش را آسان تر تحقّق بخشد. انشاالله.
در این باره، مراجعه فرمایید به:
 • مکیال المکارم( 2:173 فصل هشتم)
 • غیبت نعمانی: 240، ج34.
 • روزگار رهایی607: 2 ،بخش چهاردهم.
 • گفتارهایی پیرامون امام زمان(عج)، فصل هفتم.

- لینک کوتاه این مطلب

» پورتال جامع مهدویت
تاریخ انتشار:11 دی 1393 - 2:46

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد