شیطان از لغزش های پیشین آدمی، پلی به انحرافات آینده می زند ؟

(بسم الله الرحمن الرحیم)
قرآن کریم در آیه 155 سوره آل عمران می فرماید: اِنَّ الَّذِینَ تَوَلَّوْاْ مِنکُمْ یَوْمَ الْتَقَى الجَْمْعَانِ إِنَّمَا اسْتزََلَّهُمُ الشَّیْطَانُ بِبَعْضِ مَا کَسَبُواْ وَ لَقَدْ عَفَا اللَّهُ عَنهُْمْ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ حَلِیم / کسانى که در روز روبرو شدن دو جمعیت با یکدیگر (در جنگ احد)، فرار کردند، شیطان آنها را بر اثر بعضى از گناهانى که مرتکب شده بودند، به لغزش انداخت؛ و خداوند آنها را بخشید. خداوند، آمرزنده و بردبار است.


اما علامه طباطبایی مفسر بزرگ قران در تشریح کلمه" استزلال" در آیه شریفه إِنَّ الَّذِینَ تَوَلَّوْا مِنْکُمْ یَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعانِ إِنَّمَا اسْتَزَلَّهُمُ الشَّیْطانُ بِبَعْضِ ما کَسَبُوا" می فرماید: استزلال به معناى آن است که کسى بخواهد دیگرى را به لغزش وادار نماید، مى‏فرماید شیطان مى‏خواست آنان را دچار لغزش کند و این را نخواست مگر به سبب بعضى از انحرافهایى که در دل و در اعمال داشتند، چون گناهان هر کدامش آدمى را به سوى دیگرى مى‏کشاند، چون اساس گناه پیروى هواى نفس است و نفس وقتى هواى فلان گناه را مى‏کند هواى امثال آن را نیز مى‏کند.


و اما احتمال اینکه حرف" با" براى آلت باشد و منظور از" ما کسبوا- آنچه کردند" پشت کردنشان به جنگ در روز درگیرى، احتمالى است بعید از ظاهر لفظ، چون ظاهر جمله "ما کَسَبُوا" این است که عملى بوده که قبل از فرار از جنگ و استزلال شیطان، از ایشان سر زده بوده است. و بهر حال ظاهر آیه این است که بعضى از گناهانى که قبل از بپا شدن جنگ از ایشان سر زده بوده، شیطان را به استزلال و اغواى آنان متمکن و مسلط ساخته و نتیجه‏اش پشت کردن به جنگ و فرارشان از آن شده است، و از اینجا است که نادرستى احتمال زیر روشن مى‏شود، و آن این است که کسى به پیروى بعضى از روایات بگوید: آیه ناظر است به ندایى که شیطان در روز احد سر داد، و گفت:" محمد کشته شد" چون در لفظ آیه هیچ دلالتى بر این معنا نیست.


" وَ لَقَدْ عَفَا اللَّهُ عَنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ حَلِیمٌ" منظور از این عفو بخشودن کسانى است که از جنگ گریختند، و در اول آیه سخن از آنان رفت، و این آیه به خاطر اینکه مطلق است شامل تمامى فراریان آن روز یعنى هر دو طایفه مى‏شود، چه آنها که در آخر نعاس و چرت بر آنان احاطه یافت، و چه آنهایى که" أَهَمَّتْهُمْ أَنْفُسُهُمْ‏- فقط به فکر حیات مادى خود بودند"، و چون این دو طایفه در فضیلت مختلف بودند، در آیه مورد بحث (که گفتیم شامل هر دو طایفه است) جهات اکرام را (که عفو مخصوص طایفه اول به بیانى که گذشت مشتمل بر آن بود) ذکر نکرد. سخن ساده‏تر اینکه: نفرمود عفو از آن طایفه و اکرامشان چگونه بود.


اما در تفسیر نمونه با اشاره به متن آیه 155 سوره آل عمران اشاره می شود به این که: این آیه باز ناظر به حوادث جنگ احد است حقیقت دیگرى را براى مسلمانان بازگو مى‏کند و آن اینکه: لغزشهایى که بر اثر وسوسه‏هاى شیطانى به انسان دست مى‏دهد و او را به گناهانى مى‏کشاند نتیجه زمینه‏هاى نامناسب روحى است که بر اثر گناهان پیشین در انسان فراهم شده و راه را براى گناهان دیگر هموار ساخته است و گرنه وسوسه‏هاى شیطانى در دلهاى پاک که آثار گناهان سابق در آن نیست اثرى در آن نمى‏گذارد و لذا مى‏فرماید:
" آنهایى که در میدان احد فرار کردند شیطان آنان را به سبب پاره‏اى از اعمالشان به لغزش انداخت، اما خدا آنها را بخشید، خداوند آمرزنده و حلیم است" و به این ترتیب به آنها مى‏آموزد که براى کسب پیروزى در آینده باید بکوشند نخست خود را تربیت کنند و دل را از گناه بشویند.


ممکن است منظور از گناهى که سابقا مرتکب شده‏اند همان گناه دنیاپرستى و جمع‏آورى غنائم و مخالفت فرمان پیامبر در بحبوحه جنگ بوده باشد و یا گناهان دیگرى که قبل از حادثه احد مرتکب شده بودند و نیروى ایمان را در آنها تضعیف کرده بود.
مفسر بزرگ مرحوم طبرسى در ذیل این آیه از" ابو القاسم بلخى" نقل مى‏کند که در روز احد همه مهاجرین و انصار جز 13 نفر (که با پیامبر 14 نفر مى‏شدند) فرار کردند از این 13 نفر 8 نفر از انصار و 5 نفر از مهاجرین بودند که در شخص این افراد اختلاف شده به جز على ع و طلحه که همه بالاتفاق گفته‏اند آنها فرار نکردند.

- لینک کوتاه این مطلب

» عصرشیعه
تاریخ انتشار:14 دی 1393 - 14:11

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد