جهاد نماد ثبات قدم در عصر غیبت

(بسم الله الرحمن الرحیم)
"تا جمعه ظهور" یکی از قدیمی‌ترین برنامه رادیو معارف است که در طول دوره‌های مختلف همواره مورد اقبال شنوندگان رادیو و منتظران حضرت حجت‌بن‌الحسن(عج) قرار گرفته است. این برنامه با هدف گسترش، تعمیق و ترویج فرهنگ مهدوی و افزایش سطح آگاهی مخاطبان رادیو در حوزه معارف مهدوی و ارتقاء بینش عمومی نسبت به اساسی‌ترین وظایف منتظران (قواعد ظهور) و مقابله با باورهای سست و خرافی و برداشت‌های غلط از نشانه‌های ظهور یا معارف مهدوی طراحی شده است.


جهاد نماد ثبات قدم در عصر غیبت

 

 

حجت الاسلام محمد شهبازیان، پژوهشگر مهدوی با موضوع مهدویت در قرآن و پاداش منتظران سخنانی را ایراد کرده است:

مبحث انتظار و پاداش عظیم منتظران در آیه 19 سوره حدید به روشنی بیان شده است، خدای عزوجل در این آیه می فرماید: وَالَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ أُوْلَئِكَ هُمُ الصِّدِّيقُونَ وَالشُّهَدَاء عِندَ رَبِّهِمْ لَهُمْ أَجْرُهُمْ وَنُورُهُمْ وَالَّذِينَ كَفَرُوا وَكَذَّبُوا بِآيَاتِنَا أُوْلَئِكَ أَصْحَابُ الْجَحِيمِ ﴿۱۹﴾

و كسانى كه به خدا و پيامبران وى ايمان آورده‏اند آنان همان راستينانند و پيش پروردگارشان گواه خواهند بود [و] ايشان راست اجر و نورشان و كسانى كه كفر ورزيده و آيات ما را تكذيب كرده‏اند آنان همدمان آتشند (۱۹)

با توجه به اینکه مقام صدیق و شهید را به هر کسی نمی دهند معلوم می شود موضوع مهم است، باید دید چه ایمانی است که چنین پاداش بزرگی دارد و این پاداش عظیم، صدیق بودن و شهید بودن برای چه کسانی است، البته آیه نشان می دهد که در نقطه مقابل این مومنان جریان کفر وجود دارد. پس بحث جریان حق و باطل است.

قرآن در چند جا از ما گلایه دارد که باید مورد توجه قرار دهیم، اینکه چرا در آیات تدبر نمی کنید زیرا هدف خواندن آیات نیست، بلکه قرآن می خواهد به ما حقیقت هایی بگوید، بصیرت و بینش بدهد.

سخن از کسانی است که در اوج قله عظمت قرار می گیرند. امام باقر(ع) در موضوع آینده بشریت و تحقق عدالت الهی می فرماید: کسانی از شما که معرفت نسبت به این امر (امامت و ولایت و مهدویت) داشته باشد و چشم به راه این وعده الهی باشند و با جدیت و تلاش خالصانه آرزوی پاداش ازسوی خداوند داشته و توقع هیچ چشم داشتی از کسی نداشته باشد. مانند کسی است که در رکاب امام زمان(ع) با دشمنان به جهاد برخاسته و این تلاش عظیمی است، همچنین مانند کسی است که در رکاب رسول خدا(ص) در جهاد باشد و در کنار رسول خدا(ص) شربت شهادت بنوشد.

امام در ادامه فرمودند: شاهد بر این سخنان آیه 19 سوره حدید است که می فرماید: ای منتظران به خدا قسم نزد خدا صادق و شهید محسوب می شوید یعنی بالاترین درجه هم اکنون از آن منتظران راستین در دوران غیبت امام عصر(ع) است.

در تشبیه انتظار به جهادگران در این آیه چه پیام مهمی وجود دارد و راهی که جلوی ما می گذارد چیست؟ در روایات متعددی از رسول اسلام وقتی بحث انتظار مطرح می شود، بحث جهاد پیش می آید. این مساله دو نکته را در پی دارد؛ نکته اول عظمت و فضیلت جهاد است و نکته دوم سختی کار است.

جهاد نماد سختی هاست. وقتی بحث انتظار مطرح می شود و منتظر به عنوان مجاهد فی سبیل الله معرفی می شود، حاکی از این است که در دوران غیبت سختی های شدیدی پیش روی منتظران است. از دو بعد یکی پایبندی به دین و ارزش هاست. به طوری که خیلی ها می لغزند و دنبال مد و دنیا می روند.

پایبندی به ارزش ها در این دوران خیلی سخت است. خیلی ها دست از ارزش های والای دینی برمی دارند. این مساله به حدی مهم است که در سوره عصر می فرماید: صبر کنید. بنابراین منتظران باید به داد هم برسند.

دوم مقابله و سعی و تلاش دشمن برای نابودی حق است. ما باید برای دفاع از حق در تمام مسائل زندگی قدم بر داریم و باید ببینیم آیا در ارزش های زندگی مان در مسائل فردی، اجتماعی و سیاسی خدا و امام زمان(ع) را در نظر می گیریم و سعی در پایبندی به آنها داریم. درحالی که انتظار بالاترین فضیلت را نیز دارد.  

این انتظار در دورانی که حجت و ولی خدا غایب است، متفاوت می شود. به خاطر سختی کار چون حجت خدا غایب است و زمینه لغزش در این دوران زیاد و پایبندی به حق سخت است. امام سجاد(ع) فرمودند: مردم دوران غیبت اگر دو ویژگی داشته باشند، برترین مردم هر زمانی هستند. یک معتقد به امامت حضرت بمانند و دو منتظر و چشم به راه حضورش باشند.

مردم عصر غیبت از مردم همه دوران ها بالاترند. چرا چون خدا عقل و فهم و معرفت و شناختی به آنها داده که غیبت امامشان به منزله مشاهده است. یعنی با اینکه امامشان غایب است ولی منتظر او هستند و او را شاهد و ناظر بر اعمال و رفتارشان می بینند. آنها امام را شاهد و ناظر بر اعمال و کردارشان می بینند و سعی می کنند در جهت رضایت و خشنودی امامشان قدم بردارند، اینها به منزله مجاهدان در رکاب رسول خدا(ص) هستند.

امام سجاد(ع) نیز می فرمایند: کسی که در دوران غیبت قائم ما ثابت قدم بر ولایت ما بماند و سعی کند در این دوران رهرو قرآن و عترت باشد، خداوند پاداش هزار شهید از شهدای بدر و احد که در رکاب رسول خدا(ص) جنگیدند و شهید شدند، به آن می دهد.

از طرف دیگر سختی این کار که باعث می شود ما ثابت قدم بمانیم و در برابر طوفان سهمگین فتنه های آخرالزمان و جاذبه هایی که از هر سو از طرف شیاطین انس و جنس ما را به تکاثر، شهوت رانی و ثروت اندوزی می کشاند، اوج عظمت انتظار و عمل براساس قرآن و عترت است.

براساس روایات و آیات می گویم اگر تمام فضایل و خوبی ها را جمع کنیم، انتظار و مهدویت به معنای تحقق تمام خوبی ها و عدالت در عالم هستی است. منتظر کسی است که برای دستیابی به همه خوبی ها در بعد اعتقادی، گفتاری و عمل سعی و تلاش می کند. البته باید در نظر داشت که در برابر منتظران موانع و جلوه گری های دنیا و ایجاد شک و تردید دشمنان است. اینجاست که منتظر جهادگر می شود.

منتظر کسی است که تلاش می کند با توکل به خدا و امام مزمان(ع) به همه خوبی ها دست پیدا کند. در آن چه که می گوید و می شوند و اقدام می کند و در تمام جزییات زندگی خود به خوبی ها روی آورد و کسی است که به سوی بالاترین قله کمال حرکت می کند.

 

- لینک کوتاه این مطلب

» شبستان
تاریخ انتشار:2 مرداد 1394 - 14:27

نظر شما...
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد