چرا به امام زمان «منتقم» گفته می‌شود؟

(بسم الله الرحمن الرحیم)
چرا به امام زمان «منتقم» گفته می‌شود؟

هریک از معصومین علیهم‌السلام به لقب یا لقب‌هایی مشهور شده‌اند، مثلاً حضرت علی علیه‌السلام به امیرمؤمنان و امام حسین علیه‌السلام به سیّدالشهداء، این لقب‌ها ریشه در روایات دارد. امامان معصوم علیهم‌السلام در برخی روایات ودعاها، لقب «منتقم» را به امام مهدی علیه‌السلام اختصاص داده‌اند؛ بلکه این لقب را خداوند به امام عصر داده است. در روایات از امام زمان به عنوان انتقام‌گیرنده از دشمنان خدا و دشمنان پیامبر و امامان علیهم‌السلام، به‌ویژه منتقم خون امام حسین علیه‌السلام نام برده شده است. از جمله احادیثی که نام معصومین علیهم‌السلام را برمی‌شمرد، حدیث معراج است. دراین حدیث آمده:«وقتی حضرت محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله به دعوت پروردگار به دیدار ملک و ملکوت و عالم اعلی رفت، ندارسید: سر خود را بالا بگیر و نگاه کن. آن حضرت سرش را بلند کرد، نگاهش به نورهای خیره کننده و مقدسی افتاد و به خداوند عرضه داشت: بارالها! این نورهای مقدس چه کسانی هستند؟ندارسید: اینها امامان می باشند و اینکه در بین آنها قرارگرفته و ایستاده است، همانا قائم است؛ آنکه حلال مرا حلال و حرامم را حرام می‌کند، و به‌وسیله او از دشمنانم انتقام می‌گیرم».[۱]  
عایشه گوید: روزی رسول خداصلی‌الله‌علیه‌وآله در دیدار با فرشته وحی، دستور داد هیچ کس نزد او نرود. در این هنگام امام حسین علیه‌السلام نزد رسول خداصلی‌الله‌علیه‌وآله رفت. جبرئیل پرسید:«این کودک کیست؟ پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمود: فرزندم، او را گرفت و بر زانوی خود نشانید. جبرئیل گفت: او کشته خواهدشد. پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمود: چه کسی او را می‌کشد؟ جبرئیل گفت: امت تو وی را خواهند کشت. پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمود: او رامی‌کشند؟ جبرئیل گفت:آری. رسول خداصلی‌الله‌علیه‌وآله گریست. جبرئیل گفت:ای رسول خدا گریه مکن، خداوند به وسیله قائم شما اهل‌بیت، از آنها انتقام خواهد گرفت. پیامبر فرمود: حبیب من، جبرئیل! قائم ما اهل بیت کیست؟ گفت: او نهمین فرد از نسل حسین است.[۲]    
امام باقر علیه‌السلام در تفسیر آیه «ومن قتل مظلوماً فقدجعلنا لولیه سلطاناً فلا یسرف فی القتل انه کان منصوراً؛[۳] و آن کس که مظلوم کشته شده، برای ولی‌ او سلطه (و حق قصاص) قرار دادیم، اما در قتل اسراف نکند، چون او مورد حمایت است». فرمود:«مقصود، حسین‌بن‌علی است که مظلوم کشته شد و ما اولیای او هستیم و قائم از ماست و هرگاه قیام کند، انتقام خون حسین را می‌گیرد». پس آن قدر از آنها را می‌کشد که برخی می‌گویند: «درکشتن و انتقام گرفتن از قاتلان اسراف کرده است»، اما قرآن می‌فرماید:«هرگز درکشتن و انتقام گرفتن اسراف نمی‌کند».[۴]

پی‌نوشت‌ها
۱. کفایه‌الاثر، لطف‌الله صافی گلپایگانی، ص ۱۵۳؛ کمال الدین، شیخ صدوق، ج ۱، ص ۲۵۲؛ عیون اخبارالرضا، شیخ صدوق، ج ۱،ص ۵۸؛ اثبات الهداه، شیخ حر عاملی، ص ۶۵۱.
۲. کفایه‌الاثر، لطف‌الله صافی گلپایگانی، ص ۱۸۷.
۳. اسراء: ۳۳.
۴. تفسیر عیاشی، ج ۲، ص۲۹۰.


- لینک کوتاه این مطلب

» پورتال جامع مهدویت
تاریخ انتشار:26 آذر 1393 - 22:36

نظر شما...
    • صادق

      باید تو مطلب دقیق مشخص کنید که حضرت از چه کسایی انتقام میگیرن.این اشتباهه که نوشته شده:
      «پس اگر ولی او تمام اهل زمین را بکشد، هرگز مسرف نخواهد بود»
      خواهش میکنم مطلب رو اصلاح کنید
ورود به نسخه موبایل سایت عــــهــــد